Get News Fast

 

کاهش سود وام روسیه برای ساخت راه‌آهن آستارا به ٣ درصد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راه آهن رشت -آستارا به طول ١۶٢ کیلومتر از طریق وام روسیه با سود ٣ درصد تامین مالی می‌شود، سود این وام ۶ درصد پیشنهاد داده شده بود اما با مذاکرات ایران در جلسات به ٣ درصد کاهش پیدا کرد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شهریار افندی‌زاده در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه در بحث نوسازی ناوگان در بخش‌های هوایی، جاده‌ای و ریلی نیاز به تحول در توسعه و نوسازی داریم و از این رو‌، کمیته‌ای در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است، اظهار داشت: این کمیته برای توسعه ناوگان  برنامه زمانبندی برای امسال و سال آینده تنظیم شده است.

وی ادامه داد: در بخش جاده‌ای اولویت با تولید داخل است و به تولیدات داخلی ورود کردیم اما باید توجه داشت که در حال حاضر قیمت یک دستگاه اتوبوس تولید داخل به ١٧ میلیارد تومان رسیده‌ است و در این شرایط توسعه و نوسازی ناوگان نیاز به مدل اقتصادی داریم.

وی با بیان اینکه به اندازه کافی در داخل کشور سرمایه داریم و زمینه برای ورود سرمایه آماده است اما در تامین منابع و واردان نیاز به تضمین داریم، گفت:  از ۵ هزار اتوبوس که براساس مصوبه هیات وزیران امکان واردات آن وجود دارد ٣٣ دستگاه اتوبوس وارد شده و مسیر برای واردات اتوبوس باز شده است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه ارزش نهایی قرارداد با روس‌ها درباره راه آهن رشت- آستارا چقدر  قیمت‌گذاری شده و سود وام روسی برای تامین مالی این پروژه چقدر است؟ برخی از منتقدان می‌گویند سود ۶ درصدی وام برای این پروژه بالا است و کشور پر ریسکی مانند روسیه نمی‌تواند به بهانه بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در ایران نرخ سود را بالا ببرد چراکه روسیه هم شرایط ایران را دارد.

وی تاکید کرد: این پروژه به طول ١۶٢ کیلومتر از طریق وام روسیه با سود ٣ درصد تامین مالی می‌شود، سود این وام ۶ درصد پیشنهاد داده شده بود اما با مذاکرات ایران در جلسات به ٣ درصد کاهش پیدا کرد .

افندی‌زاده درباره ارزش این قرارداد با روس‌ها گفت: درباره مبلغ در ابتدا باید طراحی‌های پروژه انجام شود و پس از اینکه طراحی‌ها به طور کامل انجام شد و قیمت‌ نهایی استخراج می‌شود. از طرف ایران  شرکت ساخت و از طرف روسیه شرکت کاسپین سرویس در حال کامل کردن طراحی‌ها هستند و قیمت گذاری در حال انجام است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته مهم آن است که و سقف قرارداد ١.۶ میلیارد یورو در نظر گرفته شده که این عدد وام نیست بلکه سقف عدد قرارداد است و پس از استخراج قیمت، مابه‌تفاوت آن عدد صرف خرید تجهیزات‌ می‌شود.

افندی‌‌زاده افزود: ظرف مدت زمان کوتاه قیمت پروژه معلوم و فصل اول سال جدید میلادی عملیات این پروژه شروع می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع خبرگزاری ایلنا
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − سه =

دکمه بازگشت به بالا