مزیتهای ایران برای حضور در آمریکای جنوبی/ راهکارهایی برای رشد صادرات
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل ضمن ارائه راهکارهایی برای رشد صادرات غیرنفتی به آمریکای جنوبی، گفت: صنعتگران ایرانی در حوزههای زیرساخت و خدمات فنی و مهندسی، معدن، دارو، تجهیزات پزشکی و ماشین آلات کشاورزی در آمریکای جنوبی بهویژه کشور برزیل توانایی زیادی برای ارائه دارند. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا:
سید فخرالدین عامریان در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: عرصه برای تجارت بین الملل دشوار است، اما دولت با حمایتهای خود می تواند رونقی را در اقتصاد داخلی و بین المللی ایجاد کند. صادرات غیرنفتی یکی از حوزههای اثربخش در تولید ناخالص داخلی در کشور محسوب میشود که میتواند از راههای مختلف بر آن تاثیر داشته باشد.
به گفته وی جایگزینی صادرات غیرنفتی در شرایط حال حاضر و با وجود تحریمها، به یکی از ضروریات اقتصاد کشور تبدیل شده و چنانچه عزم جدی از سوی مسئولان با تغییر شیوه و نگرش سازمان تحت مدیریت خود وجود داشته باشد، میتوان در یکی دو سال آینده شاهد تغییرات چشمگیر در حوزه صادرات غیرنفتی بود.
عامریان با اشاره به این موضوع که آمار صادرات غیرنفتی کشور متناسب با ظرفیتهای بالقوه اقتصادی کشور نبوده و نیست، گفت: اگر بخواهیم شاهد اثرگذاری بلندمدت و بنیادی در حوزه تولید باشیم باید پس از اصلاح و تقویت قوانین و مقررات، فرآیندها و سامانههای تجارت خارجی، به دنبال شناسایی بخشهایی از اقتصاد کشور که دارای مزیت است، برویم و تولیدات با فناوری بالا را در آن بخشها را ساماندهی کنیم. همافزایی و همکاری موثر میان بخشهای دولتی و خصوصی، یکی از الزامات انجام این مهم است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل از جمله این اقدامات را تبادل هیئتهای اقتصادی بین کشورهای هدف با تسهیلگری بخش دولتی و هموار کردن راههای اعزام و پذیرش بازرگانان و تجار ایرانی و خارجی عنوان کرد و گفت: همچنین آشنا نبودن تجار ایرانی با قوانین تجاری کشورهای هدف از یک سو و فقدان بخش بازاریابی در بسیاری از آن کشورها از سوی دیگر، تجار ایرانی را با مشکلات عدیدهای روبرو کرده است. البته در زمینه آشنایی تجار ایرانی، اتاقهای مشترک میتوانند نقش مهم و کلیدی ایفا و با ارائه قوانین و مقررات کشورهای هدف به بازرگانان و فعالان اقتصادی، موانع و مشکلات موجود در این زمینه را حل و فصل کنند.
وی افزود: در زمینه بازاریابی محصولات ایرانی نیز وجود رایزنهای بازرگانی مستقر در سفارتخانه کشورهای هدف بسیار مهم است؛ هرچند که رایزنان باید با تعامل با اتاقهای مشترک نسبت به بررسی و نیازسنجی کالاهای پرطرفدار و ایجاد زمینه مناسب جهت ورود تجار ایرانی به بازارهای هدف اقدام موثر کنند.
انتهای پیام
منبع | خبرگزاری ایسنا |
|