Get News Fast

 

توجه به رضایتمندی بیماران به‌عنوان شاخص اخلاقی در بیمارستان‌های همدان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان، گفت: رضایتمندی بیماران به‌عنوان شاخص اخلاقی در بیمارستانهای همدان مورد توجه قرار دارد.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از همدان، رضا طهماسبی صبح امروز در همایش نقش سلامت باروری در جوانی جمعیت با محوریت اخلاق حرفه‌ای و کرامت مادری در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار داشت: کرامت انسانی در تمام ارکان پزشکی معنا می‌یابد؛ اسلام زن را از مظلومیت دوران جاهلیت بیرون کشیده و سعادتش را در کرامت و عزت رقم زده است.‌

وی به افزایش تقاضاهای درمانی و مراقبتی اشاره کرد و گفت: نباید افراد در شرایطی قرار گیرند که منزلت و عزت آنها مخدوش شود و یا احساس ناامنی و آسیب‌پذیری پیدا کنند؛ بیماران، آسیب‌پذیرترین گروه اجتماعی هستند که توجه به این افراد ضرورت دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه گاهی بیماران از شدت درد در بیمارستان مسئله اصلی خود را فراموش می‌کنند و باید شرایط آنها را در نظر گرفت، افزود: شأن و منزلت زمانی حفظ می‌شود که شخص بر رفتار خود در محیط مسلط شود و احساس راحتی بیشتری در جسم و روح داشته باشد.‌

وی با بیان اینکه اخلاق بیمارستانی، امری مدیریتی است و لازم بوده برنامه‌ریزی استراتژیک در این خصوص داشت و استراتژی لازم را برای رسیدن به این هدف مدنظر قرار داد گفت: ساختار، منابع انسانی و تکنولوژی باید به منظور کرامت بیمار در بیمارستان دیده شود چرا که حفظ کرامت باعث افزایش دانش و حرفه‌ای‌گری خواهد شد.

طهماسبی تاکید کرد: کاهش هزینه‌های بیمار در بیمارستان‌های دولتی، پراکندگی‌های جغرافیایی مراکز درمانی، ارتباط با مراکز اورژانس، دغدغه‌های اخلاقمداری در پزشکی در میزان رضایتمندی افراد از دریافت خدمات تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان اخلاقی، بیمارستانی است که تمام استانداردها در آن به خوبی رعایت و همه تعهدات در آن اجرا می‌شود‌ گفت: تقویت پوشش مامامحور و بهبود پوشش خدمات مراکز مامایی مورد توجه جدی است زیرا در افزایش رضایت بیماران تأثیر بسزایی دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه توجه به فضای فیزیکی خصوصی به عنوان پیش‌شرط ارائه خدمت طی دو سال اخیر در دستور کار بوده است افزود: استانداردسازی فضاهای فیزیکی نیز در این راستا انجام شده است.

وی با تاکید به اینکه توانمندسازی ماماها و متخصصین زنان و زایمان بخش مهمی از این کار بوده است گفت: مجموع عوامل موثر بر کرامت مادران مبتنی بر مشارکت در درمان، حفظ استقلال بیمار، ارائه به موقع خدمات، تهیه امکانات مناسب در همه عرصه‌ها، انجام تکنیک‌های مراقبتی، ایجاد فرصت کافی برای ارتباط با بیمار، احترام و دلجویی از بیمار است که باید مورد توجه جدی باشد.

 سامره قلیچ‌خانی، دبیر اجرایی سمینار نیز با اشاره به اهداف همایش، تصریح کرد: اشتراک‌گذاری مباحث روز در پنل‌های علمی، شفاف‌سازی حقوق مادران، تبیین وظایف تیم بهداشتی و درمانی در روند باروری و زایمان، تببین مسئولیت‌های تیم مراقبت‌های مامایی از دیدگاه اخلاق حرفه‌ای و غیره را از مهمترین اهداف این همایش برشمرد.

وی در ادامه افزود: هر زن و مادری باید با وقار و کرامت، مراقبتهای مادری را تجربه کنند، در برنامه عملیاتی در راهکارهای عملیاتی این برنامه محورهای مورد نظر تدوین شده است که لازم است به اطلاع جامعه پرسنلی در حوزه بهداشت و درمان رسانده شود.

دبیر اجرایی سمینار ادامه داد: تیم علمی و اجرایی این همایش از اساتید گروه زنان و نازایی، گروه نوزادان، دفتر بانوان، دفتر حقوقی و دفتر نهاد رهبری هستند و درصدد هستیم جامعه مخاطب را با افزایش آگاهی و اطلاعات و تعریف نقش و جایگاه در مسأله کرامت مادری وارد فضای تبیین و عملیاتی کردن این دستورالعمل کنیم.

قلیچ‌خانی عنوان کرد: کرامت مادر و نوزاد از منظر شرع مقدس اسلام، حقوق و تاریخ و فرهنگ و قانون جوانی جمعیت، اخلاق حرفه‌ای و کرامت در سلامت مادران، اخلاق حرفه‌ای و کرامت در سلامت نوزادان و مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای و کرامت در ارائه دهندگان خدمات مادر و نوزاد محورهای این همایش هستند.

وی همچنین به استقرار غرفه‌های هنری در حاشیه این همایش اشاره و بیان کرد: استفاده از ابزار هنر در غرفه‌ها برای ایجاد فضای گفتمانی در راستای باروری سالم و کرامت مادران مدنظر قرار گرفته است.

انتهای پیام/

در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان‌ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .

منبع خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا