طوفانالاقصی؛ حرکت از بسیج ملی به بسیج امتی و بسیج جهانی
“طوفان اقصی یک «حادثه تاریخساز» و نقطه عطف مهم در تاریخ جریان مقاومت به شمار میآید، عرصه ظهور شگفتانگیز قدرت این بسیجهای امتی در کشورهایی همچون لبنان، سوریه، فلسطین، عراق، یمن و… و نقشآفرینی آنها در تعیین سرنوشت منطقه است.” |
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، محسن جوهری پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی (ره) مرکز رشد دانشگاه امام صادق در یادداشتی نوشت: مروری گذرا بر بیانات حضرت آیتالله خامنهای از ابتدای سال 1402 تاکنون، بهوضوح حاکی از آن است که ایشان در دوران همدلی ارکان مختلف اداره کشور با گفتمان انقلاب و در شرایط قرار داشتن جهان در پیچ حساس تاریخی- تمدنی، بهجد بر روی مولفههای قدرتساز انقلاب اسلامی متمرکز شده و سعی در بازخوانی، بازسازی و تقویت حداکثری آنها دارند.
دیدار رهبر انقلاب با «دانشمندان و مسئولان صنعت هستهای»، «خانواده معظم شهدا»، «مبلغین و طلاب حوزه های علمیه»، «فرماندهان سپاه پاسداران»، «نخبگان و استعدادهای برتر علمی» و اینک دیدار با «بسیجیان» بهوضوح نشانگر این رویکرد است. در این مسیر، 15 مهرماه و حماسه طوفان اقصی، نقطه عطفی در بیانات آیتالله خامنهای محسوب میشود، به نحوی که از هجدهم مهر و پس از فرمایشات معظمله در مراسم دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح، بیانات ایشان در دیدارهای مختلف با تأکید بر «غیرقابل ترمیم بودن» شکست اخیر رژیم صهیونیستی و دلالت آن بر تضعیف اقتدار آمریکا، بر قدرت محور مقاومت و نقش آن در تغییرات کلان تمدنی تمرکز بیشتری یافت.
در ادامه این مسیر، بیانات حضرت آیتالله خامنهای با بسیجیان در هشتم آذرماه، قطعه دیگری از این پازل را با تأکید بر فرهنگ و تفکر بسیجی بهمثابه یک «منطق بهروز» و نقش آن در تحولات داخلی، منطقهای و جهانی تکمیل کرد. در این دیدار، رهبر انقلاب، ابتدا به مرور تجربه تاریخی ایران پس از انقلاب در تأسیس نهاد بسیج و توسعه آن بهمثابه یک الگوی فرهنگی پرداختند. سپس با تأکید بر جنگ اخیر مقاومت فلسطین و رژیم منحوس صهیونیستی، به بیان این موضوع پرداختند که امروزه الگوی بسیج یا همان «هستههای مقاومت جهانی» چگونه با محوریت ایده «آمریکازدایی»، در ایجاد «جغرافیای سیاسی نوین» منطقه مؤثر واقع شده و خواهد شد. همچنین از بیانات ایشان میتوان نتیجه گرفت که بسط این الگو در میان مستضعفان و آزادیخواهان جهان، چگونه میتواند به تغییرات کلان تمدنی بینجامد.
حضرت آیتالله خامنهای در بیانات اخیر خود و در مرور تجربه تاریخی ایران پس از انقلاب در نسبت با نهاد و فرهنگ بسیج، به بیان این موضوع پرداختند که چطور امام راحل (ره) بهعنوان «آفریننده و پدر بسیج»، در پرتوی «دوراندیشی و روشنبینی» خود و در امتداد نگاه مردم بنیان خویش نسبت به پدیده انقلاب اسلامی، اقدام به تشکیل «یک نیروی گستردة عظیم مردمی» در قالب بسیج کردند. کارایی و کارآمدی این مجموعه که بهوضوح در «کارنامه بسیج» بهخصوص در جریان جنگ تحمیلی هشتساله، مشهود است، به همراه ظهور قهرمان الهامبخشی همچون شهدای دفاع مقدس، شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید فخریزاده و… روزبهروز به تقویت «جنبه فراملی و فرامرزی بسیج» و تحقق عملی ایده «تشکیل هستههای مقاومت جهانی» امام (ره) منجر شد. بدین ترتیب، الگوی بسیج که از انعطاف بسیاری برخوردار است، طی یک تبادل میانفرهنگی، به کشورهای جهان اسلام منتقل شده و باعث شد که کشورهای محور مقاومت، متناسب با اقتضائات تاریخی، زبانی، قومیتی، مذهبی و… خاص خود، امروز «بسیج خودشان» را داشته باشند.
طوفان اقصی که یک «حادثه تاریخساز» و نقطه عطف مهم در تاریخ جریان مقاومت به شمار میآید، عرصه ظهور شگفتانگیز قدرت این بسیجهای امتی در کشورهایی همچون لبنان، سوریه، فلسطین، عراق، یمن و… و نقشآفرینی آنها در تعیین سرنوشت منطقه است. آنچه تاکنون بهخوبی توسط این بسیجهای امتی فهم شده و رهبر انقلاب نیز بهشدت بر تقویت آن تأکید دارند، گمنکردن دشمن اصلی و جهتدهی تمامی فعالیتها در راستای «نفی سلطه آمریکا» است. نبرد امروزین با رژیم صهیونیستی نیز از این منظر که این رژیم منفور، «وسیله عمده سلطه آمریکا بر منطقه» است اهمیت دوچندان پیدا میکند.
توجه به نقش ماجرای طوفان اقصی در آینده منطقه و حتی جهان باعث میشود که جایگاه کلیدی این رخداد در جایگاه یک نقطه عطف تاریخی بهتر درک شود. به تعبیر دیگر، طوفان اقصی و پس از آن، اقدامات وحشیانه رژیم نژادپرست صهیونیستی، موجبات استیضاح فرهنگ و تمدن غرب از سوی افکار عمومی جهانی را فراهم آورده است. طبیعتاً این استیضاح و عدم امکان پاسخگویی تمدن غرب آمریکا محور برای پاسخگویی، باعث تندتر شدن شیب افول تمدن غرب میشود. در همین نقطه است که آزادیخواهان و مستضعفان سراسر جهان این فرصت را دارند که در صورت استفاده از فرصت و مدیریت دقیق شرایط، زمینه ساخت تمدنی را فراهم آورند که یکی از ویژگیهای مهم آن «معنا بخشیدن به ارزش انسانها و حضور مؤثر تودههای میلیونی مردم» باشد.
فرایند نقشآفرینی بسیج در قبال مسائل انقلاب و الهامبخشی فرامرزی آن، یک فرایند پایدار و متوقفنشدنی است. لازمه امتداد این تأثیرگذاری، تقویت روزافزون بسیج و استحکام هر چه بیشتر ساخت درونی آن است. استحکام ساخت بسیج هم از یک سو در گروی اشاعه تصویر صحیحی از این پدیده در افق اجتماعی است و از سوی دیگر به رعایت مجموعهای از بایستهها توسط بسیجیان نیازمند است. در محور نخست یعنی ترمیم تصویر اجتماعی بسیج، رهبر انقلاب، خود بهعنوان یک عنصر گفتمان ساز و تصویرپرداز، با استفاده از دو استعاره «لشکر مخلص خدا» و «مدرسه عشق»، به تبیین این موضوع پرداختند که بسیج به همان نسبت که اهل «رزمنده بودن» در مقابله عوامل تهیدزاست، اهل مهرورزی و رأفت نسبت مردم نیز میباشد. بدین ترتیب برای داشتن یک ادراک صحیح از بسیج، باید به این دو عنصر مکمل، بهصورت توأمان توجه داشت؛ همچنین در عرصه بایستهها، «تقویت اخلاص و اجتناب از کار نمایشی و ویترینی»، «دوری از کبر، غرور و طلبکاری»، «بصیرتافزایی»، «حفظ امید و عدم احساس عجز و ناتوانی از کارهای بزرگ»، «پرهیز از دوقطبیهای کاذب» و «جذب نیروهای طراح در کنار نیروهای عملیاتی» از جمله مهمترین مواردی هستند که باید موردتوجه واقع شوند.
انتهای پیام/
منبع | خبرگزاری تسنیم |
|