Get News Fast

 

پرسش و پاسخ پیرامون چرایی شرکت در انتخابات

فعال سیاسی استان مرکزی می‌گوید: کاستی‌ها و مشکلات در همه حکومت‌ها وجود دارد، اما اینکه به بهانه کاستی‌ها بخواهیم در انتخابات شرکت نکنیم، تنها دستاوردش افزوده شدن بر مشکلات و چالش‌ها است.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری فارس:

خبرگزاری فارس ـ حمیدرضا جلالی؛ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، چهار خصوصیت الزامی برای انتخابات پیش‌رو را مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت و امنیت برشمردند و تصریح داشتند که شرکت در انتخابات وظیفه است و ایجاد احساس وظیفه نسبت به انتخابات وظیفه مهم مجاهدان جهاد تبیین است.

به دلیل اهمیت این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، خبرنگار سیاسی فارس با امیرحسین بیاتی فعال سیاسی در استان مرکزی پیرامون اهمیت انتخابات به طور کلی و به طور خاص‌تر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانیم.

فارس: آقای بیاتی با تشکر از وقتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار دادید، همانطور که در جریان هستید هر دوره از انتخابات مطرح می‌شود که این دوره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در انتخابات این دوره هم شاهد هستیم این موضوع بارها از زبان شخصیت‌های مختلف عنوان شده است، به نظر شما دلیل اینکه هر دوره این مسئله مطرح می‌شود، چیست و به راستی چرا انتخابات امسال با اهمیت‌تر از دوره‌های قبلی است؟

بیاتی: اینکه در هر دوره از انتخابات اهمیت ویژه حضور و مشارکت مردم سخن به میان می‌آید به دلیل آسیب‌ها و چالش‌هایی است که دشمن در هر رویداد سیاسی ایران طراحی می‌کند و هدف‌گذاری‌هایی انجام می‌دهد به ویژه در انتخابات‌هایی که قرار است برگزار شود چرا که دشمن همواره به دنبال  کسب یک دستاوردی برای خودش است.

همانطوری که در جریان هستید از اوایل مهرماه ۱۴۰۱ پروژه عظیم جنگ رسانه‌ای در چهارچوب جنگ ترکیبی علیه ملت ایران اتفاق افتاد که نشان از طراحی بسیار پیچیده و عجیب دشمن داشت که با یک ابزار قوی در حوزه رسانه در حوزه‌های مختلف امنیتی و مسائل مختلفی که در زمینه جنگ‌های ترکیبی تعریف می‌شود با هدف براندازی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.

براندازی واقعیتی بود که دشمنان به دنبالش بودند و طراحی هم بسیار پیچیده و عجیب بود، دشمن زمانی که به هدف اصلی خودش دست پیدا نمی‌کند هدف‌های دیگری را در قبال طراحی خودش تعریف می‌کند، از جمله این اهدافی که تعریف کرده بحث ضربه زدن به اعتماد عمومی و کارآمدی نظامی جمهوری اسلامی ایران و القاء ناامیدی به جامعه است، یعنی القای اینکه شما اگه مجلسی را بخواهید انتخاب کنید آن مجلس نمی‌تواند کارآمد باشد.

در زمینه حضور در انتخاباتی که در توزیع قدرت و نقش مردم در اداره کشور مطرح است دشمن یک نقشه سوری دارد، طراحی‌هایی را ادامه می‌دهد، حداقل دستاورد دشمن از جنگ ترکیبی که در حوزه‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران شکل داد، می‌تواند تحت تاثیر قرار دادن انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ باشد که با عنوان رفراندوم مطرح کند، یعنی القای تبدیل انتخابات به رفراندوم مطرح شود و نشان دادن اینکه به هر صورت جمهوری اسلامی دیگر محبوبیت و مشهوریت و مقبولیت خودش در نزد ملت ایران را ندارد، این طراحی دشمن بوده و به تبع همین قضیه این انتخابات حائز اهمیت و بسیار پیچیده است.

یکی از مواردی که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند این بود که به هر صورت دینداری ملت ایران باعث قوام و استحکام نظام جمهوری اسلامی است، خب بخشی از طراحی دشمن در زمینه‌های مذهبی و دینی و حجاب بود.

خیلی ها فکر می‌کردند اگر این آزادی اجتماعی، آزادی حجاب و حجاب اختیاری مطرح شود قاطبه زنان ایرانی کشف حجاب خواهند کرد در صورتی که ما هرگز با چنین قضیه‌ای مواجه نبودیم و یکی از عوامل عدم موفقیت دشمن در این زمینه دینداری ملت ایران توام با بصیرتی بود که همواره مردم ما داشته‌اند و همان طور که حضرت آقا فرمودند این یک تو دهنی بود که ملت ایران به دشمن زدند و دشمن را در این قضیه همراهی نکردند.

از دیگر عواملی که ما بارها شاهدش بودیم این است که در کودتاها و انقلاب‌های رنگین که به هر شکل در دنیا انجام شده یک کشور بسیار قدرتمند با زیرساخت‌های دمو کراتیک بسیار بروز و با استانداردهای غربی با یک تکانه و با یک حرکت یا یک انقلاب رنگین به راحتی سقوط می‌کند و قاطعیتش به فروپاشی می‌رسد،  اما در نظام مقدسی جمهوری اسلامی ایران دو مقوله دینداری ملت و بصیرت مردم و به نوعی دشمن شناسی که در این حیطه باعث عدم موفقیت دشمن بوده و در پایان رهبری مقتدرانه و توام با بصیرت و آگاهی که خیرخواهی ملت ایران در بیانات ایشان همواره مشخص و مبرهن است، باعث شد که طراحی دشمن با شکست مواجه شود.

فارس: به نظر شما مهم‌ترین طراحی که دشمن در انتخابات گذشته در نظر داشته، چه بوده است؟

بیاتی  متاسفانه یک سری جریان‌ها و گروه‌های سیاسی به مجموعه‌ای از مسائل که دشمن همواره دنبال می‌کرده دامن زدند، یکی از این طراحی‌ها موضوع کاهش مشارکت در انتخابات است که در این زمینه برخی از جریانات سیاسی با زیر سوال بردن سیستم‌های نظارتی مثل شورای نگهبان و موارد دیگر… قصد دارند که بگویند بله انتخابات مهندسی شده، این اتهامی است که دشمن برای اعتبارزدایی از سازوکار جمهوری اسلامی ایران«از جمله همین انتخابات به واسطه زیر سوال بردن شورای نگهبان و سیستم‌های نظارتی در حوزه‌های انتخابات و مجریان انتخابات» می‌زند.

خارج کردن انتخابات از رقابت سالم سیاسی و در پی آن کاهش در مشارکت افکار عمومی در جهت این است که مردم را به آن نقطه برساند که بگویند آن انتخابی که شما می‌خواهید در آن حضور پیدا کنید بیشتر فرمایشی  است، همان تلاش‌هایی که دشمن دارد طراحی می‌کند و یکی از این اهداف این مسئله است.

مسئله بعدی همان طور که گفتم به رفراندوم کشاندن انتخابات در راستای زیر سوال بردن و اعتبارزدایی نظام مقدس جمهوری اسلامی است، یعنی اگر کاهش مشارکتی به واسطه گله‌مندی‌های به حق مردم در حوزه اقتصادی بود آن را بگذارند به پای عدم مقبولیت نظام جمهوری اسلامی.

فارس: نظر شما در خصوص  قانون جدید انتخابات که در این بررسی صلاحیت داوطلبین این دوره از انتخابات اجرا شد، چیست؟

بیاتی: قانون جدید انتخابات به کسانی که رد صلاحیت می‌شوند اجازه شکایت داده است. دلایل شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها باید مستدل و قانونی باشد، این حق به داوطلبان انتخاباتی داده می‌شود که از حق خودشان دفاع کنند و پیگیر شوند.

شاید این یکی از نقاط ضعفی بود که در گذشته، ما در قانون انتخاباتمان داشتیم که این هم گنجانده شد و در حال اجرایی شدن است.

اما در روند تاییدها، رد صلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌ها خود مسوولان شورای نگهبان به صورت مستقل یک ساز و کار منظم و دقیقی را طبق قانون جدید انتخاباتی دنبال می‌کنند که می‌تواند نقاط ضعف گذشته را هم دیگر نداشته باشیم.

 باید شورای نگهبان فرصت کافی داشته باشد تا حق اعتراض داوطلبان و کسانی که نامزد انتخاباتی می‌شوند لحاظ شود، این اشکالاتی بود که در قانون جدید  می‌تواند رضایتمندی جریان‌های سیاسی را ایجاد کند

یک نمونه هم عرض کردم که باید شورای نگهبان فرصت کافی داشته باشد تا حق اعتراض داوطلبان و کسانی که نامزد انتخاباتی می‌شوند لحاظ شود، این اشکالاتی بود که برطرف شد در قانون جدید این هم می‌تواند رضایتمندی جریان‌های سیاسی و گروه‌های سیاسی در انتخابات پیش رو را ایجاد کند.

فارس: استقبال گرایش‌های مختلف سیاسی در این دوره از انتخابات را چطور می‌بینید؟

بیاتی: ما با حضور گسترده کسانی روبرو بوده‌ایم که قصد داشتند در انتخابات حضور پیدا کرده و کاندید شوند، یعنی ما در همین انتخاباتی که  خیلی‌ها صحبت از عدم حضور در آن کرده‌اند اتفاقا شاهد افزایش  داوطلبین نسبت به سال‌های گذشته بوده‌ایم.

پس این نشان می‌دهد که گروه‌ها و جریانات سیاسی در کشور ما اتفاقاً به سازوکار انتخاباتی نظام اعتقاد کاملی دارند اما کارهای برخی جریانات رادیکال که می‌خواهند نظام را زیر سوال ببرند یک هوچی‌گری‌ انتخاباتی بیش نیست.

در زیر سوال بردن حاکمیت و زیر سوال بردن ساختارها و سهم خواهی بیشتر به نظر می‌آید که خودشان هم اعتقادی به ایراداتی که مطرح می‌کنند نداشته باشند، همان طوری که در سال ۸۸ خیلی از کسانی که اتهام و تقلب در انتخابات را مطرح کردند خود آن افراد بعداً گفتند نه آن تقلبی که ما در انتخابات مطرح کردیم رخ نداده بود، خودشان در انتخابات بعدی رای دادند و این سازوکار را قبول داشتند اما در عین حال بیشتر به نظر می‌رسد این نگاه‌ها و این دیدگاه‌ها از جنبه سهم‌خواهی و زیر فشار قرار دادن شورای نگهبان و نهادهای نظارتی حاکمیت است و مساله قبول نداشتن روند انتخابات مطرح نیست، این هم می‌تواند نوعی تاکتیک انتخاباتی برای برخی از جریان‌های سیاسی باشد.

فارس: چه راهکارهایی را برای استفاده رسانه در راستای افزایش مشارکت پیشنهاد می‌کنید؟

بیاتی: مهم‌ترین مسئله‌ای که می‌تواند یک انتخابات اقتدارآفرین را رقم بزند به طوری که ناامیدی دشمن  را در پی داشته باشد، امید آفرینی است که می‌تواند توسط رسانه دنبال شود و این هم یک امید آفرینی کاذب نیست و مبتنی بر واقعیات است، چرا که کاستی‌ها و مشکلات جزو لاینفک همه حکومت‌هاست.

 کاستی‌ها و مشکلات جزو لاینفک همه حکومت‌هاست

مشکلات در طول تاریخ‌، در همه اعصار و دوره‌ها بوده، اما این نگاه به این کمبودها و آسیب‌ها است که باید دید تا چه حد منصفانه و تا چه حد منتقدانه یا تا چه حد مطالبه گرانه است، در شرایطی که دشمن در طول ۴۵ سال اخیر هجمه‌های مختلف از جمله جنگ، تحریم‌ها را پیش پای انقلابی اسلامی و جمهوری اسلامی قرار داده است، اگر منصفانه به پیشرفت‌ها نگاه می‌کنیم متوجه خواهیم شد دستاوردهای نظام مقدسی جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قابل مقایسه با بسیاری از دیگر کشورها نیست، حتی در سطح کشورهای پیشرفته، چرا که وقتی در شاخص‌های انسانی از رتبه ۸۰ به رتبه‌های ۱۴ و ۱۵ می‌رسد، سبقت جمهوری اسلامی در مصادیق مختلف از دیگر کشورهای دنیا را نشان می‌دهد و الا اگر همه کشورها پیشرفت می‌کردند که باید همان رتبه ۸۰ بودیم.

پس در یک نگاه منصفانه نقاط قوت و دستاوردها باید به خوبی مطرح شود و جنبه‌های امید آفرین داشته باشد، بله کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها وجود دارد و به حق باید رسانه‌ها، فعالان سیاسی و فعالان رسانه‌ای ما، نقد منصفانه خودشان پیرامون نقاط ضعف و چالش‌ها را مطرح کنند،  اشکالی هم ندارد.

این مطالبه‌گری منتج به رفع اشکالات می‌شود‌ و آنچه در این زمینه باید به شدت و با جدیت دنبال شود انتقاد از نقاط ضعفی مثل مسائل فساد است، مسائل فساد که در جمهوری اسلامی متاسفانه دشمن آن را به یک چالش و یک پاشنه آشیل تبدیل کرده، این است که می‌گوید در نظام جمهوری اسلامی فساد نهادینه شده در حالی که این ادعا دروغ محضی است که مطرح می‌شود.

در همین ساز و کار حکومتی ایالات متحده آمریکا خودشان مطرح کردند سالیانه ۵۰ میلیارد دلار اختلاس در نهادها و ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی رخ می‌دهد، یا بزرگترین اختلاس قرن و تاریخ مربوط به کرونا در ایالات آمریکا است.

آیا در نظام مقدس جمهوری اسلامی اختلاس و فساد وجود ندارد؟ بله وجود دارد اما نگاه حاکمیت برای مقابله با اینها چگونه است؟ حقیقتا کشف و برخورد، اما رسانه معمولاً خبرهای منفی برایش جذاب است یعنی شما اگر امروز یک خبر منفی را تیتر کنید، می‌بینید به سرعت کمتر از یک ساعت در یک استان منتشر می‌شود اما مثلا اگر یک اصلاحیه بزنید در خصوص حادثه‌ای تروریستی به اندازه بُرد خبر منفی دیده نمی‌شود.

خبر منفی قابلیت انتشارش بسیار بالاست و متاسفانه در بحث اختلاس‌ها و مقابله با فساد و مسائل مختلف که هم مخاطب انگیزه‌ای برای پیگیری ندارد و هم رسانه‌ها انگیزه لازم برای اطلاع رسانی‌های بعدی را ندارد دچار چالش می‌شویم.

یعنی یک فسادی کشف می‌شود و تا همین اندازه در افکار عمومی منتشر خواهد شد اما اینکه قوه قضاییه چه کار کرد؟ چه برخوردی انجام شد؟ متهمین به چه مجازاتی محکوم شدند؟ متاسفانه این موارد به خوبی دنبال نمی‌شود و این هم یک مسئله‌ای است که ما با آن دچار چالش جدی هستیم.

فارس: مردم به چه نماینده‌ای باید رای بدهند و اصولا یک انتخاب اصلح چه مواردی را باید در بر بگیرد؟

بیاتی: یک نماینده مجلس باید در خیلی از موارد متعهد باشد، منافع قومیتی و اقلیمی خودش را به منافع ملی‌ ترجیح ندهد، چرا که خیلی از موارد دیده شده که یک نماینده یا یک حوزه انتخابیه به خاطر جلب افکار عمومی معمولاً منافع ملی را کنار می‌گذارد و برای منافع شهرستانی و استانی نسبت به منافع ملی ارجحیت قائل است که این از مواردی است که باید سطح ملی مطالبه‌گری شود و مورد اصلاح قرار بگیرد.

تذکری هم مقام معظم رهبری در این زمینه داده‌اند مبنی بر اینکه نمایندگان وظایف خودشان را انجام دهند و در عزل و نصب‌ها مداخله نداشته باشند و دولت را تحت فشار قرار ندهند،‌همان طور که از عنوان مجلس نیز برمی‌آید مجلس قانون‌گذاری قوه مقننه بیشتر در اصل قانون گذاری و اصل نظارت تاکید دارد و نباید در اصل اجرا که بر عهده قوه مجریه و دولت است، دخالت کند،

دادن وعده‌های کذب، دخالت در عزل و نصب‌ها و مواردی از این دست، متاسفانه این‌ها چالش‌هایی‌اند که ما با آن مواجه بوده‌ایم، در حالیکه در حوزه اجرایی و نظارتی معمولا خوب عمل کرده‌اند، این باعث مباهات است که نمایندگان دلسوزی‌هایی نسبت به مطالبات مردمی در حوزه انتخاباتی خودشان داشتند، در دوره گذشته این‌ نقطه قوت مجلس‌ها بوده و پیگیری‌هایی در اصل محرومیت زدایی به حق به خوبی انجام شده است.

اگر می‌بینیم که برخی‌ مجلس‌های گذشته و اعصار مختلف را تخریب می‌کنند، این ناشی از بی‌انصافی است چرا که اقدامات خوبی در مجلس انجام شده، قانون‌های خوبی هم به تصویب رسیده است

اگر می‌بینیم که برخی‌ مجلس‌های گذشته و اعصار مختلف را تخریب می‌کنند، این ناشی از بی‌انصافی است چرا که اقدامات خوبی در مجلس انجام شده است، قانون‌های خوبی هم به تصویب رسیده از جمله قانون راهبردی تحریم‌ها که در مواجهه با برجام اتفاق افتاد و قوانین مختلف دیگری که ما شاهدش بودیم و منجربه جهش‌های اقتصادی شده است.‌

قانون رفع موانع تولید هم از دیگر مواردی بود که اتفاق خوبی را رقم زد و در کلیت امر، مجلس در خیلی از موارد به بخوبی به وظیفه ذاتی خود خوبی عمل کرده و خوب در مواردی هم آسیب وجود داشته است.

باید قدردان نیروهای انقلابی و زحمات دولتمردان و سیاستمداران بود، این یکی از وظایف ملت در برابر مسوولین است.

در حق ملت بر حاکمیت و حق حاکمیت بر مردم اقدامات خوبی انجام شده، هرچند چالش‌هایی هم در سال‌های اخیر داشته‌ایم که در حوزه کمبود گاز، کمبود برق و مشکلات مرتبط با آب بوده است

در زمینه زیرساختی در دو سال اخیر با پیگیری نمایندگان مجلس و اقدامات خوب دولت خیلی از همین چالش‌ها برطرف شده، مشکلاتی که در حوزه انرژی، آبرسانی، گاز و موارد مختلف وجود داشت که بسیار هم جدی بود الحمدالله به واسطه همین تلاش‌ها و پیگیری‌ها برطرف شد.

فارس:  سخنی پایانی؟

بیاتی: نقش مردم در تصمیم گیری‌ها در اداره کشور باید غنیمت شمرده شود، یک زمانی در همین کشور کسی جرات نداشت به پایین‌ترین مسئول حکومتی کوچک‌ترین انتقادی داشته باشد اما امروز مردم ما به عالی‌ترین مقام اجرایی کشور که رئیس جمهوری است یا به نماینده مجلس نگاه خدمتگزارانه به ملت را دارند، که خود آن مسوول هم باید همین نگاه را داشته باشد که در اکثر مواقع هم داشته‌اند.

این جمله مقام معظم رهبری است که مردم ما مطالبه‌گرند و حق خودشان را از صفر تا صد پیگیری می‌کنند این از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، همین که به حق نماینده مجلس، رئیس جمهور و وزرا را سین جیم و از مسوولان نظام حق خودشان را مطالبه می‌کنند از آورده‌های انتخاباتی است و از همین مشارکت در اداره جامعه و کشور ناشی می‌شود که مردم ما باید این‌ را غنیمت بشمارند و باز هم  مثل ۴۵ سال گذشته نقش خودشان را در اداره جامعه با شرکت در انتخابات ایفا کنند، اما اینکه در برخی مواقع ما شاهد بودیم که بله مسوول یک اشتباهی را مرتکب می‌شود، نماینده‌ای بر خلاف رویه یا بر خلاف قانون اقدامی را انجام می‌دهد، در مواردی رانتی اتفاق می‌افتد، فسادی اگر رخ داده این‌ها معدود است و اگر هم رخ می‌دهد واقعا آیا ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران، دین ما و گفتمان انقلاب اسلامی این قضایا را می‌پسندد؟ پس ببینید این گفتمان ما دچار اشکال چالش نیست، گفتمان کاملاً صحیح و دقیق بر اساس ضوابط قانون اساسی و دین مقدس اسلام است و ایرادی به آن وارد نیست.

مشکل برمی‌گردد به عدم دقت در انتخاب برخی از کاندیداها که با پول پاشی، فضاسازی‌های رسانه‌ای و با تخریب رقیب موفق به گرفتن اعتماد عمومی می‌شوند، مردم ما باید در این مسائل دقت کنند.

کسی که نگاهش نسبت به گفتمان انقلاب، قانون اساسی دچار چالشی می‌شود این به اصل حاکمیت برنمی‌گردد، این اشکالات در حکومت امیرالمومنین(ع)هم وجود داشت همان طور که می‌بینیم امیرالمومنین(ع) نامه‌ای را به عثمان بن حنیف می‌زند و او را به خاطر اینکه سر سفره‌ای نشسته که فقرا را راه نمی‌دهند، توبیخ می‌کند، ایشان منتصب امیرالمومنین است اما سر سفره‌ای نشسته که فقرا را به آن راه نمی‌دادند،  پس این اشکالات فسادی اتفاق می‌افتد یا اختلاسی صورت می‌گرفت این‌ها هم در زمان امیرالمومنین بود، اما مهم برخوردی است که در این موارد شکل می‌گیرد.

در نهایت این مواردی که در افکار عمومی جا افتاده و نقطه ضعفی که دشمن دیده و آن را صد برابر کرده در حالی که نقاط قوت را از کنارش به راحتی عبور کرده یک دلیل بیشتر ندارد و آن هم اینکه مردم را از حضور و مشارکت آفرینی در انتخابات که عامل ایجاد قدرت ملی و ایجاد ناامیدی دشمنان است، دور کند. باید در این حوزه دقت نظر صورت بگیرد  تا دیگر شاهد که مسائل این چنینی نباشیم و اگر این انتخابات واقعاً با مشارکت همراه باشد ناامیدی نهایی دشمن را در پی خواهد داشت.

پایان پیام/


در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید.

منبع خبرگزاری فارس
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا