Get News Fast

 

نترس، مثل اتوبوس‌سواران بامدادی

فقط در یک هفته 77 مسافر اتوبوس بین‌شهری صبحگاهی به مقصد نرسیدند.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری فارس:

نترس، مثل اتوبوس‌سواران بامدادی

سردبیری استان‌های خبرگزاری فارس؛ «زمستان باشد، هوا کمی گرگ و میش و تازه بارون زده، این موقع «جاده، راننده جاده می‌خواهد.» این را یک شوفر ماشین سنگین یا به قول خودش «پیرجاده» که به تعداد موهای سرش «اتوبوس کف‌آفتاب دیده» و «جنازه‌‌ وسط جاده» دیده می‌گوید. این هفته یک صبح  زمستانی، وقتی هنوز هوا تاریک بود 77 مسافر اتوبوس سر از بیمارستان درآوردند.  22 مسافر تبریز به زنجان، 28 مسافر زنجان به قزوین و 28 کارگر شرکت کفش سمنان در اتوبوس‌‌های واژگون شده در هوا غلتیدند، 3 نفر هم در خون غلت زدند.

نترس، مثل اتوبوس‌سواران بامدادی
زندگی‌‌های زیادی پس از تصادف‌ دیگر زندگی نشد

روز قبلش یک اتوبوس با نیسان در جاده قم برخورد کرد و 8 مصدوم داد. این تصادف هم 3 بامداد بود. بعد یک اتوبوس با کشنده تریلی و سه سواری در جاده قزوین برخورد کرد. زمان این تصادف هم 6 بامداد بود. 
به گفته پلیس، بیشتر تصادف‌‌ها در تاریکی اتفاق می‌افتند و از هر 3 تصادف یکی قبل از 8 صبح رخ‌ می‌دهد، به عبارت دقیق 32 درصد. علت 80 درصد تصادف‌ها عامل انسانی است. در هر اتوبوس معمولا 40 نفر نشسته‌اند و هر تصادف میانگین 15 مجروح دارد. به همین علت اتوبوس‌ بیشترین سهم در تصادف‌ را دارد و و خستگی و خواب‌آلودگی راننده علت اول حادثه است.

تصادف 11 درصد از بودجه کشور را هدر می‌دهد و سومین عامل مرگ‌ومیر ایرانی‌ها است؛ سالانه 20 هزار کشته و 360 هزار مجروح یعنی روزی 55 ایرانی با ماشین می‌میرند و آمار کشته‌ها امسال 8 درصد بیشتر از سال 1401 شده است.

نترس، مثل اتوبوس‌سواران بامدادی
در حادثه مرگبار اتوبوس کارخانه کفش 3 جوان جان دادند

معاون وزیر راه و شهرسازی سردار کمال هادیان فر معتقد است که با سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان بین‌جاده‌ای «سپهتن» اتوبوس‌‌ها و راننده‌‌ها کنترل می‌شوند و باید «پس از هر 8 ساعت رانندگی جای راننده و کمک راننده عوض شود.» البته فرمانده اسبق پلیس راه کشور سردار محسن بیگی می‌گوید که خواب‌آلودگی مثل مستی قابل تشخیص نیست. برخی با خواب‌آلودگی بیدار می‌مانند و «برخی با چشم باز می‌خوابند.»
در کنار همه کنترل‌ها «راننده‌ باید وجدان داشته باشد» و با خواب‌آلودگی با جان مردم بازی نکند. این را رییس پلیس راه استان اصفهان سرهنگ علی مولوی می‌گوید و اضافه می‌کند که به کمک مسافران هم نیاز است و سامانه «110120» راه‌اندازی شده تا مسافر در تخلفی مثل خواب‌آلودگی پلاک اتوبوس را برای پلیس ارسال کند. همچنین بازرسان نامحسوس پلیس راه به‌عنوان مسافر عادی در برخی استان‌ها سوار اتوبوس می‌شوند.

تصادف‌‌هایی که با آتش همراه می‌شوند فاجعه‌بار‌ترین هستند

انتهای پیام/


در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید.

منبع خبرگزاری فارس
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 16 =

دکمه بازگشت به بالا