افتتاح گذرگاه مرزی جدید ایران و آذربایجان در آستارا
امروز با حضور مقامات عالی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گذرگاه مرزی جدید معروف به آستارا چای بازگشایی شد. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری فارس:
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری فارس از آستارا، شهرستان مرزی آستارا یکی از مهمترین شهرستانهای استان گیلان به دلیل گمرک و ترانزیت مختلف کالا از این مبادی ورودی است به طوری روزانه ۲۰۰ الی ۲۵۰ کامیون در مرز آستارا جابجا شده و محصولات خود را ترانزیت میکنند.
در طول یکسال گذشته وقتی وارد این شهرستان مرزی و گردشگرپذیر شده و به سمت ورودی پایانه مرزی آستارا میرفتیم با ترافیک سنگین کامیونهای ترانزیتی مواجه میشدیم؛ ترافیکی که یکسر آن به پایانه مرزی و گمرک جمهوری آذربایجان ختم میشود.
گلایه کامیونداران از معطلی چند روز در مرز ایران و آذربایجان
رانندگان کامیونهای ترانزیتی از توقف چهار تا ۶ روزه در ورودی پایانه مرزی گلایهمند بوده و اعتقاد دارند که پس از ورود خودرو به محوطه گمرک، مباحث مربوط به ترخیص کامیونها در مدت زمان ۲۴ ساعت انجام میشود.
علی حسین ذوالقدری، مدیرکل گمرک شهرستان آستارا نیز پیشازاین مشکل عمده کامیونداران را عدم پذیرش گمرک جمهوری آذربایجان دانسته و گفته بود: تمام تشریفات گمرکی اعم از ورود و خروج درمدتزمان ۲۴ ساعت انجام میشود، اما گمرک جمهوری آذربایجان در بحث خروج کامیونداران سختگیری میکند.
دستور استاندار به معاونت اقتصادی برای حل مشکل کامیونداران در آستارا
در روزهای نخستین توقف ۷۰۰ کامیون در پایانه مرزی آستارا بود که اسدالله عباسی استاندار گیلان، معاون هماهنگی امور اقتصادی خود را به مرز آستارا فرستاد و دستور پیگیری علت این توقف پس از بررسیهای لازم را صادر کرد.
۵۰ درصد مشکل کامیونداران مربوط به آذربایجان است
طبق گفتههای اسدالله عباسی ۵۰ درصد دلایل ترافیک کامیونها به مسائل موجود در ایران و امکانات پایانه مرزی آستارا و ۵۰ درصد هم به مشکلات مرزی طرف مقابل برمیگردد، لذا باید این نکته را در نظر گرفت که پایانه مرزی طرف مقابل هم باید امکان پذیرش ۷۰۰ کامیون باری را داشته باشد.
یکی از کارکنان بخش ترانزیت کالا در شهرستان آستارا نیز اذعان کرد، وقتی روزانه حدود ۲۰۰ دستگاه تریلی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران پذیرش میشود قاعدتاً همین مقدار نیز باید از کشور خارج شود که متأسفانه تعداد خروجیهای ما از نصف هم کمتر است.
بسته بودن پایانهمرزی عاملی در معطلی کامیونهای ترانزیتی
ارائه خدمات در گمرک جمهوری اسلامی ایران و پایانه مرزی شهرستان آستارا شبانهروزی است، اما طرف مقابل به دلیل کمبود نیرو و نبود تجهیزات در طول روز چهار تا پنج ساعت درب پایانه را به روی کامیونهای در حال خروج میبندد و نتیجه میشود صف طویل تریلیهای حامل بار در ورودی پایانه
تصویری از صف ماشینهای سنگین در پایانه مزی آستارا
دستور رئیس جمهور برای حل مشکل تردد کامیونها در آستارا
همین امر سبب شد تا پس از ارائه گزارش توسط استاندار گیلان از وضعیت پایانه مرزی آستارا دیدار استانداران با وزیر کشور، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت با اشاره به لزوم تسهیل در انجام امور گمرکی و مبادلات مرزی از نهادهای مسؤول از جمله دستگاه دیپلماسی کشور خواست در زمینه برطرف کردن مشکلات تردد کامیونها در مرز آستارا اقدامات لازم را انجام دهند.
