مردم غزه وجدانهای خفته انسانهای آزادیخواه جهان را بیدار کردند
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز گفت: مردم غزه یک جهاد بین المللی تبیین خونین به راه انداختند و وجدانهای خفته انسانهای آزادیخواه جهان را بیدار کردند. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
مردم غزه وجدانهای خفته انسانهای آزادیخواه جهان را بیدار کردند
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، رحمتالله مرزوقی عضو هیأت علمی و استاد مدیریت و برنامهریزی آموزشی و درسی دانشگاه شیراز در آخرین روز از چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاههای کشور ضمن تبریک عید مبعث و دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، اظهارداشت: انقلاب اسلامی در راستای تحققهای آرمانهای عید مبعث بود و انقلاب ما از مبنای عید مبعث نشأت گرفته و تقارن مبارک دههی فجر با عید مبعث، بسیار فرخنده است.
وی یاد و خاطره شهدای جبهه بین المللی مقاومت از یمن و عراق گرفته تا لبنان و فلسطین را گرامی داشت و گفت: مردم غزه یک جهاد بین المللی تبیین خونین به راه انداختند و وجدانهای خفته انسانهای آزادی خواه جهان را بیدار کردند، این جهاد تبیین در امتداد آرمانهای انقلاب اسلامی بود و این حرکت در منطقه، در راستای جهانی شدن آرمانهای انقلاب اسلامی است، که با همان مشی و آرمان و ایدئولوژی استکبارستیزی این انقلاب آغاز شده است.
استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: انقلاب اسلامی با هنرنمایی امام خمینی (ره) و جانفشانی ملت بزرگ ایران شکل گرفت و مبتنی بر اندیشه سیاسی امام راحل (ره) بود که متکی به دو مولفه مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی است که در سیستم سیاسی جمهوری اسلامی متبلور شد.
مرزوقی بیان کرد: ما یک نهضت که مبتنی بر مبناها، آرمانها و اندیشههای خودش است و یک سیستم به نام جمهوری اسلامی داریم که البته نیاز به بازنگری دارد همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در دولت سازی نیاز به این داریم که فعالیتهای بیشتری شکل بگیرد، اما مبانی جاودان هستند.
این نویسنده با بیان اینکه ما بین دو مولفه نهضت انقلاب اسلامی و سیستم جمهوری اسلامی تفکیکی حتما قائل شویم، تاکید کرد: این موضوع میتواند در نگاه اساتید درس انقلاب اسلامی در تدریس هرچه بهتر راهگشا باشد. بُعد مقبولیت مردمی نظام نیز جنبه اسلامی دارد چراکه مردم مسلمان هستند یعنی وجه مشروعیت الهی حکومت جمهوری اسلامی از ابتدا و انتها اسلامی است.
وی با تاکید بر اینکه در اندیشههای حضرت امام خمینی (ره) عالیترین سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی، مردم هستند، اضافه کرد: حضور مردم در نظام مردم اسلامی دینی، جنبه طریقیت، صرفا ندارد بلکه دارای موضوعیت است چراکه برخی اوقات بیان میشود که ما دموکراسی را به عنوان یک متد و روش درنظر میگیریم که کار به پیش برود در صورتی که در نظام مردم سالاری دینی مبتنی بر اندیشههای امام (ره) و دیدگاههای سیاسی مقام معظم رهبری، مردم در متن و شکل و محتوا حضور دارند.
مرزوقی تصریح کرد: مردم مسلمان ایران هم علت موجده و هم علت مبقیه انقلاب هستند و در مسائل سال گذشته کشور که با یک جنگ تمام عیار رسانهای بین المللی علیه نظام اسلامی که به پا شد، دشمنان خواستند هر دو مبنای انقلاب اسلامی یعنی رهبری و مقبولیت مردمی را زیر سوال ببرند. تلاش دشمنان برای دلسردی مردم بود. امیدواریم با عنایت خداوند متعال و حضور اساتید دانشگاه در عرصه جهاد تبیین، از این بحران عبور کنیم.
استاد مدیریت و برنامهریزی آموزشی و درسی دانشگاه شیراز، در بخش دیگری از سخنانش، در خصوص انتخابات و نقش مجلس شورای اسلامی در کشور گفت: مقام معظم رهبری فرموند که راه تحول، مجلس است. مجلس نیز یک محل تخصصی بوده و جای افراد متخصص است بنابراین جای کسی نیست که فاقد تجربه و مهارتی تخصصی باشد؛ مجلس در رأس امور است و ما باید برای افزایش مشارکت تلاش کنیم.
وی با تاکید بر حضور همه اقشار مردم در انتخابات پیش رو، اظهار داشت: رهبر انقلاب فرمودند هر کس که صدا و کلام و توانمندی تاثیرگذاری دارد باید کمک کند که مردم وارد عرصه شوند و باید همه بکوشیم تا در این صحنه انجام وظیفه کنیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز، در ادامه ویژگیهای استاد کارآمد درس انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: استاد کارآمد باید در حوزه مخاطب شناسی ماهر باشد و سعی کند مخاطب خود را بشناسد. استاد کار آمد زمان شناس بوده و باید زمانه را بشاند و نیازشناسی هم بداند، چون با دانشجویان جوان به عنوان متربیان، ارتباط خواهند داشت.
وی داشتن رویکرد شبهه شناسی را یکی دیگر از ویژگیهای اساتید کارآمد عنوان کرد و افزود: در آموزش مفاهیم انقلاب اسلامی، رویکرد مبتنی بر تعلیم و تربیت توأمان باید مدنظر اساتید باشد. ما در مباحث تخصصی پیرامون معنی تعلیم میگوییم که به عنوان آموختن و انتقال مفاهیم است، اما تربیت به معنی تغییر دادن بینشها، روشها و منشها شناخته میشود. استاد درس انقلاب اسلامی نباید صرفا به انتقال مفاهیم بسنده کند و نتیجه موثری بر دانشجو و متربی خود نداشته باشد، چراکه باعث افزایش دست آوردها خواهد شد.
مرزوقی با بیان اینکه تعلیم و تربیت از جنس عمل است، ادامه داد: ویژگیهای مَنِشی و شخصیتی استاد بسیار مهم است و این شاخصهها از توانایی مهارتی او نیز به نظر ما ارجحتر خواهد بود، شخصی که وارد عرصه تعلیم و تربیت میشود، باید عامِل باشد، چون ارزشها را میخواهد تعلیم دهد.
وی با اشاره به اینکه بیش از 100 ویژگی برای یک استاد کارآمد ذکر شده است، خاطرنشان کرد: اخلاص در عمل و قصد غربت از جمله ویژگیهای یک استاد کارآمد است چراکه اگر کار را برای رضایت پروردگار انجام دادیم، به نتیجه خواهد رسید، چون این نکته، وعده الهی است. کار آموزش در بستر اخلاقیات به پیش میرود و هر چقدر استاد به موازین اخلاقی بیشتر توجه کند، آموزش به بهترین شکل انجام خواهد شد. تمامی تحقیقات، این نکته را تایید میکند.
استاد مدیریت و برنامهریزی آموزشی و درسی دانشگاه شیراز در ادامه تعدادی دیگر از ویژگیهای یک استاد کارآمد را برشمرد و گفت: خوش خلقی و خوش رویی، آراستگی ظاهر، صداقت در گفتار، تواضع و فروتنی، اخلاق مداری، شوقِ آموختن، مسلط بودن به دانش تخصصی، تسلط به دانش و اطلاعات عمومی، استفاده بهینه از زمان، شوخ طبعی، احترام و تکریم متربیان، ایجاد بحث و گفتگو، پرسشگری، رعایت انصاف و عدالت در ارزشیابیها، ساده گویی، شیوا گویی، استفاده از ادبیات، داشتن طرح درس، شروع مناسب، توزیع و تکلیف مکفی مطالب، شکیبایی در گوش دادن و استفاده از رویکرد پژوهش محوری، از دیگر ویژگیهای یک استاد کارآمد هستند که لازم است مدنظر قرار گیرند.
وی افزود: در کار تعلیم و تربیت، نقشِ مربی، هدایتگری است، بنابراین میتوان دانشجو را به پژوهش و تفکر واداشت و این رویکرد تطبیقی میتواند باعث رشد شود. همچنین «عرضه نظاممند مباحث و گریز از پراکندهگویی» رویکرد دیگری است که یک استاد کارآمد میتواند از آن بهره گیرد.
مرزوقی با بیان اینکه در درس انقلاب اسلامی میتوان با برخورد کریمانه و تکریم دانشجویان، به بهترین شکل، مبانی انقلاب را تدریس کرد، گفت: بیان استدلال مباحث برای تدریس، ویژگی بسیار مهمی است و از بیانات هیجانی باید پرهیز کرد، همچنین بهروز بودن اساتید، بسیار حائز اهمیت است.
جمع بندی مناسب مطالب، یکی دیگر از ویژگیهایی بود که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد و گفت: اساتید درس انقلاب اسلامی، جبهه فکری و فرهنگی انقلاب هستند و لازم است مباحث انقلاب اسلامی را توصیف کنند تا نسل جدید بتواند به نحو عالی این درس را فرا گیرد. درس انقلاب اسلامی با باورهای افراد سر و کار دارد، بنابراین با دروس دیگر قابل مقایسه نیست، لذا باید اساتید با رعایت اصول اخلاقی، امر آموزش این درس مهم را به بهترین نحو ممکن به پیش ببرند. تحمل و صبر نیمی از تعلیم و تربیت است و شکیبایی میتواند باعث پیشرفت آموزش شود، همچنین اساتید جهت کارآمدی هرچه بیشتر باید اغماض و گذشت و کنترل خشم را نیز مدنظر داشته باشند.
انتهای پیام/424
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
منبع | خبرگزاری تسنیم |