از لجبازی ایرلاینها تا دره مرگ در ۳۰ کیلومتری استانها
در هفته گذشته اخبار متعددی در حوزه راه و شهرسازی از کمبود بلیت هواپیما و لجبازی ایرلاینها در آستانه نوروز تا بیشترین میزان تصادفات بین جادهای در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد، منتشر شد. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری مهر:
از لجبازی ایرلاینها تا دره مرگ در ۳۰ کیلومتری استانها
به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسن مؤمنی رئیس پلیس راههای کشور امروز در نشست خبری مشترک رؤسای پلیس راه و مدیران کل سازمان راهداری و حمل و نقل، گفت: در ایام نوروز انتظار میرود تا میزان تصادفات کاهش پیدا کند و قطعاً تداخل ماهرمضان و عید نوروز روند کار را دشوارتر خواهد کرد؛ باید از ظرفیتهای موجود بهترین استفاده داشته باشیم. امروزه باید از روش نوین برای کنترل ترافیک استفاده کنیم و دوربینهای جادهای یکی از ابزارها برای کاهش میزان تصادفات است؛ در عید نوروز (۱۴۰۳) انتظار میرود دوربین خاموش و از کار افتاده، نداشته باشیم.
وی در خصوص برخی از رانندگان متخلف گفت: رانندگانی که امکان رانندگی ندارند باید از همان مبدا از رانندگی راننده در جاده جلوگیری کنیم. ۸ درصد میزان مرگ و میر در تصادفات مربوط به راههای روستایی است که در آینده نزدیک بین پلیس راهور و سازمان راهداری برای ایمنسازی راههای روستای منعقد شود.
رئیس پلیس راههای کشور در پایان گفت: با توجه به نزدیک شدن عید نوروز امکان اصلاح نقاط حادثه خیز را نخواهیم داشت اما باید آنها را در این فرصت کم برای مسافرین آشکار کنیم. بیشترین میزان تصادفات بین جادهای در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد که در برخی از استانها به ۷۰ درصد میرسد که نشان از خطر بالا است.
عدم ثبت سفارش اتوبوس پساز ۶ ماه
به گزارش خبرنگار مهر، داریوش امانی رئیس سازمان راهداری حمل و نقل جادهای امروز در نشست خبری مشترک رؤسای پلیس راه و مدیران کل سازمان راهداری و حمل و نقل، گفت: در سفرها و موقعیتهای خاص بیشترین زحمات کار بردوش دوستان پلیس و راهداری است. گذشت زمانی که در رسانهها مقابل هم قرار میگرفتیم زیر این مسائل از بار مردم را کاهش نمیدهد.
امانی خاطرنشان کرد: تقریباً پساز دوره کرونا نزدیک به ۷ هزار دستگاه اتوبوس از چرخه فعالیت خارج شد و از سال گذشته کمبود بلیت در بازار بسیار واضح است و پلیس متناسب با وظایف و درآمد خود ابراز امکانات دارد.
این مقام مسؤول افزود: امسال تلاش کردیم تا ناوگان فرسوده راهداری را از ۹ هزار دستگاه، هزار دستگاه رو نوسازی کنیم؛ حدود ۶ ماه است که روند سفارش را شروع کنیم اما هنوز نتوانستیم ثبت سفارش را انجام دهیم.
وجود ۶ میلیون خانوار مستأجر
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری مهر، هادی عباسیاصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، گفت: شهرکسازی و احداث واحدهای نهضت ملی مسکن از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی است.
معاون مسکن و ساختمان ادامهداد: هم اینک ۶ میلیون خانواده مستأجر، بیش از ۶ میلیون واحد فرسوده و پیشبینی ۶ میلیون ازدواج در برنامه هفتم توسعه در کشور وجود دارد و بنابراین نیاز به احداث واحدهای مسکونی در کشور وجود دارد. در همین رابطه نیز سیاستگذاریها برای شهرکسازی و احداث مسکن در حال پیگیری است.
هر ۱۱ خانواده، ۱ نفر دارای مسکن در سطح کشور است
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری مهر، روح الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، گفت: متأسفانه در حال حاضر نسبت مسکن به خانوار در سطح کشور ۱ به ۱۱ است، این در شرایطی است که تنها ۵ درصد اختلاف در این نسبت طبیعی بوده و این مسئله نباید سهمی بیشتر از ۲۵ درصد در سبد کالای خانواده را در بربگیرد.
دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن در ادامه با تأکید بر اینکه مسکن با امنیت روانی خانواده ارتباط داشته و کالای جایگزینی ندارد گفت: در حال حاضر جابه جایی بالای جمعیت یکی از دلایل مشکلات ما در تأمین مسکن به شمار میرود چراکه درجایی که ظرفیت سازی شده تمایل و یا قدرت خرید کافی برای اسکان وجود ندارد و در مقابل جایی که ظرفیت سازی نشده تمایل زیادی از سوی مردم برای سکونت دیده میشود.
دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در این راستا بر بهکارگیری راههای مهار تورم در پروژههای اجرایی گفت: پیشنهاد میشود مدیران در صورت امکان از ساخت ساختمان با طبقات بالا پرهیز کرده و با تقویت نظام فنی و اجرایی و همچنین مدیریت تأمین و تدارک مصالح از تورم ایجاد شده در کشور جا کنند.
امضای سند جامع حملونقل میان ایران و ازبکستان
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز (۱۵ اسفندماه) در جلسه مشترک با جورابیگ میرزا محموداف وزیر انرژی ازبکستان و هیئت همراه که در خصوص موضوعات مربوط به حوزههای حملونقل و ترانزیت برگزار شد، با اشاره به نشستهای مختلف میان مقامات ایران و ازبکستان در حوزه حملونقل، گفت: خود را متعهد به اجرای تفاهمات دو کشور از جمله در حوزه توسعه کریدور شرقی_ غربی میدانیم.
وی افزود: در خصوص سرمایهگذاری و افزایش ظرفیت لجستیکی در بندر شهید رجایی، آمادگی اجرای توافقات را داریم تا سرمایهگذاران با سهولت بیشتری برنامههای خود را اجرا کنند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در کریدورهای ترانزیتی شمالی _ جنوبی و شرقی_ غربی که محور آن ایران و ازبکستان است، با یکسان سازی تعرفههای حملونقلی و همچنین هماهنگی در بخش نرمافزار میتوان به سهولت و تسریع ترانزیت کمک کرد.
بذرپاش با اشاره به اینکه تسهیل فرآیندهای ترانزیتی ایران و ازبکستان از اصول روابط دو کشور است، گفت: در سال ۱۴۰۲ ایران مجموعاً بیش از ۴۰ درصد رشد ترانزیت را تجربه کرده که بخش زیادی از آن حاصل توافقات با کشورهای منطقه و همسایه برای تسهیل ترددهای ترانزیتی بوده است.
بذرپاش در ادامه این جلسه ۳ پیشنهاد تشکیل کمیته حملونقل مشترک ایران و ازبکستان، ترسیم نقشه راه ترانزیتی و حملونقلی و تهیه پیشنویس سند جامع حملونقل میان دو کشور را با قید فوریت مطرح کرد که با استقبال هیئت ازبکستانی همراه شد. با تهیه نقشه راه ترانزیتی و حملونقلی، مسیر حرکت برای توسعه ترانزیت که زیربنای ارتقای همکاریهای تجاری است، ترسیم میشود.
۲ هزار ناوگان جدید جادهای در آستانه واردات
علیرضا احمدی فینی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتوگو با خبرنگار مهر در خصوص چرایی عدم واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس، گفت: در راستای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس در تاریخ (۱۷ مهر ماه) آئین نامه اجرایی ابلاغ شد؛ بنا بود تا طبق مصوبه هیأت وزیران صادر کرده بودند، روند تأیید و تشخیص در سازمان راهدار طی شود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه تاکید کرد: همچنین قرار شد تا مراحل دیگر مانند شناسایی کالا، تخصیص ارز، تأمین ارز و تاییدیه نهایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت طی شود. در سازمان راهداری مرحلهای پساز تأیید شناسایی کالا و تأیید اولیه ارزی که با عنوان محدودیت ثبت سفارش سابقه محسوب میشود که پساز این سازمان راهداری به عنوان متولی وارد چرخه واردات اتوبوسها میشود.
