Get News Fast

 

جای خالی بازارچه سنتی دائمی در بارفروش مازندران

بابل را بارفروش می‌گفتند چون در گذشته محل و شاهراه خرید و فروش کالاهای اساسی در مازندران بود. هنوز هم کم و بیش چنین است، مهمتر اینکه یکی از مراکز تولید صنایع‌دستی و خانگی است، با این حال جای یک بازارچه سنتی دائمی برای عرضه این محصولات در آن خالی است.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بابل، شهرستان بابل در قدیم مرکز خرید و فروش کالاهای اساسی استان مازندران بوده و شهر بابل مسیر تجاری کالاهای روسی به شمار می‌رفته است. برهمین اساس نام قدیم بابل تا دوران پهلوی اول بارفروش ده یا بارفروش بوده است. با توجه به اهمیت تجاری شهر بابل که از قدیم به آن شهره و به عنوان مرکز تجاری مطرح بوده است و تردد زیاد کاروان‌های تجاری، کاروانسراهای متعددی در این شهر ساخته شده که برخی از آنها هنوز باقی مانده است.

با توجه به سبقه تجاری شهر بابل، هنوز و در همین زمان هم بسیاری از مردم مازندران از سراسر استان برای خرید به این شهر آمده و مایحتاج خود را از این شهر تامین می‌کنند. با این همه به نظر می‌رسد که جای یک بازارچه سنتی در این شهر خالی است؛ این را بارها از زبان گردشگران ورودی به این شهرستان شنیده‌ایم؛ اینکه چطور در شهرستانی که در گذشته و حال یکی از مراکز تجاری و خریدوفروش مهم استان است، بازارچه‌ای برای فروش محصولات سنتی و بومی مردم و روستاییان وجود ندارد.

بسیاری از بانوان توانمند مازندران و بابل و شهرهای اطراف آن، انواع صنایع دستی و محصولات و صنایع بومی را در منازل خود تولید می‌کنند، ولی چون محلی دائمی برای ارایه و فروش آنها ندارند، مجبور می‌شوند هرازگاه در نمایشگاه‌های موقتی که به مناسبت‌هایی چون شب یلدا یا ایام نوروز و… در بابل بر پا می‌شود، شرکت کرده و محصولات خود را در آن نمایشگاه‌ها به فروش برسانند.

به عقیده کارشناسان با توجه به شعار امسال که “مهار تورم و رشد تولید” نامیده شده، یکی از بهترین راهکارهای اشتغالزایی و افزایش توان اقتصادی خانوارها، حمایت و تقویت مشاغل خانگی از طریق ایجاد بازار فروش با فراهم کردن بازارچه‌های سنتی است.

برپایی نمایشگاه عرضه محصولات خانگی و صنایع‌دستی در این ایام و به مناسبت شب یلدا بهانه‌ای بود برای کارآفرینان و هنرمندان شهرستان بابل که درخواست خود مبنی بر ایجاد بازارچه دائمی را دوباره مطرح کرده و جانمایی آن را از مسئولان شهرستان خواستار شوند.

آرش خانجانی، مسئول برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در شهرستان بابل است که درخصوص این نمایشگاه موقت به تسنیم گفت: به مناسبت شب یلدا نمایشگاهی در کنار گنجینه بابل و در راستای حمایت از صنایع‌دستی و البته زیر نظر اداره میراث فرهنگی بابل به مدت 6روز بر پا شده است.

خانجانی افزود: در این نمایشگاه هنرمندان و کارآفرینانی از شهرهای اردبیل، ارومیه، خلخال و برخی شهرهای مازندران شرکت دارند و صنایع‌دستی و محصولات ارگانیک خود را در 10 غرفه ارائه کرده و به فروش گذاشته‌اند.

حل مشکل فروش با ایجاد یک بازارچه دائمی

سکینه خاتون حاجی‌پور؛ بانویی اهل شهر بهنمیر، کارآفرین و سرپرست خانوار است که محصولات  خود را در یکی از غرفه‌های نمایشگاه در معرض دید و فروش قرار داده است.

حاجی‌پور به تسنیم گفت: من متولد 1348 هستم و چند سال است که در منزل کار صنایع‌دستی انجام می‌دهم و در رشته تریکوبافی فعالیت دارم.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل ما نبود جا و مکان مخصوص برای ارایه محصولات و تولیدات‌مان است، افزود: ما که کسب و کار خانگی داریم باید بتوانیم محصولات‌مان را هم به فروش برسانیم و در صورت نبود بازار فروش ثابت درواقع زحمات‌مان بی‌نتیجه خواهد بود. ما اکنون مکان ثابتی برای عرضه محصولات‌مان نداریم و اگر مسئولان با ایجاد یک بازارچه دائمی عرضه محصولات خانگی از ما حمایت کنند، بخش اعظم مشکلات‌مان برطرف خواهد شد.

محبوبه سالاریه دیگر غرفه‌دار این نمایشگاه است که به تسنیم گفت: من کارشناس فقه و حقوق هستم و در زمینه تولید محصولات ارگانیک فعالیت دارم.

سالاریه افزود: ما سه دوست بودیم که از پیدا کردن شغل مرتبط با تحصیل ناامید شدیم و تصمیم گرفتیم در زمینه تولید نوعی از محصولات ارگانیک با اختصاص 80 میلیون تومان شروع به کار کنیم.

وی با بیان اینکه محصولات ارگانیک امروزه در میان خانواده‌های ایرانی طرفداران زیادی دارد و حتی می‌تواند جایگزین مناسبی برای چیپس و پفک باشد، گفت: ما هم اگر محل مناسبی برای عرضه محصولات داشته باشیم، هم می‌توانیم به ادامه این راه امیدوار باشیم و هم خدمت‌رسانی بهتر و بیشتری به همشهری‌ها و هم استانی‌ها و گردشگران داشته باشیم.

فاطمه مجیدی، دختر جوانی که با انگیزه فراوان از کارش صحبت می‌کرد هم در گفت‌وگو با تسنیم تاکید کرد که من به کارم بسیار علاقه‌مند هستم و دوست دارم این کار را توسعه بدهم، اما بودجه کافی برای این کار ندارم.

مجیدی با بیان اینکه درحال حاضر یکی از اتاق‌های منزلم را به این کار اختصاص داده‌ام، گفت: نمایشگاه فرصت خوبی برای معرفی کار و جذب مشتری است و اگر دائمی باشد برای ما بهتر است.

انتهای پیام /

در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان‌ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .

منبع خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا