نامه جنجالی دانشجویان اقتصاد هاروارد به “پروفسور منکیو”: اقتصادی که به ما درس میدهید به درد واقعیت نمیخورد + حواشی
جمعی از دانشجویان هاروارد، ضمن انتشار نامهای اعتراضی، دورۀ اقتصاد پایۀ پروفسور گریگوری منکیو را ترک کردند. این دانشجویان نسبت به کاربردی نبودن متن دروس خود معترض بودند. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
خبرگزاری تسنیم؛
دانشکدۀ هاروارد کاربردیترین یا دستکم یکی از کاربردیترین دانشگاههای دنیاست. فارغالتحصیلان این دانشگاه، بصورت گسترده در عرصۀ سیاستگذاری عمومی در بالاترین سطوح در جهان بهکار گمارده میشوند. درعینحال یکی از جالبترین کنشهای دانشجویان این دانشگاه، اعتراض به استادتمام نامدار اقتصاد خود، «گریگوری منکیو» بود، که در سال 2011 و در پیآمد بحران اقتصادی 2008 آمریکا رخ داد. او در سطح دنیا استادی مرجع است و به گفتۀ خودش، تألیفاتش در صدها دانشگاه معتبر در آمریکا و در سراسر جهان تدریس میشود.
بیشتر بخوانید
نه هرکه آینه سازد سکندری داند؛ جناب عبدی
سایت بررسیهای سیاستی هاروارد (Harvard Political Review) نامۀ اعتراضی دانشجویان دانشکدۀ اقتصاد این دانشگاه، خطاب به پروفسور منکیو را با عنوان «یک نامۀ سرگشاده خطاب به گریگوری منکیو» منتشر کرده است {اصل نامه را اینجا ببینید}. این دانشجویان همراه با انتشار این نامه از کلاس اقتصاد مقدماتی پروفسور منکیو اعلام انصراف کرده و خارج شدند. همچنین این دانشجویان در تجمعی، مراتب اعتراض خود به غیرکاربردی بودن آموزشها در هاروارد را اعلام کردند. این تارنما در توضیحی جداگانه دربارۀ تجمع اعتراضی این دانشجویان {اینجا} نوشته است:
“… از جمله خروج از دورۀ مقدماتی و محبوب «اقتصاد 10» و راهپیمایی در بوستون در اواخر روز. این گروه فریاد میزدند «میکروفون چک! ما 99 درصد در سراسر کشور هستیم!». هفت شرکتکننده در تریبون آزاد، توجه سایرین را به چندین ابتکار در حال انجام امروز جلب کردند و از دانشجویان خواستند تا چهارشنبه (فردای آن روز) در تجمع سراسر محوطۀ دانشگاه شرکت کنند. سازماندهندگان این برنامه، در حال برنامهریزی برای دو اعتصاب جداگانه هستند – یک اعتصاب عمومی در ساعت 11:30 صبح و یک اعتصاب دربارۀ دورۀ اقتصاد10 در ساعت 12:15 بعدازظهر – پیش از آنکه دانشجویان را برای پیوستن به تظاهرات در میدان دیویی علیه افزایش بدهیهای دانشجویی رهبری کنند.
گابریل اچ. بایارد – یکی از رهبران این اعتراض – فریاد زد: «من از همۀ دانشجویان میخواهم که از اقتصاد10 خارج شوند، [زیرا] نماد یک ایدئولوژی است که وضعیت اقتصادی کنونی ما را بهوجود آورده است». ریچل جی ساندالو-اش 15، که به بایارد در سازماندهی خروج از اقتصاد10 کمک میکند، گفت که معتقد است این کلاس یک “ایدئولوژی نئولیبرالی قویاً محافظهکارانه” را پیش میبرد. او گفت، برای مثال، به نظر او تدریسها، دیدگاههای محافظهکارانه علیه حداقل دستمزد را ترویج میکند. سندلو-اش گفت: «من فکر میکنم باید دیدگاههای متنوعتری مطرح شود». او گفت: «مشکل این است که در این دورۀ پایه، آنچه استاد میگوید بهطورکلی بهعنوان واقعیت درنظر گرفته میشود».
درعینحال برخی از دانشجویان با این توصیف از کلاس مخالف هستند. آدیتی گی، دبیر باشگاه جمهوریخواه هاروارد، که سال گذشته در این کلاس شرکت کرده، گفت که فکر نمیکند این کلاس مغرضانه باشد. او گفت: «کلاس فقط در موضوع کارایی اقتصادی برگزار میشود. ایدئولوژی زمانی وارد عمل میشود که تعیین کنیم چگونه «کارایی» را با «برابری اجتماعی» بالانس کنیم».
ازسویدیگر رندی میشل که این ترم در اقتصاد10 ثبتنام کرده، گفت که احتمالاً بیرون نخواهد رفت. او گفت «علیرغم وجود لایۀ زیربنایی مستمر محافظهکاری افراطی، برگزاری جلسه با دانشکده برای ابراز هرگونه شکایت مؤثرتر خواهد بود».
پروفسور گریگوری منکیو، گفت که اقتصاد10 فقط دروس شامل «جریان اصلی اقتصاد» است، و افزود که کتابهای درسی او در «صدها مدرسۀ دیگر در سراسر جهان» از جمله پرینستون، ییل و براون استفاده میشود. منکیو گفت: «هدف علم اقتصاد کمک به مردم برای ارزیابی مبادلات اجتنابناپذیر در سیاستگذاری عمومی است؛ درحالیکه دیدگاههای خاص جنبش اشغال والاستریت را ندارم، از دیدن دانشجویانی که بهطور گسترده درمورد سیاستهای اجتماعی و اقتصادی فکر میکنند، خوشحالم. امیدوارم اقتصاد10 بتواند به بحث در حال انجام کمک کند».”
سایت دانشگاه هاروارد در متن جداگانهای مشروح نامۀ اعتراضی دانشجویان به پروفسور منکیو را از این قرار منتشر کرده است:
“پروفسور منکیو عزیز
امروز، ما از کلاس شما، اقتصاد10 خارج میشویم تا نارضایتی خود را از تعصب درونی در این دورۀ مقدماتی اقتصاد ابراز کنیم. ما عمیقاً نگران نحوۀ تأثیر این سوگیری بر دانشجویان، دانشگاه و جامعۀ بزرگمان هستیم. به عنوان دانشجویان کارشناسی دانشگاه هاروارد، ما در اقتصاد10 ثبتنام کردیم به این امید که پایهای گسترده و مقدماتی از تئوری اقتصادی بهدست آوریم که به ما در زمینههای مختلف فکری و رشتههای مختلف، از اقتصاد، دولت، علوم محیطی و سیاست عمومی و فراتر از آن کمک کند. درعوض، دورهای پیدا کردیم که از دیدگاهی خاص – و محدود – از اقتصاد حمایت میکند که معتقدیم سیستمهای مشکلساز و ناکارآمد نابرابری اقتصادی را در جامعۀ امروز ما تداوم میبخشد.
یک مطالعۀ آکادمیک درست اقتصاد باید شامل بحثی انتقادی از مزایا و معایب مدلهای مختلف سادهسازی اقتصادی باشد. از آنجایی که کلاس شما شامل منابع اولیه نمیشود و بهندرت مقالاتی از مجلات دانشگاهی ارائه میکند، ما دسترسی بسیار کمی به رویکردهای جایگزین برای اقتصاد داریم. هیچ توجیهی برای ارائۀ نظریههای اقتصادی آدام اسمیت بهعنوان نظریههای بنیادیتر یا اساسیتر از مثلاً نظریه کینزی وجود ندارد.
دقت در ارائۀ دیدگاهی بیطرفانه در مورد اقتصاد بهویژه برای یک دورۀ مقدماتی با 700 دانشجو که بهطور اسمی پایۀ مناسبی برای مطالعه بیشتر در اقتصاد فراهم میکند، مهم است. بسیاری از دانشجویان هاروارد توانایی انصراف از اقتصاد10 را ندارند. این کلاس برای رشتههای علوم اقتصادی و محیطی و سیاست عمومی الزامی است، درحالیکه دانشجویان مطالعات اجتماعی باید یک دورۀ مقدماتی اقتصاد را بگذرانند – و تنها کلاس واجد شرایط دیگر، پروفسور استیون مارگولین، فقط یک سال در میان (و نه امسال) ارائه میشود. بسیاری از دانشجویان دیگر صرفاً خواهان درک تحلیلی از اقتصاد بهعنوان بخشی از آموزش باکیفیت هنرهای لیبرال هستند. علاوه بر این، اقتصاد10 تدریس مؤثر دورههای بعدی اقتصاد را دشوار میکند، زیرا تنها یک دیدگاه بسیار نامتوازن ارائه میدهد و نه مبنایی محکم که دروس دیگر بتوانند بر اساس آن گسترش یابند. نباید انتظار داشت که دانشجویان از این کلاس – یا کل رشتۀ اقتصاد – بهعنوان روشی برای ابراز نارضایتی اجتناب کنند. فارغالتحصیلان هاروارد نقش مهمی در مؤسسات مالی و در شکل دادن به سیاستهای عمومی در سراسر جهان دارند. اگر هاروارد نتواند دانشجویان خود را با درک وسیع و انتقادی از اقتصاد تجهیز کند، اقدامات آنها احتمالاً به سیستم مالی جهانی آسیب خواهد رساند. پنج سال اخیر آشفتگی اقتصادی گواه کافی بر این امر بوده است.
ما امروز برای پیوستن به راهپیمایی گستردۀ بوستون در اعتراض به شرکتی شدن آموزش عالی به عنوان بخشی از جنبش جهانی اشغال خارج میشویم. از آنجایی که ماهیت مغرضانۀ اقتصاد10 به افزایش نابرابری اقتصادی در آمریکا کمک میکند و نماد آن است، ما امروز از کلاس شما خارج میشویم تا هم به بحث ناکافی شما در مورد تئوری اساسی اقتصادی اعتراض کنیم و هم برای حمایت از جنبشی که گفتمان بیعدالتی اقتصادی را در آمریکا تغییر میدهد.
پروفسور منکیو، از شما میخواهیم که نگرانیهای ما و خروج ما را جدی بگیرید.
دانشجویان دغدغهمند اقتصاد10″
انتهای پیام/
منبع | خبرگزاری تسنیم |
|