کاندیدای شورای ائتلاف: تعطیلی اصناف در دوران کرونا خیانت بزرگی بود
کاندیدای مورد حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان گفت: متاسفانه دوران کرونا دوران سختی برای کشور و یک امتحان بزرگی برای مسئولان بود که نتوانستند این دوران را به درستی مدیریت کنند. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
کاندیدای شورای ائتلاف: تعطیلی اصناف در دوران کرونا خیانت بزرگی بود
بهگزارش خبرگزاری تسنیم از اراک ، جمعه 11 اسفندماه چند انتخابات مهم و سرنوشتساز در کشور و بهتبع آن در استان مرکزی برگزار میشود به طوری که در ماه اسفند همزمان با سراسر کشور انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در استان مرکزی برگزار خواهد شد.
این روزها با جنب و جوشهای سیاسی در استان تنور انتخابات گرم بوده و هر طیفها و جریانات سیاسی با آماده کردن صحنه سیاسی و انتخاباتی درحال تبلیغات است تا مسافر بهارستان را از جناح و طیف سیاسی خود راهی کنند.
خبرگزاری تسنیم به منظور شورآفرینی در ایام انتخابات و زمینهسازی برای مشارکت حداکثری و آگاهانه مردم برای انتخاب گزینههای اصلح اقدام به برگزاری نشستهای خبری با حضور نامزدهای انتخاباتی و نیز احزاب و جریانات سیاسی در استان مرکزی از طیفها و نگاههای مختلف نموده است.
در این بخش از گفتوگو میزبان ” نادرقلی ابراهیمی ” کاندیدای دوازهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان هستیم و ابعاد مختلف برنامههای وی و چالشهای استان را مورد بحث و گفتوگو قرار دادیم که مشرح اخبار در زیر آمده است:
تسنیم: اهمیت قانون گذاری در کشور را چه میدانید؟ از نظر شما مهمترین چالش قانونگذاری در کشور چیست؟
ابراهیمی: از مهمترین مباحث اداره کشور، جامعه و نظام، دانش، قانون وضوابط مشخص، مورد وثوق و همهگیر و براساس جایگاه ارزشی ملی مذهبی و اعتقادی جامعه است، برای جمهوری اسلامی ایران، فصل الخطاب قانون اساسی است و این قانون بر مبنای 177 اصل توسط نخبگان انقلاب اسلامی تهیه و با آرای ملت به تصویب رسیده است، متعاقب این موضوع بحق، قوانین و مقرراتی که برای تسهیل در امور و چهار چوب دادن و مبنای اساسی چهارچوبهای اداری، اجرایی، قضایی در بخشهای مختلف سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه قانون خواهد بود و تصویب قوانین، اجرای قوانین و بهره برداری از قوانینی که بتواند تسهیل گری و روان سازی در امورات مختلف اجرایی، قضایی و مقننه ایجاد کند که از مهمترین کارکردهای یک جامعه قانون مدار است.
به تبع مسائل و مشکلاتی که برای تدوین و تهیه قانون مختلف وجود دارد از مهمترین امور میتوان به موضوع مربوط به شرایط قانون گذار اشاره کرد، که آیا قانونگذار صلاحیت لازم، توانایی، بینش، بصیرت، اطلاعات و آگاهی برای قانونگذاری دارد؟ 290 نماینده در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که این تعداد باید توانمندی استنتاج از قوانین و مقررات دنیای امروز و قوانین و مستندات مربوط به تجارب دنیا و اقتضائات ملی و مذهبی را برای ما در نظر بگیرند بنابراین توانمندی قانونگذار از چالشهای اصلی کشور است. اگر قانون توانمندی لازم را از جنبههای اجتماعی، علمی، فرهنگی، سیاسی در بخشهای مختلف داشته باشند بخش اعظمی از مسیر ما طی شده است.
چالش دوم مربوط به ضرورتهای تبیین قوانین و مقررات است که چه قوانینی در کشور مصوب و اجرا شده و چه قوانینی مصوب شده اما اجرا نشده است، بنابراین اطلسی از قوانین موضوعی باید تهیه شود، همچنین قوانین مورد نیاز باید مورد بررسی و تصویب قرار گیرد، اینکه چه قوانینی داریم و چه قوانینی نیاز است؛ یک روند علمی را میطلبد که براساس موجودیها نیازها را استنتاج کنیم.
قوانین و مقررات نمیتواند موکول به یک زمان خاص باشد قوانین و مقررات باید در طی زمان بتواند تسهیلگری لازم و چهارچوب دادن لازم را برای کشور ایجاد کند بنابراین پایداری قوانین و مقررات برای یک دوره خاص اگر مورد لحاظ قرار نگیرد و قوانین برای کوتاه مدت اجرا شود میتواند یک چالش جدی برای کشور ایجاد کند.
اجرای قوانینی که به نوعی با سایر قوانین کشور تضاد و مغایرت دارد از چالشهای دیگر حوزه قانونگذاری است، قوانین مغایر از ضرورتهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، فکر نرم افزاری و مغز افزاری تدوین قوانین یا براساس لایه طرحهای دولت یا براساس طرحهایی که توسط نمایندگان برای بررسی در کمیسیون تخصصی ارائه میشود؛ مرکز پژوهشهای مجلس است، مرکز پژوهشهایی که مرکب از افراد توانمند، آگاه، مطلع و آینده نگر باشد میتواند در جهت ایجاد شرایط مناسب و یا هنجار یا ناهنجاری در تدوین قوانین و مقررات موثر باشد، قوه مخیله ما در این موضوع جایگاه مغز افزاری مرکز پژوهشهای مجلس است که در طرحها و لوایح بررسیهای کارشناسی و از طرفی تنقیح با ضوابط قوانین را انجام میدهد و در نتیجه قوانینی وضع میشود که بتواند تسهیل گری لازم را برای جامعه آرمانی به عنوان جمهوری اسلامی ایران فراهم سازد.
تسنیم: از نظر شما مشکل و چالش امروز مردم استان مرکزی در استان مرکزی و در حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان چیست؟ آیا راهکاری برای عبور از چالشها در نظر دارید؟
ابراهیمی: برخی از چالشهای موجود در سطح جامعه عمومی است و برای همه جامعه ایرانی است، به عنوان مثال معیشت، اشتغال، مشکلات مربوط به پرداخت حقوق بازنشستگان و صندوقهای روستایی و عشایری، صندوقهای بازنشستگی در حوزه بیمه تامین اجتماعی و کارکنان دولت به عنوان مهمترین مسائل و مشکلاتی است که به صورت عام در جامعه ایران مطرح است.
یک سری از چالشها خاص اراک، خنداب و کمیجان است، مشکل اصلی سه شهرستان عدم وجود برنامه جامع و جامع نگری در تدوین برنامههای توسعهای است، عدم ایجاد شرایط مناسب برای هدایت سرمایه گذاری و سرمایههایی که میتواند در جهت توسعه این شهرستانها مورد استفاده قرار گیرد، عدم بارگزاری مناسب با عدم برنامه جامع مرتبط است اگر ما برنامه جامع داشته باشیم راهبرد ما برای میان مدت و بلند مدت انجام میشود، اصلاح روشها و رویههای موجود در حوزههای صنعت، کشاورزی و مسکن مهمترین چالشهای این سه شهرستان است.
مشکل آلودگی هوا از چالشهای اساسی شهرستان اراک است که باید راهکارهایی برای این چالشها تدبیر نمود، موضوع مبلمان شهری و نبود شرایط لازم برای زندگی آرام و دارای امکانات مناسب در شهری به نام کلانشهر اراک، نبود امکانات بیمارستانی و رفاهی مناسب از دیگر چالشهای شهر اراک است.
در شهرستان خنداب با توجه به پتانسیلهای این منطقه، نبود صنایع تبدیلی، عدم برنامه مشخص برای توسعه شهرستانها بر اساس پتاسیلها، نبود جاده دسترسی مناسب، عدم استفاده از فرصتهای سرمایه گذاری، پتانسیلهای گردشگری و تفرجگاهی طبیعی در شهرستان خنداب و کمیجان از چالشهای این حوزه است.
عدم استفاده از فرصت مرز هوایی در فرودگاه اراک، محدودیت محدوده قانونی شهر اراک، گرانی مسکن و شرایط نابه سامان شهرسازی را در اراک شاهد هستیم، چالش دیگر وجود برخی از صنایعی است که با ظرفیت کامل کار نمیکنند و متاسفانه بهرهوری پایین دارند و فرصت استخدام و به کارگیری در این شهرستانها فراهم نشده است، مشکل نداشتن شغل مناسب و نبود زندگی مناسب، شرایط ازدواج و زندگی در حد تراز شهر کلان اراک به عنوان استان آفتاب و استان فرهیختگان از مهمترین چالشهای سه حوزه انتخابیه است.
یکی دیگر از مشکلات اراک مربوط به مدیریت دستگاههای اجرایی در سطح ادارات کل و شهرستانها است که متاسفانه نتوانستیم افرادی توانمند را به کار گیریم که با اقتدار لازم فعالیت کنند و شرایط لازم را برای بهرهور کردن بخشهای خود فراهم کنند، بنابراین ناکارآمدی برخی از مدیران استانی و غیر بومی برخی از مدیران، از چالشهای اصلی استان مرکزی به شمار میرود.
تسنیم: با توجه به اینکه یکی از چالشهای امروز مردم مربوط به مسائل اقتصادی است و مردم در دوران کرونا آسیب سختی را متحمل شدند؛ اولا تحلیل شما از این موضوع چست؟ آیا راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی وجود مد نظر دارید؟
ابراهیمی: متاسفانه دوران کرونا دوران سختی برای کشور بود و یک امتحان بزرگی برای مسئولان بود که از این دوران به درستی مدیریت کنند و شاهد برخی از اتفاقاتی هستیم که ادامه آن دوران را برای ما یادآوری میکند، تعطیلی اصناف خیانت بزرگی بود که متاسفانه رقم خورد و برخی از افراد به این موضوع افتخار میکنند اما این افتخار نیست بلکه یک اشتباه بود و باید جبران شود، در دوران کرونا به عنوان یک دوران سخت، مردم جان و مال و امکانات خود را در سبد اخلاص قرار دادند که کشور تعطیل نشود بنابراین نباید اصناف تعطیل میشد بلکه باید مدیریت میشد و روشی را تدبیر میکردیم که شاهد بیکاری و تعطیلی کسب و کار نباشیم.
وقتی مدت زیادی کسب و کارها تعطیل شوند برای اینکه مجدد پا گیرند نیز هزینههای زیادی به کشور، مردم و بودجه عمومی تحمیل میشود، آنچه که بسیار مهم است این است که فرصتهای استثنایی را بار دیگر مرور کنیم و زنجیره ارزش در بخش صنعت، کشاورزی، مسکن و خدمات احصا شود و با توجه به نیازهای محلی استان و منطقهای اگر زنجیره ارزش را کامل کنیم و به حلقههای مفقوده بپردازیم بسیاری از مشکلات حوزه اقتصاد، سرمایه گذاری و تامین منابع ما حل میشود و شرایط ایجاد اشتغال، کسب و کار و رشد تولید فراهم میشود.
در بخش صنعت رتبه صنعتی استان کاهش پیدا کرده و نشان میدهد بهرهوری استان کاهش پیدا کرده و نتوانستیم فرصتهای لازم را برای توسعه و ارتقای بخش صنعت فراهم کنیم، ارتقای صنایع کوچک بزرگ و متوسط در زنجیره ارزش به درستی تعریف نشده است به همین دلیل ما امکان استفاده از ارزش افزوده را از دست دادهایم.
در بخش کشاورزی زنجیره ارزش کامل نشده هر چند اقدامات خوبی توسط مجموعه جهاد کشاورزی انجام شده و لازم است توسط سایر بخشها زنجیره ارزش را کامل کنیم، چراکه به هر میزان تولید و ارزش افزوده ما در زنجیره ارزش افزایش پیدا کند به همان میزان گشایش در سفره مردم، گشایش در معیشت و اشتغال مردم ایجاد میشود.
تسنیم: برنامههای شما حول چه محوری قرار دارد و مردم کجای این تصمیم گیری قرار گرفتهاند؟
ابراهیمی، ما در تدوین برنامهها از یکسری فرصت، امکانات و تجارب استفاده کردیم و تیم مشاوره قوی از مدیران را در سطوح مختلف تشکیل دادیم، برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ما تدوین شده و در برنامهها به شدت اعتقاد به مشارکت و استفاده از خرد جمعی داریم که در اجرای برنامهها نیز همین روند ادامه خواهد داشت چراکه معتقدیم باید با مردم فکر کنیم با مردم برنامهریزی کنیم و با مردم اجرا کنیم و با مردم بهرهبرداری کنیم.
هر کجا ما فرصت با مردم بودن را از دست دادیم به مراتب فرصت استفاده از امکانات را از دست دادهایم، بزرگترین سرمایه کشور سرمایه اجتماعی است، این سرمایه اجتماعی باید در سطوح مختلف به کار گیری شود، بنده به شدت به حضور مردم در همه مقاطع برنامهای اعتقاد دارم بر این اساس مهمترین روس برنامه ما با مشارکت خرد جمعی مشاورانی تهیه شده و با مشارکت همه جانبه شهروندان به اجرا در میآید.
انتهای پیام/711/
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
© | خبرگزاری تسنیم |