چراغ سبز سازمان هواپیمایی به افزایش قیمتها/ گرانفروشی ۴۲ تا ۶۸ درصدی ایرلاینها در روز روشن+جدول
درحالی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما به ایرلاینها نداده که شرکتهای هواپمیایی همچنان به گرانفروشی ادامه میدهند. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سهشنبه گذشته تسنیم در گزارشی از افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی و فروش بالاتر از قیمتهای مصوب سازمان هواپیمایی کشوری آن توسط شرکتهای هواپیمایی خبر داد. (لینک گزارش)
در ادامه، پیگیریها از سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی برای چرایی افزایش بیسرو صدا قیمت بلیت پروازهای داخلی نتیجهای در بر نداشت. البته یکی از مسئولان سازمان هواپیمایی عنوان کرد که با شکایت انجمن شرکتهای هواپیمایی، دیوان عدالت اداری رای به ابطال مصوبه قیمتگذاری سازمان هواپیمایی داده است. استناد دیوان نیز قانون برنامه ششم در رابطه با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بوده است.
از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی چند روز پس از اطلاعرسانی تسنیم اعلام کرده که این وزارتخانه هیچ مجوز افزایش قیمتی به ایرلاینها نداده است.
حسین مذنب مدیرکل دفتر بازرسی و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی در این رابطه اعلام کرد: «بر خلاف اخبار منتشر شده در چند روز اخیر، هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده و مرجع قیمت گذاری تنها شورای عالی هواپیمایی است. شرکت های هواپیمایی موظف به اعمال قیمت مصوب خرداد ماه سال جاری هستند، در غیر این صورت با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.»
به گزارش تسنیم، با وجود تاکید مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی، شرکتهای هواپیمایی به گرانفروشی خود ادامه میدهند. بهعنوان نمونه بلیت مسیر پروازی تهران-مشهد بر اساس قیمتهای مصوب سازمان هواپیمایی کشوری یک میلیون و 314 هزار و 800 تومان است، اما هواپیمایی معراج بلیت این مسیر را با قیمت 2 میلیون و 12 هزار تومان میفروشد. اینگونه به نظر میرسد شرکتهای هواپیمایی برای این تخلف آشکار، متولی حملونقل هوایی کشور را همراه خود دارند.
جدول قیمت برخی مسیرهای پرواز (اکونومی)
مسیر پروازی | قیمت مصوب(تومان) | قیمت ایرلاینها (تومان) | درصد گرانفروشی |
تهران-مشهد | 1 میلیون و 314 هزار | هواپیمایی معراج– 2 میلیون و 212 هزار | 68.3 |
تهران-کیش | 1 میلیون و 753 هزار | هواپیمایی معراج -2 میلیون و 486 هزار | 42 |
تهران-بندرعباس | 1 میلیون و 696 هزار | ایرتور-2.6 میلیون | 53.3 |
تهران-بندرعباس | 1میلیون و 696 هزار | زاگرس– 2 میلیون و 633 هزار | 55.2 |
تهران-بندرعباس | 1 میلیون و 696 هزار | وارش-2 میلیون و 737 هزار | 61 |
تهران-اهواز | 1 میلیون و 207 هزار | زاگرس-1 میلیون و 886 هزار | 56 |
تهران-اهواز | 1 میلیون و 207 هزار | وارش-2 میلیون و 12 هزار | 67 |
تهران-چابهار | 1 میلیون و 859 هزار | وارش-2 میلیون و 613 هزار | 41 |
تهران-چابهار | 1 میلیون و 859 هزار | زاگرس-2 میلیون و 788 هزار | 50 |
تهران-قشم | 1 میلیون و 682 هزار | زاگرس-2 میلیون و 484 هزار | 48 |
تهران-قشم | 1 میلیون و 682 هزار | سپهران-2 میلیون و 763 هزار | 64 |
تهران-کرمان | 1 میلیون و 321 هزار | زاگرس– 1 میلیون و 926 هزار | 46 |
نکته جالب توجه در نحوه فروش بلیت پروازهای داخلی این است که شرکتهای هواپیمایی پس از رسانهای شدن گرانفروشی در این بخش، قیمت بالای بلیت برخی پروازهای خود را با برچسب بیزینس به فروش میرسانند!
انتهای پیام/
منبع | خبرگزاری تسنیم |
|