آذریها برای تردد کامیونهای ایرانی هماهنگی ندارند
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: برای خلق دلار به صادرات و واردات نیاز است و در سال گذشته، از محل واردات غلات از روسیه ٨۵٠ میلیون دلار هزینهها را کاهش دادیم و تا ساعت ١٠ شب، با سیبزمینی فروش و گوجه و پیاز فروش برای رفع مشکلات جلسه برگزار میکنیم. |
آذریها برای تردد کامیونهای ایرانی هماهنگی ندارند
به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی صفری در نشست میدان ستادی و اجرایی گمرکات گفت: در حوزههای صادرات، واردات، ترانزیت و حمل و نقل در تمام زمینههای صدور خدمات فنی و مهندسی، فاکتور اصلی که میتواند سرعت کار را افزایش دهد، گمرکات است.
وی با اشاره به افزایش ترانزیت در سال جاری اظهار داشت: در ١٠ ماهه امسال، حدود ١٢.۵ میلیون تن کالا ترانزیت داشتیم که این عدد تا آخر سال به ١۴ میلیون تن میرسد. در این صورت رشد ۵٠ تا ۶٠ درصدی در ترانزیت خواهیم داشت.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه تصریح کرد: در ملاقات پوتین با رئیسجمهور، به کریدور شمال -جنوب تاکید شد چراکه پوتین به این کریدور حساس است. برای روسیه مدت زمان عبور کالا از مسیر ایران از ٢٠ روز در ١٠ روز رسیده و باید دید در کدام نقاط سکون داریم؟
صفری ادامه داد: در گمرکات گفته میشود سکون در بنادر است. بنادر میگوید سکون در راه آهن است و حال اینکه در راهآهن گفته میشود، سکون در بنادر و گمرکات است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مسائل تجارت ایران با کشور همسایه ایکس ری است، خاطرنشان کرد: در بوشهر لنجها مدتی بیکار شده بودند چراکه قطر به دلیل حمل مواد مخدر اجازه صادرات از بندر دیر را نمیداد تا آنکه این منطقه در اولویت نصب آشکارسازی قرار گرفت.
به گفته این دیپلمات عالی، درباره آستارا و آستارا چای از زمانی که ایکس ری گذاشته شد، مشکلات در حوزه تجارت برطرف شد و باید هر چه زودتر نقاط مرزی را با ایکس ری پوشش دهیم.
صفری با بیان اینکه هنوز نمیدانیم که چه دستگاهی حاکم لب مرز است، گمرک حاکم است یا راهداری، ابراز داشت: سوالی که مطرح میشود این است که چرا کالاهایی که از کشور ترانزیت میشوند، از ورود و خروج کشور معطل میمانند؟ همین کار باعث شده که کشورهای آسیای مرکزی ما را دور بزنند. قرار بود که گوگرد روسیه از مسیر ایران به هند برود اما به دلیل همین مشکلات از مسیر دیگری رفت.
وی با بیان اینکه با این قوانین موجود و این سازوکار، قطعا به ۶٠ میلیون تن ترانزیت نمیرسیم، عنوان کرد: برای خلق دلار به صادرات و واردات نیاز است و در سال گذشته، از محل واردات غلات از روسیه ٨۵٠ میلیون دلار هزینهها را کاهش دادیم و تا ساعت ١٠ شب، با سیبزمینی فروش و گوجه و پیاز فروش برای رفع مشکلات جلسه برگزار میکنیم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اضافه کرد: هر چند پل جدید آستارا به کمک گمرک آمد اما همچنان گفته میشود که آذریها برای تردد بیشتر کامیونهای هماهنگ نمیشوند. اما همکاری گمرک با راهداری میتواند موثر باشد تا کالا معطل نشود.
انتهای پیام/
منبع | خبرگزاری ایلنا |