پیچیده شدن بحران اعتصاب کامیون داران لهستانی و اسلواکی در مرزهای اوکراین
یک نشریه غربی در مطلبی از پیچیده شدن بحران اعتصاب کامیون داران لهستانی و اسلواکی در مرزهای اوکراین در اعتراض به اعطای امتیازات ویژه اتحادیه اروپا به کییف خبر داد که منجر به ضررهای اقتصادی هنگفتی برای اوکراین شده است. |
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، “اس ار اف” در مطلبی به حاد شدن مشکل محاصره مرزهای اوکراین توسط رانندگان کامیون لهستانی و اسلواکی در اعتراض به اعطای امتیازات ویژه به اوکراین توسط اتحادیه اروپا پرداخته و نوشت: بدون دسترسی به توالت، آب یا غذا، رانندگان کامیون اوکراینی مجبورند روزها را در سرمای سرد در مرزها تحمل کنند. سوپرمارکت ها معمولا چندین کیلومتر دورتر هستند.
این اتفاقی است که برای رانندگان کامیون اوکراینی در مرز لهستان و اوکراین می افتد. وسایل نقلیه آنها اکنون مایل ها دورتر از مرز در سرما مانده اند و جسد دو راننده اوکراینی هم در کابین یک کامیون پیدا شده است.
تقریباً حدود یک ماه است که رانندگان کامیون لهستانی سه گذرگاه مرزی با اوکراین را مسدود کردهاند و در هر ساعت فقط به چند وسیله نقلیه اجازه عبور می دهند. حدود ده روز پیش، کشاورزان لهستانی هم به جمع آن ها پیوستند و چهارمین گذرگاه مرزی را مسدود کردند.
رانندگان کامیون لهستانی – و همچنین اسلواکیایی و مجارستانی – سفرهای بیشتری را در سایه قواعد و امتیازات ویژه اتحادیه اروپا به نفع همکاران اوکراینی خود از دست می دهند.سارا نووتنی، خبرنگار SRF اروپای شرقی، میگوید: رانندگان اوکراینی دستمزدهای بسیار پایینتری دارند و مجبور نیستند مقررات زمان استراحت اتحادیه اروپا را رعایت کنند.
راه حلی سریع برای این مشکلات در مرز به ندرت پیش بینی می شود. دولت قدیمی لهستان در آستانه کناره گیری است و خوشحال است که این سیب زمینی داغ را به دولت جدید که هنوز باید تشکیل شود، تحویل دهد و آنها هنوز دستور العملی برای چگونگی مقابله با این درگیری ارائه نکردهاند.
بر اساس اطلاعات اوکراین، تعداد کامیون هایی که در حال حاضر در مرز گیر افتادهاند اکنون 2500 کامیون است.
همه این مسائل و بحران ها با تصمیم اتحادیه اروپا در ژوئن 2022 برای رفع همه موانع بر سر راه حمل و نقل زمینی اوکراین به غرب آغاز شد.
از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در پایان فوریه 2022، حریم هوایی این کشور بسته شده است و مسیر عبور از دریای سیاه توسط نیروی دریایی روسیه مسدود شد. به همین دلیل تنها گزینه این است که مسیر زمینی را به سمت غرب در پیش بگیرید.
از آن زمان به بعد، کامیونهای اوکراینی اجازه دارند بدون مجوز خاص وارد اتحادیه اروپا شوند. در نتیجه، تعداد سفرهای اوکراینی ها به غرب چندین برابر افزایش یافت.
این کامیون ها غلات، روغن آفتابگردان یا فولاد را به اتحادیه اروپا حمل می کنند و به عنوان مثال، بنزین یا کمک های بشردوستانه را به اوکراین برمی گردانند. این به دولت اوکراین کمک می کند تا درآمد بسیار مورد نیاز خود را ایجاد کند و اقتصاد را با وجود جنگ حفظ کند.
در این شرایط اما راننده های لهستانی در مقایسه با همکاران اوکراینی خود احساس ضعف می کنند و از رقابت ناعادلانه صحبت می کنند. آنها خواستار بازگرداندن مجوزها برای سفرهای اوکراینی هستند.
وضعیت از آخر هفته بدتر شده است، زیرا رانندگان کامیون اسلواکی اکنون به همکاران لهستانی خود پیوسته اند. آنها تنها گذرگاه مرزی با اوکراین را که در آن کامیون ها پردازش می شوند مسدود کردند.
دولت اوکراین اعلام کرده که وضعیت فاجعهبار است و صحبت از ضرر حدود 400 میلیون یورویی برای اقتصاد اوکراین تاکنون شده است. اکنون نگرانی از کمبود عرضه و افزایش قیمت کالاهای وارداتی وجود دارد.
در حال حاضر مذاکرات فشردهای به صورت دوجانبه و همچنین در داخل اتحادیه اروپا در این باره در جریان است. اما هیچ راه حلی پیش بینی نمی شود و حتی اگر توافقی حاصل شود، مردم در کی یف احساس میکنند که توسط همسایگان غربی خود به حال خود رها شدهاند.
علاوه بر این، این وضعیت آشفته در زمانی رخ می دهد که اوکراین ضعیف شده است و تنها به سختی می تواند از خود در برابر حملات روسیه دفاع کند. این کشور در این شرایط به جای رویارویی با همسایگان غربی خود به کمک فوری نیاز دارد.
انتهای پیام/
منبع | خبرگزاری تسنیم |
|