نوع تبلیغات کاندیداها قانونمداری آنها را نشان میدهد/ وکلای ملت باید از تخصص لازم برخوردار باشند
عضو هیئت علمی و مدیرگروه تاریخ و تمدن اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: شاید برخی از نشانههایی که میتوان برای انتخاب آگاهانه از آن بهره جست، نوع تبلیغات باشد؛ چون از نوع تبلیغات میشود پایبندی آنها را به قانون فهمید. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
نوع تبلیغات کاندیداها قانونمداری آنها را نشان میدهد/ وکلای ملت باید از تخصص لازم برخوردار باشند
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمد باغستانی در سلسله نشستهای انتخاباتی با موضوع نقش مشارکت عمومی در پاسخگویی و اقتدار نظام اظهارداشت: به خاطر دارم که در سال 57 هنگامی که امام در فرانسه بودند بعضی از صحبتها در داخل بر این مبنا بود که در ایران باید حکومت اسلامی برپا شود و هنگامی که شعار جمهوری اسلامی و برپایی آن مطرح شد، مخالفانی هم در ایران داشت، اما اصرار ایشان این بود که در ایران مراجعه به آرای عمومی و رفراندوم یکی از اصول اصلی نظام جدید خواهد بود و نظام بر پایه آرای عمومی شکل میگیرد.
وی با بیان اینکه پیش از آن در ایران، رفراندوم و مراجعه به آراء عمومی مردم در تأسیس اصل حکومت و نوع آن سابقه نداشت خاطرنشان کرد: در تاریخ جهان اسلام نیز پس از آن بیعت اولیهای که باعث تشکیل حکومت نبوی شده و به گونهای مدنیت و آرای عمومی مردم در آن، برای مقبولیت حکومت نبوی نقش داشته و حتی پیامبر اکرم(ص) با زنان جداگانه بیعت کردند و بعداً در حکومت امیرالمؤمنین علی (ع) که بیعتی عمومی رخ داد و شرکتکنندگان زیادی آمدند؛ دیگر سیستم سیاسی جهان اسلام با نیروی نظامی طراحی و تنظیم شد.
به گفته باغستانی، با به قدرت رسیدن امویها بار دیگر جهان باستان به عبارتی احیا شد و نظام های سلطنتی در شرق و غرب جهان اسلام برقرار شدند و کم کم بیعت مردم هم به گونهای که بتواند مقبولیت حکومت و پیوند بین دولت و ملت و مردم را ایجاد بکند از اثر افتاد و پس از اینکه خلیفه جدید جانشین خلیفه قبلی میشد مردم می آمدند و برای اعلام وفاداری با او بیعت میکردند نه در اصل انتخاب او و مدل دیگری در گذر تاریخ اتفاق نیفتاده بود.
باغستانی ادامه داد: در دوره جدید و معاصر و برپایی مجلس شورا در عصر مشروطه ،جایگاه آن در نظام سیاسی کشور موقعیت بایسته خود را نیافت و با استقرار دولت پهلویها با وجودی که مجلس، در ایران وجود داشت به جز در ادواری خاص از اقتدار مردمی گسترده برخوردار نشد و نمایندگان هم خیلی نتوانستند کارآمدی جدی داشته باشند با اینکه برخی نمایندگان مستقل هم مانند مدرس در مجلس بودند و گاه اثرگذاریهای ویژه هم داشتند؛ اما با فاصله چند ماه از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 با اهتمام ویژه امام خمینی (ره) در روزهای اول سال 58 جمعیت زیادی از مردان و زنان ایرانی در انتخابات شرکت کردند که در تاریخ معاصر ایران بی نظیر است؛ حضور مستقل زنان در این رفراندوم و رفراندوم های پس از آن یکی از نقاط عطف تاریخ مشارکت سیاسی زنان در ایران به شمار می آید.
عضو هیئت علمی و مدیرگروه تاریخ و تمدن اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اهمیت شرکت در انتخابات به عنوان یک مسئولیت اجتماعی عنوان داشت: هرچقدر که این مشارکت بیشتر و توام با قید آگاهانه باشد و منتخبان هم کسانی باشند که بتوانند وظایف خودشان را درست انجام دهند روال یک حکومت مردمسالار بهتر طی خواهد شد.
وی بیان کرد: تمام این موارد باهم تأثیرگذار است پس هر میزانی که مشارکت نه صرف فقط مشارکت، بلکه با آگاهی انتخابکنندگان از انتخاب شوندگان و مسئولیتهایی که آنها بر عهده دارند، توام باشد و همچنین نسبت به حقوقی که آنها بعد در مجلس به نمایندگی از مردم پیدا میکنند و به تناسب همان حقوقی که دارند مسئولیتهایی بر عهده میگیرند نیز اهمیت دارد چرا که آن مسئولیتها عرصههای مهمی را در کشور رقم میزند.
باغستانی متذکر شد: بر این مبنا این مشارکت در زندگی روزانه مردم، در ایجاد فضاهای آینده و امیدآفرین جامعه نیز قطعا تإثیر داشته و در ایجاد زیرساختهای پیشرفت کشور قطعا مؤثر است.
بنا بر تأکید باغستانی، هر چقدر مشارکتها با این آگاهیها و با این هدفها اتفاق بیفتد در این صورت است که یک نظامی از درون میتواند مقتدر باشد و این اقتدارش به این است که جمعیتی به عنوان نماینده انتخاب شوند که واقعا مسئولیتهای سنگین قوه مقننه را بر عهده بگیرند .
مدیرگروه تاریخ و تمدن اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: قوانین دست و پاگیر فراوانی در کشور وجود دارد که نیاز به اصطلاح آنها در خود مجلس است و چه بسا قوانینی که وجود ندارد و نیاز به ابداع آنها احساس میشود لذا در مجلس باید در باب همه این موارد تصمیم گیری شود که این موارد به نظر کارهای روتین و نسبتا مهم نمایندگان در مرحله اول است.
باغستانی افزود: پس از آن، مادامی که نسبت به ماده واحده ها و لایحه ها رأی میدهند مسئولیتی که بر عهده دارند این است که آثار این لایحه را در نظام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جامعه ارزیابی کرده باشند و بتوانند یک آرای آگاهانه که لازم است، بدهند و در کنار این موارد ، مسئولیتی که قانون بر عهده شان گذاشته نظارت آنها بر قوه مجریه است چون قوه مجریه مجری قانون است.
وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که هنوز در ایران با آن واقعا مسئله داریم و از مشروطیت حرکتش، شروع شده و خودمان میدانیم که در جامعه اعتبار لازم را ندارد. خود قانون است، متذکر شد: در جامعه ایران به سرعت این استعداد هست که لوایح یا بندها یا ماده واحده هایی تصویب شود و بیاید تا قانون را دور بزند پس در میان مردم ارزش قانون میتواند رو به کاهش برود .
مدیرگروه تاریخ و تمدن اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: اگر خصوصا قوه مجریه نتواند به درستی پایبندی اش را به قانون نشان بدهد و راههای گریز را در جامعه به وجود بیاورد ارزش قانون کاسته میشود که اینها خطرات زیادتری را برای جامعه ما تحمیل کرده و آینده را با یک تیرگیهایی مواجه میکند.
به گفته وی، در این صورت ما بسیاری مسئله حل نشده خواهیم داشت که از یک دوره مجلس به دوره بعدی میتواند برسد و جدیدی ها که می آیند نمیدانند چگونه میتوانند این ها را حل کنند؟
باغستانی یادآور شد: مشارکت در انتخابات از نظر من اثرات بسیار زیادی دارد و هم آثار بسیار مثبتی میتواند داشته باشد که اگر با آگاهی صورت بگیرد و انتخاب شوندگان با دقت انتخاب بشوند و هم پس از این اتفاق، بتوانند مسئولیت های سنگین خود را واقعا به درستی انجام دهند.
به اذعان وی،اگر مردم ببینند ماموران دولتی قانون را زیر پا میگذارند مطمئن باشید که آن قانون دیگر در نظر مردم ارزش نخواهد داشت و ضد آن، میشود ارزش که میتواند مشکلات ما را که بیاهمیتی به قانون و عدم پایبندی به قانون در سطوح مختلف است، بیفزاید.
باغستانی تصریح کرد: انتخابات هم بسیار حساس است از جهت اینکه میتواند نقطه اصلاحی در کشور باشد و هم نقطه منفی؛ یعنی مسائل را بیشتر کند چرا که اگر نشود نمایندگان متخصص و متعهدی را در واقع به مجلس بفرستیم که آنها نقطههای کور قانونی نقطههای دست و پاگیر قانونی و .. را نشناسند و بعد خود آنها باز قوانین و تبصره های جدید بیفزایند مشکل ساز است.
وی تأکید کرد: اثر نظارت قوه مقننه بر مجریه بسیار زیاد است و اگر نباشد یک اصل قانونی میتواند به ضد خودش تبدیل شود در حالی که افراد هم مطلع شده و کم کم عرف میشود.
وی گفت: اقتدار نظام در این مشارکت است و تردیدی نیست، به هر صورت نظام میتواند اقبال مردم را نشانه حمایت آنها از خودش بداند و طبیعتاً برای کارهایش حمایت شود اما نکته بعدی اینست که این نمایندگان از چه کسانی و با چه ویژگی های باید انتخاب شوند که واقعا این کار سنگین را بر عهده بگیرند. شاید برخی از نشانههایی که میتوان برای انتخاب آگاهانه از آن بهره جست، نوع تبلیغات باشد؛ چون از نوع تبلیغات میشود پایبندی آنها را به قانون فهمید.
وی افزود: اگر فقط با یک معیار قانونمداری پیش برویم نوع تبلیغات، دعوتهایی که صورت میگیرد، نوع ارائه ای که کاندیداها دارند و آن کار کارشناسی که نشان میدهد آنها در واقع مشکلات اصلی کشور که در حوزه مسئولیت آنهاست چقدر میشناسند و بیشتر از این که مثلاً بیشتر وعده به اهالی شهر مشهد میدهند یا وعده به پیگیری اصلاح قوانین؟ که قوانین دست و پاگیر را اصلاح کند یا خلأ های قانونی را از بین ببرد باید ارزیابی شود.
مدیرگروه تاریخ و تمدن اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی متذکر شد: اگر این موارد طبق قانون هست احتمالا این افراد بیشتر میتوانند خدمت کرده و به قانون مداری در کشور پایبند باشند اما اگر تبلیغات شان غیر از این است؛ احتمالا یکی از مصادیق این است که خودشان تابع قانون نیستند و در همین انتخاب شدن هم برخی مواد قانونی را زیر پا گذاشته اند. هر چقدر که نظام اقتدار بیشتری داشته باشد و مردمسالارتر باشد پاسخگوتر خواهد بود که این بسته به مشارکت و حضور مردم است.
انتهای پیام/282
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
© | خبرگزاری تسنیم |