Get News Fast

 

ساماندهی 134 واحد پیام نور، واگذاری به دانشگاه‌های دولتی و بهره‌ وری مناسب

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ۱۳۴ واحد پیام نور ساماندهی شد تا این مراکز در حوزه دانشگاهی بتوانند بهره‌وری مناسب باشد یا تبدیل به واحدهای رشد می‌شوند یا با دانشگاه‌های دولتی واگذار می‌شوند.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

ساماندهی 134 واحد پیام نور، واگذاری به دانشگاه‌های دولتی و بهره‌ وری مناسب

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری که امروز در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد، گزارشی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزشی این وزارتخانه طی دو سال گذشته ارائه داد و گفت: طرح آمایش آموزش عالی 9 ماده دارد که 8 ماده آن را باید اجرایی کنیم. بخش‌های مهم این 8 ماده آماده و اجرایی شده است؛ برای اولین‌بار توانستیم مدلی طراحی کنیم و اختیارات آمایش را به کارگروه‌های استانی یا دانشگاه معین دادیم.

گزارش تسنیم از رویداد انتخاباتی در شریف/ دانشجویان تنور انتخابات را گرم می کنند؟
وی با بیان اینکه اساسنامه دانشگاه پیام نور در حال بازنگری است، یادآور شد: در حوزه ساماندهی واحدهای دانشگاهی پیام نور کار شکل گرفته است. بر این اساس 134 واحد پیام نور ساماندهی شد تا این مراکز در حوزه دانشگاهی بتوانند بهره‌وری مناسب باشد یا تبدیل به واحدهای رشد می‌شوند یا با دانشگاه‌های دولتی واگذار می‌شوند.

عموعابدینی همچنین افزود: عزت و جایگاه اعضای هیات علمی و کارکنان واحدهای پیام نور در طرح ساماندهی مراکز این دانشگاه مشخص خواهد شد. همچنان که در سازماندهی دانشگاه پیام نور واحد اردکان این افراد به دانشگاه دولتی اردکان ملحق شدند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: با توجه به برنامه شکل گرفته ما 2160 واحدهای دانشگاهی در کشور داریم که همه آنها ساماندهی می‌شوند. البته تعدادی از رشته‌های علوم انسانی از آمایش استنثنا هستند.

عموعابدینی با اشاره به اینکه در دانشگاه علمی کاربردی بخش از ساماندهی‌ها شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: بر این اساس دستگاه‌های اجرایی و دولتی اجازه فعالیت و پذیرش دانشجو ندارند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین با بیان اینکه تعداد 110 واحد دانشگاهی غیرانتفاعی ساماندهی شدند یا پذیرش دانشجو در این موسسات صفر یا کلاً منحل شده است، خاطرنشان کرد: البته اساسنامه این مراکز نیز باید کیفی‌سازی شود که به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دادیم تا بخش خصوصی در این زمینه به‌منظور کیفی‌سازی ورود کنند.

وی ضمن تاکید بر برماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها گفت: به‌طور مثال اساسنامه برخی دانشگاه‌ها تاکید می‌کند تا دوره کارشناسی یا کاردانی دانشجو بگیرد؛ این در حالی است که آن دانشگاه تا دوره دکتری دانشجو پذیرش می‌کند. بر این اساس دانشگاه‌ها باید بر اساس اساسنامه و ماموریت خود فعالیت کند. تا چند هفته آینده نیز تمامی استان‌ها جریان ماموریت‌گرایی خود را مبتنی بر گذشته، نیاز آینده و ماموریت خود فعال خواهند کرد.

عموعابدینی گفت: ما سال پیش 1108 کدرشته محل در دوره کارشناسی ارشد را حذف کردیم و امسال نیز چراغ 21 هزار کدرشته محل‌های دوره‌های کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری را خاموش کردیم و اگر در رشته‌ای مجدد تقاضا از نظر شغلی وجود داشته باشد، دوباره دانشجو در آن رشته جذب خواهد شد. اگرچه در برخی رشته‌ها یا تدوین نظام جامع آموزش مثل رشته کشاورزی که 7 رشته دارد، مجدد مجوز پذیرش حدود 4 رشته را فعال کردیم.

وی با بیان اینکه نظام جامع آموزش علوم پایه نیز شکل می‌گیرد، تصریح کرد: منتظر کسب این مجوز هستیم پس برای سال آینده وضعیت آمایش رشته اشتغال روشن است.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین به بورس دانشجویان اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه در نظر گرفته شده قرار است نصف هر صندلی داغ دانشگاه‌ها در هر استان بورس باشد همچنان که ما سال گذشته 5 هزار بورس داشتیم.

عموعابدینی همچنین با بیان اینکه بخش هایی از نظام جامع آموزش مهارتی طراحی و بخش های از آن به زودی ابلاغ می شود، گفت: بر اساس دستور رییس جمهور، دستگاه‌ ها هم باید در آموزش مهارتی کمک کنند، مانند دانشجویان وزارت بهداشت که دانشجو در محل تدریس آموزش می بیند، دانشجویان وزارت علوم هم باید بتوانند در دستگاه ها آموزش مهارتی ببینند. البته این موضوع در برنامه هفتم توسعه نیز قید شده است.

وی بیان داشت: موضوع مهم دیگر در برنامه تحول دولت سیزدهم حکمرانی بود که برای تحقق آن، دانشگاه حکمت بنیان طراحی شد. نخبگان، استعدادهای درخشان و خانواده محوری نیز مطرح بود و دانشجویان استعدادهای درخشان و نخبه را از طریق استاد جذب می کنند. به طوریکه در سال 1402 دانشجوی دکتری 60 درصد افزایش یافت و در کارشناسی ارشد 30 درصد بیشتر شد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: محتوای درسی باید بر اساس آموزش های مهارتی و ایجاد خودباوری در جوان ایرانی تغییر کند. همچنین در این راستا بازنگری محتوای 1500 رشته تحصیلی در دستور کار قرار گرفت و 833 رشته بازنگری شد. بازنگری محتوای دروس دوره کارشناسی تا پایان تابستان تمام می شود. برای آموزش هدفمند، خانواده محوری و نگهداشت و پذیرش نخبگان اقدامات مختلفی صورت گرفته است که شامل بورسیه های مختلف برای نخبگان، تعریف 15 رشته برای بانوان خانه دار که به صورت مجازی تحصیل کنند و تعمیق ارتباط با دانشگاه های خارج از کشور که همه در راستای طرح تحول دولت سیزدهم بوده است.همچنین آیین نامه بخش های مهمی از 8 ماده این موضوع آماده و ابلاغ شده است.

وی همچنین با بیان اینکه منطقه شهر دانش و نوآوری ثریا به زودی توسعه می یابد، گفت: موظف هستیم منطقه مکران را توسعه دهیم؛ چرا که مجموعه های این منطقه فعال شدند تا توسعه یابند. در این منطقه شهر دانش و نوآوری ثریا به زودی توسعه می یابد تا از ظرفیت آن به خوبی و بیشتر استفاده شود. این منطقه با مشارکت همه دستگاه ها توسعه خواهد یافت.

عموعابدینی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره آخرین وضعیت ساماندهی دانشگاه پیام نور و اینکه وزارت علوم براساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط یک ماه زمان برای ساماندهی این دانشگاه فرصت دارد، گفت: در رابطه با پیام نور باید دو نکته را مدنظر قرار دهیم اولا این‌که یک ماه فرصت برای اساس‌نامه است، اساس‌نامه دانشگاه پیام نور باید بازبینی شود اساس نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ما نمی‌توانیم اساس‌نامه‌ای را مصوب کرده و اجرا کنیم این درحال پیگیری است.

وی افزود: دومین مطلب سامان‌دهی آمایش است. مسوولیت ساماندهی با ما است، اولین مصوبه در رابطه با ساماندهی پیام نور این بود که هیات علمی و کارکنان این دانشگاه جایگاهشان با عزت مشخص شود، الان در واحدی مثل اردکان این کار ساماندهی کامل انجام شده است و کل مجموعه باهم به دانشگاه اردکان منتقل شده است. مهم‌ترین چیز برای ما اعضای هیات علمی و کارکنان هستند، هیات‌علمی این دانشگاه هیات علمی دانشگاه اردکان محسوب می‌شوند. ولی بحث دانشجو فرق می‌کند ورودی و نظام دارد در آن توافق‌نامه آمده‌است که دانشجو در همان‌جا درس را بخواند ولی ذیل نظام آموزشی پیام نور باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: دانشگاه اردکان مدیریت دانشجویان پیام نوری که به این دانشگاه منتقل شده اند را با مدیریت پیام نور مرکز و یا استان انجام می دهد. وقتی دانشجو فارغ‌التحصیل شد، مدرک وی نیز همان پیام نور است، لذا حق دانشجو، استاد و حق کارمند در جای خود محفوظ است اگر موردی در سامان‌دهی پیش بیاید قطعاً آن را پیگیری خواهیم کرد.

