کارگاه پروژه ریلی خراسانجنوبی در مجاورت آرین شهر تجهیز میشود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسانجنوبی گفت: کارگاه راه آهن در مجاورت آرین شهر احداث و تجهیز میشود. |
خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ بعد از افتتاح رسمی عملیات اجرایی ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی در نیمه شهریور ماه امسال توسط رئیس جمهوری جلسهها، نشست ها، مذاکره ها و … بسیاری در مرکز خراسان جنوبی و پایتخت با حضور مسوولان و مقامات مرتبط برگزار شد تا عملیات اجرایی ۱۳ قطعه آن به طور همزمان ادامه یابد.
آخرین پیگیری ها نیز به نشست بررسی وضعیت پروژههای کلان ریلی و ترانزیتی کشور با حضور رئیس جمهور در ۲۳ آذر ماه برمی گردد که در این جلسه، آیت الله رئیسی بر تسریع در روند اجرای پروژه راه آهن خراسان جنوبی تأکید و وزیر راه و شهرسازی را مأمور کرد تا با همکاری و مشارکت معاونت حقوقی ریاست جمهوری، اقدامات لازم را برای تسریع در اجرای پروژه بیرجند – یونسی انجام دهد.
آخرین وضعیت اجرایی قطعه ۱۸راه آهن
همچنین شب گذشته علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسانجنوبی در دیدار با مدیرعامل هلدینگ راهسازی سداد از پیمانکاران راه آهن استان، آخرین وضعیت اجرایی قطعه ۱۸ راه آهن بیرجند- قاین -یونسی را جویا شد.
وی با تأکید بر تسریع در روند اجرای قطعات راه آهن واقع در محدوده خراسان جنوبی، از آمادگی استان برای همراهی با ۱۳ پیمانکار تعیین شده برای این پروژه گفت.
در این جلسه میر محمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز گزارشی از وضعیت اجرایی این قطعه توسط شرکت سداد ارائه کرد و مقرر شد: با توجه به قرار گیری این قطعه از پروژه در نزدیکی آرین شهر، برای تسریع در روند عملیات اجرایی، زمین مورد نیاز برای تجهیز کارگاه نیز در مجاورت این شهر تأمین شود.
در این جلسه درخصوص نحوه تأمین ماشین آلات مورد نیاز برای اجرای پروژه نیز بحث و تبادل نظر شد.
نقطه آغازین ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی
اگر بخواهیم به نقطه آغازین طرح موضوع اتصال خراسانجنوبی به شبکه ریلی کشور باز گردیم باید پی خبرهای آن را ازرسانه ها در دهه ۸۰ بگیریم.
با تقسیم استان خراسان و تأسیس خراسان جنوبی این موضوع در ردیف تقاضاهای مردم از مسئولان کشور قرار گرفت و سال ۱۳۸۷ مجمع نمایندگان استان های خراسان رضوی و جنوبی و سیستانوبلوچستان طی نامه ای از رئیس جمهور وقت درخواست اقدام در این زمینه را کردند.
اما بعد از کش و قوس های بسیار بالاخره سال ۹۸ عملیات اجرایی قطعه ۱۶ این پروژه به سمت یونسی آن هم به طول ۳۲ کیلومتر آغاز شد.
سپس با دریافت دو مصوبه هیئت وزیران طی مدت سه ماه که منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راهآهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راهآهن زاهدان به بیرجند شد، بر سرعت اجرای پروژه افزود.
موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه راه آهن بیرجند – یونسی به عنوان مطالبه استان در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم مطرح شد و طبق دستور آیت الله رئیسی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.
کنسرسیوم ریلی
پس از این تاکید و دستور رئیس جمهور مبنی بر تشکیل کنسرسیوم ریلی از سوی وزرات راه و شهرسازی و بانک های عامل دوره تازهای از تلاشها برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به پروژه ریلی آغاز شد.
هرچند مسوولان خراسان جنوبی هم در این مدت لحظه ای برای تحقق دستور رئیس جمهور تعلل نکردند و همه راه ها را برای رسیدن حصول نتیجه پیمودند اما آن چه سبب شد تا باز وقفه و توقفی در ایستگاه پرداخت منابع اعتباری خط ریلی خراسان جنوبی به وجود آید، موضوع تضامینی بود که دو طرف قرارداد یعنی صندوق توسعه ملی یا همان سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک ها از یکدیگر درخواست کردند.
اما آن طور که جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی ۲۳ اردیبهشت امسال اعلام کرد: موانع اعتباری این ابر پروژه زیرساختی رفع تأمین منابع مالی کل قطعه راه آهن بیرجند – قاین – یونسی از طریق تهاتر نفتی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان انجام شد.
به گفته وی همه قطعات بیرجند- یونسی به پیمانکار واگذار شده است.
رئیس جمهور پانزدهم شهریور امسال در آغاز سفر مردمی به خراسان جنوبی، دستور آغاز رسمی عملیات احداث خط آهن نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی را به عنوان بخشی از کریدور شمال – جنوب که از چابهار تا سرخس امتداد دارد، صادر کرد.
پایان پیام/
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید.
منبع | خبرگزاری فارس |