وی خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند که تأیید فنی در ثبت سفارشات برعهده سازمان راهداری است؛ که تاییدیه فنی ۱۹۰ ناوگان انجام شده اما مراحل ارزی هنوز طی نشده است.
احمدی فینی ادامه داد: در مصوبه ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیاز کشور را در بازه زمانی اربعین مد نظر قرار داده بود که طبق برنامهریزیهای سازمان راهداری هزار و ۲۰۰ اتوبوس برای گروه (الف)،هزار و ۳۰۰ اتوبوس برای گروه (ب) و هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز برای گروه (ج) یعنی در مجموع ۴ هزار ناوگان عمومی جادهای برای واردات سالجاری پیشبینی کرده بودیم و آمار واردات سازمان راهداری فراتر از مصوبه دولت بود که به دلیل وجود برخی موانع این موضوع محقق نشد اما در دست بررسی است.
واحدهای کوچک متراژ مناسب بازار مسکن کشور نیست
به گزارش خبرنگار مهر، پژمان جوزی رئیس هیأت مدیره انجمن صنعت ساختمان، گفت: صنعت ساختمان و هیأت مؤسس قطعاً در خصوص ورود تکنولوژی و سرمایه خارجی به کشور موافق هستیم اما در خصوص حضور پیمانکاران خارجی در کشور نیازمند نظرات کارشناسی شده است.
جوزی در ادامه تاکید کرد: در اخبارها ماههای گذشته خبری مبنی بر ساخت واحدهای ۲۰ الی ۳۵ متری پخش شده، اما قطعاً چنین متراژ با توجه به شعار جوانی جمعیت تطابق نخواهد داشت.
وی گفت: ساخت و عرضه این واحدهای مسکونی در بازار مسکن موجب میشود تا خانوار علاقهای به توسعه افراد خانواده نداشته باشد و سیاست ما قطعاً چنین متراژی نخواهد بود.
رئیس انجمن صنعت ساختمان افزود: معتقدم باید کار به سازندگان بزرگ سپرده شود. به صورت رایگان میتوانیم بهترین مشاور دولت و وزارت راه و شهرسازی در ساخت مسکن، واردات فناوریهای نوین، ایمن سازی و ارزان سازی باشیم.
تعیین قیمت پروازهای خارجی به سازمان هواپیمایی مربوط نیست
محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور در گفتوگو با خبرنگار مهر در خصوص نحوه قیمتگذاری و فروش بلیتهای خارجی، گفت: قیمتگذاری بلیت پروازهای خارجی متناسب به هزینه فرودگاه مقصد و خود شرکت هواپیمایی خواهد بود؛ البته میزان عرضه و تقاضا نیز در قیمتگذاری بلیت تأثیرگذار خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص قیمت فعلی بلیت تهران- نجف، تاکید کرد: قیمتگذاری پروازهای تهران- نجف و بالعکس صرفاً در بازه زمانی اربعین با دستور دولت یک نرخ معین تعیین میشود، آنهم به دلیل تنظیم بازار و حجم زیادی از تقاضا که زوار به عتبات عالیات دارند.
وی تصریح کرد: باید توجه داشت فرودگاه نجف جز گرانترین فرودگاههای دنیا محسوب میشود؛ زیرا خصوصی است. هماکنون قیمتگذاری بلیتهای نجف برعهده شرکتهای هواپیمایی خواهد بود و سازمان هواپیمایی دخالتی در نحوه قیمتگذاری بلیتهای خارجی نخواهد داشت. البته هزینه فرودگاههای مقصد براساس پایه پولی «دلار» است.
محمدی بخش گفت: براساس ابلاغیه معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی طی یک بازه زمانی فروش چارتری بلیت ممنوع خواهد بود و اگر شرکتی در این بازه زمانی بلیت فروخته باشد؛ آن پرواز انجام نخواهد شد و آن شرکت متخلف محسوب میشود.
تهاتر نفت در حوزه ساخت مسکن، جلوه خوبی برای دولت نخواهد داشت
وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه، در گفتوگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حوزه مسکن درگیر مشکلات کلان است، گفت: در حوزه مسکن مسائل اقتصاد کلان پررنگتر به چشم میخورد؛ شهرنشینی، اشتغال، آمایش سرزمین و توسعه متوازن از جمله مسائل حائز اهمیت برای بررسی موضوعات کلان کشور است.
وی گفت: به نظر میرسد دولت میتوانست با تهاتر نفت داروی مورد نیاز کشور را تأمین کند در حالی که موضوع دارو از ساخت مسکن اهمیت بالاتری دارد؛ و به نظر بنده تهاتر نفت در حوزه ساخت مسکن، جلوه خوبی برای دولت نخواهد داشت؛ زیرا بسیاری افراد به علت کمبود دارو جان خود را از دست دادند.
شقاقی ادامه داد: دولت سیزدهم در خصوص تحقق به وعده ۴ میلیون مسکن بسیار در حال تلاش است و بانکها را نیز در این راستا مورد فشار و بررسی قرار داده؛ طبیعتاً در آینده نهچندان دور عرضه مسکن در کشور رونق خواهد گرفت.
دلالی ایرلاینها از افزایش قیمت بلیت عتبات در آستانه ماه رمضان
به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به آستانه عید و ماه مبارک رمضان قیمت بلیتهای نوروزی با افزایش ۱۰۰ درصدی مواجه شده است. همچنین با توجه به نزدیکی «شب قدر» تعدادی زیادی از افراد تمایل به سفرهای عتبات خواهند داشت.
البته وزارت راه به سازمان هواپیمایی کشوری طی روزهای اخیر از ممنوعیت فروش بلیت چارتری در بازه زمانی نوروزی (۱۴۰۳) خبر داد و اعلام کرد «فروش بلیت چارتری هواپیما از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین برای پروازهای داخلی و پروازهای بینالمللی به خصوص نجف ممنوع است.» در ماههای گذشته قیمت بلیت پروازها بدونمجوز گران شد که البته مسؤولان چندین بار برخی از خطوط پروازی و دفاتر را جریمه کردهاند اما آنها بیتوجه به هشدار سازمان هواپیمایی همچنان اقدام به گران فروشی میکنند.
افراد با یک رصد ساده در سایتهای مجاز به عرضه بلیت هواپیما به راحتی متوجه افزایش قیمت خواهند شد؛ قیمت بلیت یکطرفه به نجف به یکباره از ۴ میلیون به ۸ میلیون افزایش یافت که چنین روندی نیازمند مداخلت جدی از سوی سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی است. با توجه به سودجویی و یکهتازی ایرلاینها در عرضه بلیت به نظر میرسد که سازمان و ارگانهای مربوطه به یک تماشاچی تبدیل شدند و در راستای عید نوروز راهکارهای جدی در دستور کار نخواهند داشت.
البته ناگفته نماند اقدامات این سازمان در خصوص انسداد سایتهای متخلف گرانفروش حائز اهمیت خواهد بود اما این بازار به قدری نابسامان است که علاوه بر شکایت مسافرین، شرکتهای هوایی نیز از این موقعیت در حال سو استفاده هستند و بر اساس دلخواه بلیتها را قیمتگذاری و در بازار عرضه میکنند.
قصه تکراری / ادامهدار شدن لجبازی ایرلاینها برسر قیمتگذاری بلیت
به گزارش خبرنگار مهر، از دیماه سال جاری شاهد شیوه جدید افزایش قیمت بلیت هواپیما توسط ایرلاینها هستیم به طوری که ایرلاینها به صورت کاملاً خودسرانه قیمت بلیت را افزایش دادند اما به دلیل اینکه با مخالفت مسؤولان سازمان هواپیمایی و تعزیرات مواجه شدند بلیتهای عرضه شده را به یک باره کنسل کرده و هواپیمای جایگزین هم برای مسیرهای پروازی که برایش بلیت فروختهاند قرار نمیدهند.
محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی مهر روزهای اخیر از توقف سه سایت متخلف در گرانفروشی خبر داد و گفت: براساس ابلاغ معاون دادستان و جانشین سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۰ ویژه فرودگاههای تهران به شرکتهای هواپیمایی، «شرکتهای موج زمزم، چارتر ۷۲۴ و زیرمجموعههای آن و گروه نرم افزاری آپ» به علت گران فروشی بلیت هواپیما، از هرگونه واگذاری و فروش بلیت تا اطلاع ثانوی ممنوع شدند.
به گزارش مهر، به نظر میرسد سازمان هواپیمایی کشور صرفاً در نقش یک تماشاچی عمل میکند و تنها در حال پیگیری متخلفان گرانفروشی است؛ قطعاً پیگیری متخلفان گرانفروشی حائز اهمیت خواهد بود اما به شرط آنکه در این راستا بازار بلیت هواپیما به ثبات و آرامش خود برسد.
توقف دوباره قطار تهران-سنندج در بین مسیر و عدم پاسخگویی مسؤولان
به گزارش خبرنگار مهر طبق گزارشها قطار تهران-سنندج ظهر دیروز (۱۱ اسفندماه) دچار نقص فنی و مدتی را در مسیر متوقف شد. این دومین بار است که قطار در مسیر ریلی تازه تأسیس سنندج دچار نقص فنی میشود و مسافران برگشتی سنندج به تهران معطل میمانند.
خبرنگار مهر از کیومرث حبیبی معاون عمرانی استاندار کردستان این مساله را پیگیری کرد که حبیبی اظهار کرد «چنین موضوعی حوزه کاری وی نیست و موضوع باید از شرکت راهآهن پیگیری شود.»
در همین راستا خبرنگار مهر موضوع را از راهآهن جمهوری اسلامی ایران پی گیری کرد با این حال مسؤولی که پاسخگوی شرایط باشد در این مجموعه پیدا نشد.
البته ناگفته نماند که راهآهن خود باید پس از بروز چنین اتفاقی اطلاعیهای صادر میکرد.
عبور صدور پروانه ساخت در بافتهای فرسوده شهری از ۲۳۵ هزار واحد
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفت: آمارهای صدور پروانه و فرآیند نوسازی در بافتهای فرسوده شهری از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون به بیش از ۲۳۵ هزار واحد رسیده است.
آئینی توضیح داد: صدور پروانه ساختمان در تهران به عنوان یکی از کلانشهرهای که نوسازی مسکن در بافتهای فرسوده آن از اهمیت ویژهای برخوردار است برای بیش از ۴۵ هزار واحد صادر شده است و انتظار میرود تا با ارائه مشوقهای مناسب که در بسته تشویقی نوسازی در نظر گرفته شده است و همچنین همکاری شهرداریها میزان مشارکت مردم برای نوسازی واحدهای فرسوده در بافتهای ناکارآمد شهری در تمامی شهرها، رشد بیشتری پیدا کند.
سازمان هواپیمایی برای نرخگذاری بلیت تابع مراجع ذیصلاح است
جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی مهر، گفت: پس از گذشت قریب به دوسال از تصویب افزایش ۳۰ درصدی نرخها در سال ۱۴۰۰، بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، نرخ تمامی مسیرهای داخلی بر اساس جدول بهای کامل بلیت هواپیما در هر یک از مسیرهای داخلی به میزان ۲۹ درصد در خرداد ۱۴۰۲ افزایش یافت.
سخنگوی سازمان هواپیمایی در ادامه تاکید کرد: پس از طرح دعوی از سوی شرکتهای هواپیمایی در دیوان عدالت اداری، دیوان، رأی به ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار داد. متعاقب رأی صادره هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، وزارت راه و شهرسازی، اعمال ماده ۹۱ دیوان عدالت اداری برای رسیدگی مجدد را درخواست کرد که به استناد آن، رئیس دیوان عدالت اداری در نامهای به وزارت راه و شهرسازی موقوف الاجرا شدن رأی را صادر کرد.
وی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری ضمن اولویت قرار دادن بحث ایمنی و امنیت هوانوردی، در بحث قیمت به عنوان یکی از مؤلفههای تأثیر گذار در حوزه کسب و کار، تابع سیاستگذاریهای نهادهای ذیصلاح در تعیین قیمت است لیکن نظر این سازمان تعیین نرخ بلیت در چارچوب شورای عالی هواپیمایی را و بر اساس آنالیز بهای تمام شده است.
© | خبرگزاری مهر > خبرنگار: زهره آقاجانی |