عموعابدینی افزود: 134 واحد پیام نور ساماندهی شده که در مجموعه حوزه دانشگاهی بهره وری مناسب‌تری داشته باشند یعنی یا تبدیل به مرکز رشد شده یا در اختیار دانشگاه‌های دولتی یا فرهنگیان قرار می گیرند، حذف یا ادغام این دانشگاه مطرح نیست بلکه این ‌واحدها ساماندهی شده اند و دیگر پذیرش دانشجو نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: 2 هزار و 160 واحد دانشگاهی داریم که ساماندهی می‌شوند تا به بهره وری برسند، در دانشگاه علمی کاربردی تعدادی از واحدها ساماندهی شده است، حدود 112 واحد دانشگاه غیر انتفاعی نیز ساماندهی شده که به دلیل نداشتن دانشجو پذیرش آنها صفر یا انحلال آن اعلام شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم در پاسخ به سوالی دیگر در مورد ساماندهی دانشگاه آزاد اسلامی نیز توضیح داد: در دانشگاه آزاد دو مساله ماموریت گرایی و آمایش به مفهوم ساماندهی مطرح است. اکنون کمیته برنامه ریزی و گسترش دانشگاه آزاد ذیل شورای گسترش آموزش عالی تشکیل و دو جلسه از این کمیته برگزار شده است. اولین مصوبه را هم در جلسه شورای گسترش در رابطه با دانشگاه آزاد داشتیم.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد سهم 40 درصدی در آموزش عالی دارد، ولی باید کیفی‌سازی شود که این روند آغاز شده است و ادامه داد. بخشی از این امر به شورای عالی انقلاب فرهنگی برمی‌گردد و بخشی در وزارت علوم باید انجام شود. 

آمار مشروطی را منتشر می‌کنیم

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی نیز در این نشست با اشاره به بازنگری محتوای دروس آموزشی گفت: رشته‌های جدید در قالب طرح بازنگری 1500 برنامه درسی بر اساس روزآمدی دانش، خاستگاه تمدنی و اشتغال پذیری انجام می‌شود و اصرار داریم رشته‌های تحصیلی از لحاظ محتوا در لبه دانش دنیا باشد. در مورد رشته‌های جدید و راهبردی و آینده ساز نیز از سال 1403 اجرا می‌شود. 

رضا نقی زاده در پاسخ به سوالی در مورد میزان افت تحصیلی دانشجویان و میزان مشروطی آنها گفت: وضعیت دانشگاه‌ها از جهت اجرای مقررات نسبت به قبل از کرونا بهتر شده است و ورودی های جدید بر اساس استحکام و نظم آموزشی بیشتری پذیرفته شده اند. آمار مشروطی را نیز در آینده به تفصیل اعلام می‌کنیم، بر اساس این آمار تعداد مشروطی کمتر شده است. 

 انحلال 102 موسسه غیرانتفاعی

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی نیز در این نشست در مورد ساماندهی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی گفت: 357 موسسه غیرانتفاعی در کشور داشتیم که از این تعداد 102 موسسه منحل شده و 255 موسسه فعال است.

سیدرسول عمادی ادامه داد: روند ساماندهی این موسسات در کمیسیون پایش عملکرد موسسات غیردولتی بررسی و در نهایت برخی موسسات به دلیل مشکلات داخلی تقاضای انحلال دادند یا به دلیل تخلف آموزشی منحل شدند. برخی موسسات نیز ارکان درستی از جهت هیات رئیسه نداشتند و به همین دلیل ساماندهی شدند. 

وی ادامه داد: اساسنامه این موسسات قدیمی است و باید بازنگری شود. برای این منظور شیوه نامه ای نوشته ایم.

عمادی مشکلات دیگر این موسسات را روند جذب اعضای هیات علمی دانست و گفت: از میان این موسسات آموزش عالی 18 واحد موسسه و بقیه دانشگاه هستند که در صورت امکان و داشتن شرایط لازم باید به دانشگاه ارتقا یابند. 

وی از راه اندازی بزرگ ترین طرح فناوری نوین در بخش دولتی و غیردولتی به زودی خبر داد و گفت: این طرح در یکی از دانشگاه های غیردولتی در سه سطح شامل زیرساخت سخت‌افزاری، تولید دستیار آموزشی و تولید دیجیتال در حال انجام است. 

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی در مورد موسسات آموزش آزاد نیز افزود: 185 موسسه آموزش عالی آزاد داریم که اکنون 105 موسسه فعال و 50 درصد آنها در تهران مستقر هستند.

عمادی تصریح کرد: ساماندهی این موسسات از طریق سامانه یکپارچه https://heis.msrt.ir/sysworkflow/fa/vezarat/login/login  انجام می‌شود. همچنین برای اولین بار آیین نامه آموزش های آزاد بازنگری و برای اولین بار دروس این رشته ها کدگذاری و استانداردسازی شده اند و از 8900 عنوان به 2800 عنوان تقلیل یافته اند. 

انتهای پیام/

 

منبع خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا