Get News Fast

 

تأسیس جریانی به نام جمهوری سوم در جمهوری آذربایجان

سازمان پلتفرم جمهوری سوم آذربایجان، مرکز ثقل اصلی فعالیت‌های خود را مشارکت فعال شهروندان جمهوری آذربایجان با هدف تضمین حقوق و آزادی‌های اساسی دانست و مأموریت آن را تضمین گذار از یک جامعه مدیریت‌شده به یک جامعه خودگردان اعلام کرد.

اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در 7 دسامبر، گروهی از شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی در صد و پنجمین سالگرد تأسیس پارلمان جمهوری آذربایجان، پلتفرم جمهوری سوم را تأسیس کردند.

کمیته مؤسس از بین بنیانگذاران پلتفرم انتخاب شد. در این تیم عاکیف قربانوف، آراز علی‌اف، المان فتاح، روشن آقایف، روسلان عزتلی، صمد رحیملی و یادگار صدیقلی حضور دارند.

در بیانیه این سازمان آمده است که هیئت مؤسسان، عاکیف قربانوف را برای مدت یک سال به عنوان رئیس مجلس انتخاب کرد تا به نمایندگی از سازمان و سازماندهی اجرای تصمیمات اقدام کند و همچنین تقسیم وظایف بین سایر اعضای هیئت مؤسس انجام شد.

در بیانیه منتشر شده از سوی پلتفرم سوم جمهوری خواهان آمده است: آزادسازی اراضی آذربایجان و احیای تمامیت ارضی، واقعیت‌های جدیدی را در مورد چشم‌انداز اجتماعی- سیاسی آینده کشور ایجاد کرده است. بر کسی پوشیده نیست که همه بازیگران پیشرو در صحنه سیاسی آذربایجان امروز (نیروی سیاسی حاکم و مخالفان اصلی آن) با مسئله قره‌باغ به میدان آمده‌اند.

دلیل 3 تغییر قدرت در آذربایجان در سال‌های 1990-1993 دقیقاً ناکامی در قره‌باغ بود. در آن زمان، در فضای سیاسی- اجتماعی جامعه، حفظ هر نیروی سیاسی که نوید موفقیت در حل مشکل قره‌باغ را می‌داد و می‌توانست آن‌ها را نسبت به آن متقاعد کند، بسیار مهم بود.

در بیانیه این سازمان آمده است: دولت کنونی آذربایجان با نتیجه‌گیری از سرنوشت نیروهای قبل از خود، انعطاف‌پذیرتر عمل کرد و پس از ناکامی‌های نظامی که در اولین دوره روی کار آمدن با آن مواجه شد، توانست به توافق آتش‌بس متقابل دست یابد و قدرت خود را در درازمدت تثبیت کند. اما این عامل مشکل مشروعیت سیاسی و اخلاقی قدرت بدون تغییر را در طول 27 سال گذشته تا شروع جنگ دوم قره‌باغ حل نکرد. به همین دلیل است که تقریباً 20 انتخاباتی که در سال‌های حاکمیت حزب آذربایجان نوین برگزار شد، بدون استثناء جعل شد و به انتخاب آزاد جامعه اعتماد نشد.

در این سند تأکید شده است: مقامات دولت آذربایجان تلاش کردند سرکوب دموکراسی، حذف رسانه‌های آزاد و جامعه مدنی و نیروهای سیاسی جایگزین را با این واقعیت توجیه کنند که کشور در وضعیت جنگ قرار دارد، مشکل قره‌باغ ادامه دارد و همه منابع تبلیغاتی را بسیج کردند تا این نظر در اذهان عمومی جا بیفتد.

بحث اصلی القا شده در افکار عمومی این بود که اجرای اصلاحات سیاسی دموکراتیک، شکل‌گیری آزادی بیان و اندیشه، عرصه وسیع‌تری را برای گرایشات جدایی‌طلبانه‌ای که مشکل قره‌باغ را به وجود آورد، باز خواهد کرد و کشور را تضعیف خواهد کرد.

