تعداد زیاد سخنرانان در حرم مطهر رضوی از فضای روحانی حرم میکاهد
پژوهشگر حوزه دین و خانواده با تاکید بر اینکه زبان حرم مطهر رضوی باید زبان هنر و معنویت مبهم باشد، گفت: تکثر و جلوهگری بیش از حد در هر بخشی از حرم، حتی تعداد زیاد سخنرانان و وسعت سخنرانیها درست نیست، زیرا از فضای روحانی و کشف و شهود حرم میکاهد. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
تعداد زیاد سخنرانان در حرم مطهر رضوی از فضای روحانی حرم میکاهد
حجت الاسلام علی سرلک در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از مشهد در حاشیه نشست تبلیغ دینی و بایستگی توسعه هنر در حوزههای علمیه در پاسخ به این سوال که امام رضا (ع)، حرم و زیارت به مثابه یک منبع برای هنر دینی، چه ظرفیتهای مغفول ماندهای برای پردازش دارد، بیان کرد: یکی از اشتباهاتی که آستان قدس میکند، این است که آن ابهام را از حرم گرفته، یعنی حرم نباید شاهد بازاری باشد، باید پردهنشین باشد.
وی در توضیح این مطلب گفت: من خودم جزو سخنرانان حرم مطهر رضوی هستم، اما این انتقاد را هم دارم که تعداد زیاد سخنرانیها که هر لحظه و ساعت در حرم برگزار میشود با بلندگوهای روشن و تلاقی این حجمصداها ابهام را از فضای معنوی حرم میگیرد.
حجت الاسلام سرلک با بیان اینکه هنر خیلی دقیق است، افزود: هنر وقتی هنر میشود که بتواند از یک سرشاری و رشدی برخوردار باشد و بتواند امکان انتخاب را قوی و سپس انتخاب بهترین را جذاب کند.
پژوهشگر حوزه دین و خانواده گفت: هنرمند باید بتواند در مرحله اول خودش، دریافت و تولیدی داشته باشد که انگار به همه گزینههای ممکن ولو اجمالی تسلط دارد، و به یک رسش و بلوغی دست پیدا کند که چگالی اراده و اختیار را بالا میبرد.
وی عنوان کرد: به همین دلیل هنر حال جامعه را خوب میکند چون در عین حالی که دارد، یتبعون احسَنَ را شکل میدهد، اما زمینه یَستَمعونَ القول را نیز فراهم میکند.
حجت الاسلام سرلک بیان کرد: هنرمند از یک جایی به بعد سطحی به مخاطب داده و سپس سلیقه و ذائقهای به او میدهد که بهترین را انتخاب کند لذا باید در هنر یک ابهامی وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد: هنر کاری میکند که مخاطب خودش به جمعبندی برسد و از این باب است که میگویند هنر باید به طریق غیرمستقیم ارائه شود. به عبارتی یک اتفاق انفسی در هنر شکل میگیرد که مخاطب هنر احساس میکند خودش این مفهوم را شهود کرده است.
حجت الاسلام سرلک با اشاره به حضورش در موزهای در مسکو به حیرتانگیز بودن زبان هنر در جمع کردن رنگها برای خلق تابلوها اشاره کرد و یادآور شد: این اثر هنری اعم از نقاشی و موسیقی و… به مخاطب کمک میکند که خودش به آن مفهوم دست پیدا کند. درواقع هنرِ هنر این است که اراده و انتخاب گری را به مخاطب منتقل کند.
پژوهشگر حوزه دین و خانواده گفت: در آستان قدس چون انبوه و فراوانی داده وجود دارد، انگار مخاطب بیش از آنی که فعال باشد، منفعل است که این یک نقص است.
وی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر ما بیشتر مصرف کننده هنر شدهایم نه استفاده کننده؛ که بین این دو فرق زیادی است چون کثرت و این کمیت تا حد زیادی مانع کیفیت است. به طور مثال همین انباشتگی عکس سبب شده عکس کارکرد اصلی خودش را از دست بدهد و در گالری گوشیهای ما پر از عکسهایی است که حتی مرور هم نمیکنیم.
حجت الاسلام سرلک ادامه داد: همین دالانهای گوهرشاد به همین دلیل است که باید از یک محدودیتی به بیکرانگی راه پیدا کنید، یا قصه آئینه کاریها این است که خودت را در حرم شکسته و بههم ریخته ببینی؛ وقتی به انباشتگی و کثرت و کمیت اصالت داده شود، این درنگها، دریافتها و شهودها به حداقل میرسد.
وی افزود: به همین دلیل زمانی که میخواستم در رواق امام خمینی حرم رضوی سخنرانی کنم، گفتم بلندگوهای بیرون از رواق را خاموش کنند، چون به نظرم مخاطب بیرون انتخاب نکرده که سخنان مرا بشنود.
سرلک با بیان اینکه تعداد زیاد سخنرانان و وسعت سخنرانیهای حرم درست نیست، عنوان کرد: گاهی استثنایی برای ایام خاص وجود دارد اما در دیگر روزها حرم باید در ابهام خود باقی بماند که این خیلی به فضای روحانیت حرم کمک میکند.
پژوهشگر حوزه دین و خانواده خاطرنشان کرد: در آستان قدس در بحث هنر بهنظرم مقداری داستان ترویجی دیده میشود، در حالی که نباید ترویجی دیده شود که مثلا فلان عدد سخنرانی شرکت کردند یا فلان تعداد سخنرانی داشتیم.
سرلک تاکید کرد: به نظر من بر همین اساس، وجود نقوش متراکم و متعدد در حرم هم صلاح نبود؛ اینکه هر سقفی یک طرحی دارد به نظر درست نیست! این تعدد و تکثر آیا با محیطی که باید در آن به نجوا و سکوت و خلوت برسی همخوانی دارد؟ که البته این یک نظر شخصی است.
وی گفت: برداشت من این است که آن ابهام و قدسی بودن حرم و پردهنشینی آن کم شده است.
انتهای پیام/282
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
© | خبرگزاری تسنیم |