جولان برندهای خارجی در بازار بدون یک ریال هزینه خدمات پس از فروش
در حالی شاهد فروش گسترده آیفونهای آمریکایی در کشور هستیم که در عمل به دلیل اینکه بخشی از این تلفنهای همراه رفرش و ریپک هستند، هیچگونه خدمات پس از فروش یا گارانتی مشمول آنها نمیشود و همین مسئله مصرفکنندگان را به دردسر انداخته است. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
جولان برندهای خارجی در بازار بدون یک ریال هزینه خدمات پس از فروش
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از ملاحظاتی که در خصوص کالاهای وارداتی مطرح میشود مسئله خدمات پس از فروش است. هر چند که بیشتر این مسئله را در مورد خودروهای وارداتی شنیدهایم اما در واقع طیف گستردهای از کالاهای وارداتی که عمدتا دوام چند ساله دارند باید حداقلهای خدمات پس از فروش را داشته باشند.
در صورت عدم تحقق این مسئله، مصرفکننده نهایی در کشور دچار مشکلات متعددی خواهد شد. در حال حاضر یکی از حوزههایی که مصرفکننده نهایی را دچار مشکل کرده است، حوزه خدمات پس از فروش تلفن همراه به ویژه آیفونهای آمریکایی است.
دردسر مصرفکنندگان و عدم پذیرش آیفونهای رفرش و ریپک توسط شرکتهای گارانتی
مدتی است که تولید آیفون 13 متوقف یا بسیار محدود شده است بنابراین بخشی از این مدلهای آیفون وارداتی به کشور رفرش و ریپک شده هستند. مشاهده شده که برخی این آیفونها را به عنوان کالای نو به کاربران میفروشند. به همین دلیل وقتی مصرفکننده دچار مشکل میشود و میخواهد از خدمات پس از فروش یا گارانتی استفاده کند، شرکت ارائه کننده خدمات کالا را نمیپذیرد.
همین موضوع سبب شکایت تعداد قابل توجهی از خریداران این دسته از آیفونهای آمریکایی شده است. طبق گزارشی اعلام شده است که 70 درصد شکایات اتحادیه دستگاههای مخابراتی، مربوط به خدمات پس از فروش تلفنهای همراه است.
در همین راستا ابتدای تیر ماه یکی از مسئولان وزارت صمت با اشاره به باطل شدن مجوز برخی شرکتهای خدمات پس از فروش تلفن همراه به علت برخی تخلفها گفته بود که این شرکتها تا 2 ماه آینده ساماندهی خواهند شد.
جولان برندهای خارجی در ایران بدون یک ریال هزینه خدمات پس از فروش
یکی از مهمترین مشکلاتی در حوزه واردات آیفون وجود دارد بحث زیان مصرفکننده نهایی و هدر رفتن منابع ارزی کشور است. حجم واردات تلفنهای همراه در هر سال میلیارد دلاری است و براساس برخی گزارشها صدها میلیون دلار از این رقم صرف واردات تلفنهای همراهی میشود که هیچ گونه خدمات پس از فروشی برای آنها متصور نیست.
این در حالی است که در حوزهای مانند خودرو سختگیریهای زیادی در این حوزه انجام میشود. حال این سوال وجود دارد که چرا با وجود وعدهها و مشکلاتی که مصرفکنندگان نهایی با آن مواجه هستند همچنان خبری از ساماندهی حوزه خدمات پس از فروش تلفنهای همراه نیست.
انتهای پیام/
منبع | خبرگزاری تسنیم |