به طور خلاصه، قدرت و دستور کار سیاسی دولت 27 ساله با موضوع قره‌باغ شکل گرفت.”کشور مشکلاتی به اندازه قره‌باغ دارد!” این ضرب‌المثل عامدانه به همین دلیل معرفی شده است.

رویکرد مشابهی برای نیروهای سیاسی بدیل با استدلال‌های متفاوت اعمال شده است. بنابراین، دستور کار سیاسی اپوزیسیون عمدتاً با موضوع قره‌باغ شکل گرفت. بی‌تردید اینکه افکار عمومی تمامیت ارضی کشور را مشکل شماره یک می‌داند، نمی‌توانست بر تبلیغات و برنامه نیروهای سیاسی آلترناتیو تأثیری نداشته باشد.

با این حال، اپوزیسیون نتوانست نظر عمومی در این جهت ایجاد کند که مشکلات بسیار عمیق سیاسی، جمعیتی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی آذربایجان به اندازه مسئله قره‌باغ اهمیت دارد. در 3 دهه گذشته، موضوع اصلی مبارزات سیاسی و منازعات در کشور، مسئله قره‌باغ بود و درک عمومی و بحث از همه مشکلات اساسی دیگر بسیار کسل‌کننده بود.

در این بیانیه آمده است: تضمین حاکمیت آذربایجان بر قره‌باغ توسط دولت آذربایجان، بحث سیاسی اصلی دولت و نیروهای سیاسی جایگزین را حذف می‌کند. یک دوره سیاسی کامل برای نیروهای ایجاد شده توسط مسئله قره‌باغ و همچنین برای نیروهایی که برای نزدیک به 30 سال ایستاده‌اند به پایان رسیده است. با این حال، هویت اصلی ایدئولوژیک نیروهای سیاسی حاکم و اپوزیسیون همچنان ناسیونالیسم و ​​دولت‌گرایی است که خوراک اصلی سیاسی برای تقویت اقتدارگرایی است.

پلتفرم سوم جمهوری خواهان بر این باور است: در چنین واقعیتی، برای آینده کشور آذربایجان لازم است که نیروهای سیاسی جدید با دستور کار متفاوت ظهور کنند. دستور کار جدید را می‌توان مشروط به «دستور کار پس از قره‌باغ» نامید.

عناصر اصلی این دستور کار عبارتند از: رد تفکر سیاسی دولت‌گرای افراطی که خوراک استبداد در کشور است، گذار به یک نظام سیاسی مدرن دموکراتیک، بازگرداندن اعتماد به مدیریت دولتی و نظام انتخاباتی، حذف شرایط فوق‌العاده، حذف عدم تعادل حاد در توسعه بین منطقه‌ای از طریق ارائه تمرکززدایی و قابل سکونت کردن مناطق، از بین بردن منابع نابرابری درآمدی منشأ سیاسی و مسائل راهبردی مانند فساد بومی، کاهش تا حد امکان آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی به‌ویژه در حوزه کشاورزی و توجه به مسائل استراتژیک مانند توسعه استاندارد زندگی باکیفیت.

پس از مدتی دوران پس از قره‌باغ، دوران پس از نفت را به دنبال خواهد داشت و این مرحله مشکلات جدی اجتماعی و اقتصادی برای آذربایجان ایجاد خواهد کرد. در این راستا، موضوع توسعه اقتصادی پایدار باید یکی از عناصر اصلی «دستور کار پس از قره‌باغ» باشد.

به منظور دستیابی به اهداف ذکر شده در بالا، به عنوان بنیانگذار، اعلام می‌کنیم که پلتفرم سوم جمهوری‌خواه را ایجاد کرده‌ایم.

این پلتفرم اعلام می‌کند که مرکز ثقل اصلی فعالیت‌های خود را مشارکت فعال شهروندان آذربایجانی با هدف تضمین حقوق و آزادی‌های اساسی می داند. این سازمان همچنین بیان می‌کند که مأموریت آن تضمین گذار از یک جامعه مدیریت‌شده به یک جامعه خودگردان است.

جمهوری آذربایجان چه تضمینی از ارمنستان می‌خواهد؟
توافق جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای اولین بار بدون واسطه
گره توافق صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان

انتهای پیام/

 

منبع خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا