Get News Fast

 

معاون وزیر بهداشت: 300 دانشمند یک درصدی در حوزه سلامت داریم/ تولید 6 نوع واکسن کرونا در ایران بی‌نظیر بود

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در بحث واکسن کرونا تولید ۶ نوع واکسن را داشتیم که در نوع خود بی‌نظیر است، اما در حوزه فناوری با جایگاه حقیقی‌مان فاصله زیادی داریم و باید با تلاش نخبگان، محققان، پژوهشگران و فناوران این فاصله کم شود.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، یونس پناهی در آئین اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهارداشت: بحث مرجعیت علمی و ورود به حوزه سرآمدان عرصه پژوهش فناوری همواره مورد توجه بوده و موضوعات و محورها را به سمت حل مسائل و مشکلات کشور ببریم و در این خصوص باید اشاره کنیم که بخشی از مسئولیت‌ها با ما و بخشی دیگر با محققان، پژهشگران و فناوران است.

وی تصریح کرد: بحث ترجمان دانش به‌طور جد دنبال می‌شود و در کنار بر مرجعیت علمی تاکید داریم و از دانشگاه‌ها می‌خواهیم که خودشان را در راستای اجرای هرچه بهتر این برنامه‌ها آماده کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما معتقدیم که اگر کوهورت، ریجستری، دیتاها و غیره مشکل مردم را کم نکند تلاش صورت گرفته فایده‌ای ندارد و نه تنها شامل امتیاز مثبت قرار نمی‌گیرند، بلکه امتیاز منفی هم به آنها تعلق می‌گیرد، خاطرنشان کرد:در ارزشیابی‌ها‌یمان بر اثرگذاری تحقیقات، تولید محصولات کاربردی و اثربخش و تحقق نیاز مردم تاکید داریم، ما به‌طور مثال در موضوع سرطان بر افزایش اثربخشی‌ها در حوزه درمان و کاهش آمار مرگ و میر در این حوزه با انجام پژوهش‌های اصولی و کاربردی در حوزه‌های دارویی و درمانی آن تاکید داریم و اگر این مهم رخ نداد، آن تحقیق مفید فایده نبوده و اثرپذیری لازم را نداشته است.

 پناهی اضافه کرد: ما همچنین بر حضور پررنگ دانشجویان آینده‌ساز جامعه را در حوزه پژوهش داریم و معتقدیم که وظیفه اصلی محققان دیده‌بانی و آینده پژوهشی بوده و ما اگر آینده‌نگاری بهتری در بحث کووید داشتیم می‌توانستیم از جایگاه بهتری در بحث مدیریت کرونا و مبارزه با این ویروس منحوس برخوردار باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت بر شتاب در تولید علم و دانش در حوزه‌های آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان تاکید داریم و در جلسه هیئت دولت این رشدهای علمی مورد تاکید قرار گرفت و وزارتخانه‌های بهداشت، علوم و آموزش و پرورش خواسته شد که در مسیر رشد علمی تلاش کنند، بیان کرد: در بحث واکسن کرونا تولید 6 نوع واکسن را داشتیم که در نوع خود بی‌نظیر است، اما در حوزه فناوری با جایگاه حقیقی‌مان فاصله زیادی داریم و باید با تلاش نخبگان، محققان، پژوهشگران و فناوران این فاصله کم شده و به صفر برسد تا که به جایگاه حقیقی‌مان دست یابیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما در تولید علم با چاپ مقاله و در فناوری با پتنت احساس آرامش می‌کنیم، در حالی که صبحت دانشگاه نسل 4 می‌کنیم و دانشگاهی که کار موثری برای مردم نکند دانشگاه فناور نیست.

پناهی با ذکر این نکته که ما نزدیک 300 دانشمند یک درصدی در حوزه سلامت داریم، تاکید کرد: با توجه به داشتن این تعداد نخبه یک درصدی باید متناسب با ظرفیتی که داریم خروجی خوبی هم داشته باشیم، نه آنکه مشکلات جوانی جمعیت، سرطان، قلب، دارو، تجهیزات و غیره باشد، ما باید دانشمند در راستای تامین نیازهای جامعه تربیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: محققان باید به سمت انجام تحقیقات مسئله‌محور حرکت کنند تا که هم بار بیماری کنترل شده، هم اینکه رشد مطلوبی داشته باشیم در زمینه پزشکی و هم اینکه محصول مورد نیاز در داخل کشور تولید شود. ما باید در عمل عدالت را رعایت کنیم و در عمل نشان دهیم که چه کار کردیم، وزارتخانه در 2 سال اخیر حمایت خوبی از تمامی دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش داشته و هر دانشگاه متناسب با عملکردش مورد حمایت قرار گرفته است.

 پناهی گفت: همچنین معتقدیم که خصلت دانشمند باید مسائل دانشجویی و دانشگاهی باشد و اگر نگاه مثبت و معنوی باشد پیشرفت‌های مدنظر هم حاصل خواهد شد، از نظر ما پیشرفت چیزی است که تاثیر آن در سلامت مردم و رفع مشکلات آنها باشد و در چنین شرایطی می‌توانیم بگوییم که آن دانشگاه پویا بوده است.

وی افزود: شاخص اجتماعی دانشگاه بزرگ در اقدامات موثر پیشگیرانه در موضوعات مختلف از جمله فشارخون، دیابت و غیره بوده تا که مشکلاتی همچون سکته‌ها نباشد و می‌توانیم با تحقیقات هدفمند در موضوع پیشگیری از بسیاری مشکلات و هزینه‌های حوزه‌های دارو و درمان جلوگیری کرد و باید بدانیم تعداد بالای عمل جراحی موفق افتخار نیست، بلکه افتخار آن است که آموزش درست در حوزه سلامت و در جهت پیشگیری از انواع آسیب‌های جسمی و روحی صورت گرفته باشد.

نیازمند گنجاندن کارآفرینی و نوآوری در سرفصل‌های آموزشی دانشجویان هستیم

 نیما رضایی، مدیر کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیز گفت: ما توانمندی‌های زیادی را در انجمن‌های علمی، سازمان ملی پرورش استعداد درخشان و کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی شاهد هستیم، اما نباید جداگانه در این نهادها رقابت کنیم، بلکه باید با همگرایی و کارگروهی در  محافل علمی فعالیت کنیم تا شاهد نتایج خوبی باشیم.

وی افزود: باید بدانیم که نیامدیم تا در کنگره‌ها تازه‌ها را بیاموزیم، بلکه باید در کنگره‌ها و محافل علمی تمرین کنیم تا آنچه را که داریم با تعامل هرچه بیشتر و بهتر بپرورانیم.

مدیر کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر گنجاندن بحث کارآفرینی و نوآوری در سرفصل‌های آموزشی دانشجویان، تصریح کرد: اگر بحث کارآفرینی و نوآوری در سرفصل‌های آموزشی دیده نمی‌شود در کمیته‌های تحقیقات و فناوری باید برنامه‌های بهتر و هدفمندتری اجرا شود.

رضایی با اشاره به خاطرات دانشجویی و حضور خود در رویدادهای بین المللی، بیان کرد: 2 آفت بزرگ در نسل جوان داریم که یکی نبود اعتماد به نفس لازم است که در این زمینه باید به خودباوری برسیم و دیگری اعتماد به نفس بالا است که فقط خود را دیدن هم اشتباه است و نیاز به تعادل در این زمینه داریم.

  وی خاطرنشان کرد: خطاب به دانشجویان می‌گوییم که ما بیش از پیش نیاز به امید داریم، در هر گرفتاری و سختی در کار و زندگی، نباید ناامید شد، بلکه با آگاهی از نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید در هر جای دنیا باید امیدوارانه شرایط واقعی را دید و هدف‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت را به‌خوبی ترسیم کرد تا که با خروجی بسیارخوبی در پایان کار همراه باشیم.

تقدیر از 39 استاد و 8 دانشجوی ممتاز، برتر و برگزیده پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و  5 پژوهشگر ممتاز و 34 پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام/282/

در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان‌ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .

منبع خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا