بازدید خبرنگاران از زیست شبانه متروی مشهد/ روشنی شب در عمق تونلهای متروی مشهد + تصاویر
خبرنگاران و عکاسهای خبری مشهد از عمق تونلها و فعالیتهای متخصصین قطارشهری مشهد و زیست شبانه آنها بازدید کردند. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد،کودکی را با بازی هو هو چی چی و کشیدن سوت قطار درکنار دیگر کودکان فامیل گذراندیم ،یکی از بازیها و تفریحات آسانی که کلی ذوق و شوق و هیجان برایمان داشت اما نمیدانستیم که درپشت بازی و صدای سوت قطار و هیجان کودکیمان عده ای چه تلاشها و سختیهایی را در طول شبانه روز پشت سر میگذارند حتی امروز که بزرگ شدهایم و بیشتر سفرهای درون شهری خود را با مترو انجام میدهیم نمیدانیم که پشت پرده این راحتی و آسودگی خاطری که در مترو میگذرانیم تلاش بی وقفه و ساعتها کار شبانه متخصصان و تلاشگرانی است که برای خاطر سفر امن و ایمن شهروندان تلاش میکنند.
در همین راستا شهرداری مشهد با همکاری شرکت قطار شهری مشهد تو خبری زیست شبانه ای را از فعالیتهای مجموعه قطار شهری مشهد برگزار کرد.
خبرنگاران و عکاسهای خبری مشهد از عمق تونلها و فعالیتهای متخصصین قطارشهری مشهد و زیست شبانه آنها بازدید کردند، درست زمانیکه مردم مشهد در خواب و استراحت به سر میبرند عده ای از جوانان متخصص مشهدی در عمق زمین مشغول کار و فعالیت هستند تا سفری ایمن را برای سفرهای روزانه زائران و مجاوران مشهدالرضا فراهم کنند.
از تعمیر و بررسی گیتهای قطار شهری گرفته تا دوربینها، تهویه داخل مترو، تنظیم و اطمینان از ریلها، قطعات و موتور مترو همه و همه در طول شبانه روز به دست متخصصین قطار شهری مشهد مورد بررسی قرار میگیرند تا سفردرون شهری مسافران مترو بدون دغدغه و تاخیر صورت گیرد.
در همین راستا بهرام نکاحی،مدیرشرکت بهره برداری قطارشهری مشهد در جمع خبرنگاران اظهارداشت: برای ارائه خدمات روزانه نیازمند پیوستگی خدمات در 24 ساعت شبانه روز در سرما وگرما هستیم تا بتوانیم خدمترسانی مطلوبی را برای زائران و مجاوران داشته باشیم.
وی افزود:درمشهد دو شرکت ساخت و تجهیز خطوط و بهره برداری قطار شهری فعال هستند و با توجه به اینکه 28 هزار تومان هرسفر هزینه تمام شده برای ما دارد در بحث تامین قطعات نیز با مشکل روبه رو هستیم.اما هزینههای جاری در حوزه بهره برداری کمتر از هزار میلیارد ریال در سال جاری بوده است.
وی خاطرنشان کرد: ناوگان قطارشهری و تجهیزات آن عمرمشخصی دارند که باید با جبران هزینهها تجهیزات مناسب را جایگزین کنیم ،هزینههای جاری در زمان بهره برداری کمتر از هزارمیلیارد ریال است اما،چالش امروز ما جوان بودن این صنعت در کشور است که سبب شده تامین کنندگان قطعات مترو بسیار محدود باشند بنابراین برای تجهیز قطعات با مشکل مواجهیم اما برای برون رفت از این معضل سعی بر بومی سازی قطعات مترو داریم.
نکاحی گفت:بطور مستقیم تولید قطعات نداریم لذا در سطح کشور از صنعت مدد خواستیم و نیازهایمان را ازطریق مجاری مختلف تامین میکنیم البته بومیسازی علمی اتفاق افتاده و تعاملات خوبی با حوزه صنعت و دانشگاه داریم ،اما عمده تولید قطعات به عهده مکانیک کار بوده است.
مدیرشرکت بهره برداری قطارشهری مشهد اظهارکرد:سال گذشته 260 نفر تلفات جانی و 33هزار تصادف در مشهد داشتیم ،اما در 13 سالی که شرکت بهره برداری قطار شهری راه اندازی شده و با وجود 500 میلیون سفر روزانه هیچ تصادف و حادثه ای که منجر به فوت فردی شود نداشتیم.
وی بیان کرد: روزانه 300 هزار سفر درقطارشهری صورت میگیرد که عمدتا دو سوم آن از طریق خط 1 و بقیه از خط 2 انجام میشود.
نکاحی خاطرنشان کرد:در حوزه آگهی بخشی و اطلاع رسانی از زحمات پرسنل شهرداری مخصوصا حوزه بهره برداری قطار شهری تاکنون به نحو شایسته اقداماتی انجام نشده و امیدوارم این تدبیر توسط اصحاب رسانه به عنوان چشم بینای مردم صورت بگیرد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری شهرداری مشهدگفت: وظیفه شرکت قطارشهری، ساخت و تجهیز مترو است و سپس کار اتمام و به شرکت بهره برداری قطار شهری واگذار میشود.
وی عنوان کرد: در سال جاری، هزینه تمام شده بهره برداری برای هر سفر، هفت هزار و 500 تومان برآورد شده که با احتساب هزینه استهلاک این رقم به 28 هزار تومان می رسد بنابراین اگر جبران هزینه در طول دوره رخ ندهد، در زمان جایگزینی با حجم هزینهها مواجه خواهیم بود.
نکاحی خاطرنشان کرد: به دلیل جوان بودن صنعت مترو در کشور و محدود بودن تامین کنندگان، تولیدات مستقیم نداریم و صرفا در حوزه هایی ک تکنولوژی بومی وجود دارد، نیازها از طریق بومی سازی ملی تامین میشودمده تولیدات قطعات در حوزه مکانیکال است و در الکتریکال نیز همچنان مشکلاتی وجود دارد.
علیرضا حسن آبادی،معاون شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد نیز ادامه داد: درخط یک قطار شهری مشهد ساعت 22:45 دقیقه قطار به انتهای مسیر میرسد و آماده فرآیند نگهداری و تعمیرات و بازرسی ، و رصد فعالیتها در مرکز فرمان میشود و از صبح روز قبل و روز جدید را در مرکز برنامه ریزی و در خط توزیع میکنند.
حسن آبادی افزود:طبق برنامه تمام فعالیتها تا صبح در حوزه تمیزکاری ،سرویسکاری ،اندازه گیری ریل، تعمیر و … انجام میشود وبا صادرشدن مجوز از ساعت 4 صبح به بعد ریلها برق دار میشوند و پس از چک کردن خط آماده خدمت میشوند.
وی عنوان کرد: درخط یک60 واگن و درخط دو 100 واگن در طول روز فعالیت دارند البته خط یک باید 120 واگن طبق طرح داشته باشدکه امیدواریم بتوانیم به این میزان واگن برسیم.
ساعت از 2 نیمه شب هم گذشته است اما چراغ مترو همچنان روشن است و متخصصان جوان متروی مشهد همچنان در تونلهای مترو در حال زیست شبانه و آماده سازی مترو برای آغاز جریان زندگی در روز بعد هستند.
انتهای پیام/282/.
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
منبع | خبرگزاری تسنیم |