افتتاح گذرگاه جدید مرزی ایران و آذربایجان
با پیگیریهای صورت گرفته، گذرگاه مرزی جدید آستارا معروف به آستارا چای امروز و با حضور مقامات عالی ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان بازگشایی میشود.
همچنین مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جلسه هفته گذشته هیئت دولت در خصوص بهرهبرداری از حوزه ترانزیتی آستارا به جمهوری آذربایجان گفته بود که در چند روز آینده، محور دوم ترانزیتی اصلی کشور در حوزه آستارا به جمهوری آذربایجان به بهرهبرداری خواهد رسید
وعده افتتاح توسط وزیر راه و شهرسازی در نشست اخیر هیئت دولت
آنطور که وزیر راه و شهرسازی میگوید، تلاش همه دستاندرکاران امر، همچنین گمرک، مرزبانی، پلیس گذرنامه و غیره این است تا هرچه سریعتر این محور ترانزیتی وارد مدار فعالیت شود.
رشد ۴۰ درصدی حمل و نقل بین ایران و آذربایجان در سال ۲۰۲۳
بر اساس گفتههای بذرپاش، مطابق اعلام معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که مسوولیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و آذربایجان را نیز بر عهده دارد، رشد حمل و نقل بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال میلادی گذشته بیش از ۴۰ درصد و رشد ترانزیت افزون بر ۵۷ درصد بوده است که نشاندهنده به ثمر نشستن توافقات و تعاملات است و این رشد را در سایر کشورهای همسایه نیز شاهد هستیم.
وزیر راه و شهرسازی معتقد است، در کنار توسعه زیرساختهای ریلی و جادهای، توسعه نرمافزاری برای رشد ترانزیت هم در دستور کار بوده که یکی از اصلیترین تاکیدات دولت است.
بازدید امانی معاون وزیر راه و شهرسازی از پایانه مرزی آستارا
داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقلجادهای کشور که از روز گذشته به گیلان آمده است میگوید: « این گذرگاه در حوزه ریلی فعال بود و قرار بود که در بحث جاده نیز فعال شود در بازدید سال قبل توسط مقام عالی وقت وزارت کلنگ این پروژه به زمین زده شد که عملیات ساخت پل مربوط به سمت کشور آذربایجان سریع ساخته شد و این سو ما نیز به موازات آن کشور باید زیرساختها را آماده میکردیم که این زیرساختها اکنون آماده شده و امروز به صورت موقت افتتاح میشود.»
آنطور که رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای کشور گفته در مرحله نخست کامیونهای ترانزیتی خالی از این مسیر وارد میشوند و کامیونهای حاوی کالا از مسیر قدیم تردد خواهند کرد.
تردد عادی کامیونهای ترانزیتی از ۱۰ روز آینده از گذرگاه مرزی آستارا
بر اساس گفتههای امانی در مدت زمان۱۰ روز آینده نیز از این گذر مرزی تردد عادی برای کامیونها انجام میشود و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
با استقبال استاندار در آستارا ؛ وزیر راه و شهرسازی وارد گیلان شد
به گزارش فارس، گذرگاه تجاری آستارا و آذربایجان با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، اسدلله عباسی استاندار گیلان و معاون نخستوزیری جمهوری آذربایجان به بهرهبرداری رسید.
حضور مقامات دو کشور ایران و آذربایجان در گذرگاه مرزی جدید
بدونشک، افتتاح گذرگاه مرزی جدید در آستارا به بحث ترافیکی سطح شهر آستارا و پشت مرز که رانندگان منتظر خروج از کشور هستند بسیار کمک خواهد کرد.
پایان پیام/۳۳۸۹
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید.
منبع | خبرگزاری فارس |