در پانزدهمین اجلاسیه هماندیشی حوزه و آموزش و پرورش چه گذشت؟
افتتاحیه پانزدهمین اجلاسیه هماندیشی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش به میزبانی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش برگزار شد. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، پانزدهمین اجلاسیه هماندیشی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش از صبح امروز 22 دیماه در سالن جلسات خانه معلم شماره یک قم برگزار شد.
در ابتدای این جلسه علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ضمن عرض خیر مقدم گفت: میثاق میان حوزههای علمیه و آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است. حوزههای علمیه میتوانند در تمام عرصههای سند تحول آموزش و پرورش نقش آفرین باشند.
وی با اشاره به اینکه حوزه و آموزش و پرورش مسئول اصلی تربیت اسلامی نسل آینده هستند، مطرح کرد: میثاق میان حوزههای علمیه و آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه این دو دستگاه یک میثاق مشترک دارند، عنوان کرد: این سند 123 راهکار دارد که تقریبا بیش از 93 مورد آن بدون همکاری این دو دستگاه محقق شدنی نیست.
وی با اشاره به اینکه در راستای تحقق این سند باید همه پای کار باشیم، خاطرنشان کرد: این تحول از تحول در کتب درسی تا دورههای تربیت معلم و معماری ایرانی اسلامی مدارس است.
رحیمی با بیان اینکه همکاری این دو دستگاه در کنار یکدیگر، مدارس را در تراز انقلاب اسلامی قرار خواهد داد، تصریح کرد: حوزه علمیه میتواند در بسیاری از عرصههای تربیت معلم نقش آفرینی بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه پردیس علوم تربیتی در قم تاسیس شده است، یادآور شد: این نخستین گام در مسیر استفاده بیشتر از ظرفیتهای حوزههای علمیه است.
در ادامه نیز آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تغییر نظم جهانی یک موضوع حساس است و باید طراحیهای ما متناسب با آن باشد، عنوان کرد: اگر بخواهیم طرحی برای تحول آموزش و پرورش اعمال کنیم حتما باید در آن به فضای تحولی جهان توجه شود.
همچنین، آیت الله سیدیوسف طباطبایینژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان نیز با بیان اینکه خود عالم باید از خودش نور داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای انتخاب افرادی که به مدارس میروند باید روحانیونی را انتخاب کنیم که از خودشان نور داشته باشند.
نقش و حضور طلاب خواهر در طرح امین پررنگ بوده است
سپس حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه حضور خواهران طلبه در طرح امین پررنگ است، تصریح کرد: طبق ادعای خود مسئولین آموزش و پرورش نقش خواهران طلبه نیز بسیار پررنگتر بوده است.
سابقه همکاری حوزویان در آموزش و پرورش درخشان است
همچنین سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا(س) یادآور شد: سابقه تاریخی همکاری حوزویان در آموزش و پرورش درخشان و ارزشمند است.
حجت الاسلام والمسلمین حمید نیکزاد در آیین افتتاحیه پانزدهمین هماندیشی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش که در سالن جلسات خانه معلم شماره یک قم برگزار شد، اظهار داشت: یاد تمام شهدای مقاومت مخصوصا سردار سلیمانی و یاد تمام شهدای حادثه تروریستی کرمان را گرامی میداریم.
وی با اشاره به اینکه یاد شهدای مظلوم غزه را نیز گرامی میداریم، مطرح کرد: چهاردهمین اجلاس سال گذشته در مشهد مقدس برگزار شد که به برکت امام رضا(ع) جلسه خوب و مطلوبی بود.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه در این جلسه تلاش کردیم محدودیتهای جلسه قبلی را کاهش دهیم، عنوان کرد: در این اجلاس نیز با محدودیتهای زمانی مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه آموزش عمومی در جامعه از بدو تاسیس حوزههای علمیه بوده است، خاطرنشان کرد: در برهههایی از تاریخ تنها سیستم آموزش عمومی توسط حوزههای علمیه بوده است.
نیکزاد با بیان اینکه همکاری و وحدت زمانی محقق میشود که بتوانیم نقاط مثبت حوزه و آموزش و پرورش را با یکدیگر تلفیق کنیم، تصریح کرد: با چنین رویکردی وحدت رویه شکل میگیرد که مورد تاکید و مقبول مقام معظم رهبری نیز است.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و حوزه هردو به این همکاری نیاز دارند، یادآور شد: حوزه علمیه باتوجه به عقبه فاخری که دارد میتواند در تمام عرصههای سند تحول آموزش و پرورش نقش آفرینی داشته باشد.
حوزه برای ظهور و بروز بیشتر در جامعه و اجتماع نیاز به حضور در مساجد دارد
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه حوزه برای ظهور و بروز بیشتر در جامعه و اجتماع نیاز به حضور در مساجد دارد، ابراز کرد: این موضوع جدیدی نیست و از ابتدا وجود داشته است هرچند ممکن است در دورههایی در این همکاری فاصله افتاده باشد.
وی با اشاره به اینکه در دورههای پیش همکاریها در قالب تفاهمنامهها بوده است، بیان کرد: مدیر حوزههای علمیه سبک جدیدی را ایجاد کردند و فرمودند دیگر تفاهمنامه بس است و باید برنامهای و عملیاتی اقدام کرد.
نیکزاد با بیان اینکه برنامه 5 ساله با تمام کاستیهایی که داشت انجام شد، اظهار داشت: یکی از اقدامات این برنامه طرح امین و احداث مدارس وابسته به حوزههای علمیه بوده است.
وی با اشاره به اینکه در هر استان متناسب با ظرفیتها، این همکاری متفاوت بوده است، مطرح کرد: برنامه پیوند مسجد، مدرسه و خانواده یکی از برنامههایی است که در این جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش اضافه کرد: در این طرح باید دانش آموز به گونهای به مسجد متصل شود که دانش آموز در ساعت غیر از مدرسه نیز در مسجد حضور پیدا کند.
وی با بیان اینکه ورود حوزه به آموزش و پرورش باید با حفظ شأنیت طلبگی باشد، عنوان کرد: همچنین نباید ارتباط طلابی که وارد آموزش و پرورش میشوند با حوزه قطع شود.
نیکزاد با اشاره به اینکه طرح دیگری که امروز بررسی میشود، طرح حضور است، خاطرنشان کرد: آشنایی دانش آموزان و خانوادهها با سیستم، ساختار و مفاخر حوزههای علمیه میتواند بسیار اثرگذار باشد.
انتهای پیام/452/
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
منبع | خبرگزاری تسنیم |