به دنبال اصلاح فرآیندها هستیم/ مردم ۲۴ ساعت شبانه روز میتوانند از دستگاه قضایی خدمات دریافت کنند
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: ما به دنبال این نیستیم که صرفا ابزارسازی کنیم بلکه همواره به دنبال اصلاح فرایندها هستیم. |
کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در این جلسه گفت: در قسمتی از حکم ریاست قوه قضاییه گسترش فناوریهای نوین و تضمین دستیابی آسان شهروندان به خدمات قضایی و همچنین سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه مورد اشاره قرار گرفته است.
کاظمی فرد ادامه داد: وقتی از فناوری صحبت میکنیم دو بعد مورد نظر است بعد اول ابزار و بعد دوم فرایند است که علاوه بر ابزار همواره در پی اصلاح فرایندها هستیم. ۸۰ درصد موضوع اعزام و بدرقه زندانیان به صورت الکترونیک انجام میشود. این تنها به جهت ابزار نیست با این ابزارها، فرایند اعزام و بدرقه نیز تغییر کرده است. از این رو ما به دنبال این نیستیم که صرفا ابزارسازی کنیم بلکه همواره به دنبال اصلاح فرایندها هستیم.
وی با بیان اینکه قوه قضاییه، دستگاهی اداری نیست که ساعت کاری مشخص داشته باشد، گفت:مردم ۲۴ ساعت شبانه روز میتوانند از دستگاه قضایی خدمات بگیرند. امروز ۲۹ خدمت در پنجره واحد قضایی که مهمترین آن ابلاغ الکترونیک است در دسترس مردم قرار دارد.
کاظمی فرد با بیان اینکه زیست بومی تهیه شده است تا خدمات قضایی در جامعه رواج پیدا کند، افزود: اکنون از روی سامانه نوبتدهی میتوانیم متوجه شویم که چه نقصهایی در این فرایندها وجود دارد.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: از دوسال گذشته امکانات و ابزاری ویژه قضات تهیه شده است که میتواند به تایپ دادهها، سابقهیابی خودکار، سامانه سهام که بار بزرگی از اجرای احکام برداشت اشاره که تمام این موارد به این جهت بود که فرایندهای قضایی کوتاهتر و سادهتر شود.
کاظمی فرد در مورد هوشمندسازی نظارتها گفت: از روی نوبت دهی میتوانیم مطلع شویم که یک مجموعه قضایی چگونه خدمات ارائه میدهد. در واقع از لحظهای که یک فرد وارد مجتمع قضایی میشود رصد ما آغاز میشود. در این زمینه حتی از سامانه کنترل تردد استفاده میکنیم تا کسی که اصلا پروندهای ندارد نتواند ورود پیدا کند که بدین واسطه از حضور کارچاقکنها در این زمینه جلوگیری میشود.
وی گفت: سامانه رصد همان نقطهای است که شما به صورت برخط میتوانید خروجی و ورودیهای هر شعبهای در استانها، وقتهای رسیدگی، میانگین زمان رسیدگی و نظرسنجی که در مورد آن انجام شده است را در لحظه ببینید که این موارد در اختیار نهادهای نظارتی قرار میگیرد.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه به سامانه سنجش رضایت مراجعین اشاره کرد و گفت: در سامانه سنجش رضایت مراجعین از شهروندان به عنوان ابزار نظارتی ارائه خدمات قضایی استفاده شده است، از این رو این سامانه نیز یکی دیگر از روشهای نظارت از نوع مردمی را میتواند به عهده داشته باشد.
کاظمی فرد با بیان اینکه سامانه تناد به اتقان آرا قضایی کمک میکند، گفت: در سامانه تناد ۴۵ میلیون رای را گمنام کردهایم که این امکان برای اولین بار در دستگاه قضایی انجام شده است و سابق بر این چنین دسترسی وجود نداشته است و میتواند برای قضات جدید جنبه آموزشی داشته باشد که در این راستا به دانشگاه علوم قضایی و پژوهشگاه قوه قضاییه دسترسی داده شده است.
کاظمی فرد به ابزار دیگری اشاره کرد و گفت: دستیار هوشمند قضایی یکی دیگر از ابزاری است که در این حوزه میتوان به آن اشاره کرد. آرا وحدت رویه در نیز آن وجود دارد و به زودی در اختیار قضات قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه زمانی که امری در سامانهای قرار میگیرد نظارتپذیر میشود، گفت: چند سامانه دیگر همچون ارجاع کارشناس، سامانه شهود مطلعین وجود دارد که برای استعلام برخط کمک کننده است.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: یکی از وظایف خود را این میدانیم که به وسیله ابرازها، فرایندها را برای شهروندان و همکاران قضایی سادهتر کنیم که این موضوع به اتقان ارا نیز کمک میکند. اگرچه گاهی نیز ممکن است نقصهای وجود داشته باشد که درصدد رفع و بهبود آن هستیم.
در ادامه جلسه برخی از نمایندگان استانی به بیان گزارش از نحوه ارزیابی آرا قضایی در استان خود پرداختند.
انتهای پیام/
منبع | خبرگزاری ایلنا |
|