Get News Fast

 

افتتاح آزادراه منجیل ـ رودبار؛ راهی هموار از دل کوه‌های سرسخت البرز به قلب گیلان + فیلم

آزادراه منجیل ـ رودبار به عنوان سومین وعده دولت در تکمیل شبکه آزادراهی کشور و با هدف روان‌سازی ترافیک سفر هموطنان به استان گیلان‌‌ با حضور وزیر راه و شهرساز‌ی و معاون اجرایی رئیس جمهور افتتاح ‌شد.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

افتتاح آزادراه منجیل ـ رودبار؛ راهی هموار از دل کوه‌های سرسخت البرز به قلب گیلان + فیلم

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، طبیعت بکر و دیدنی استان گیلان باعث شده که هرساله حجم زیادی از هموطنان در فصول مختلف، این استان را برای سفر انتخاب کنند به‌ویژه در فصل بهار و تابستان که گیلانیان شاهد حجم زیادی از پلاک‌های غیربومی مسافران و گردشگران در مناطق جنگلی و غیرجنگلی استان هستند.

در این سال‌ها، ترافیک سنگین و پرحجم مسیر ورودی گیلان از محور رودبار همواره پرترددترین مسیر استان بوده و بارها اتفاق افتاده که طی کردن این مسیر از لوشان به رودبار برای مسافران و گردشگران حدود هشت ساعت به طول انجامیده باشد.

با گذشت سال‌ها از بهره‌برداری آزادراه قزوین-رشت، بارها وعده تکمیل آزادراه منجیل-رودبار به گوش رسید اما این اتفاق خوب در دولت سیزدهم رقم خورد و دوشنبه 21 اسفندماه این آزادراه برای تسهیل در تردد مسافرین و مردم در آستانه نوروز 1403 به مرحله افتتاح رسید.

.

آزادراه منجیل-رودبار یکی از ابرپروژه‌های آزادراهی کشور است که گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین-رشت در محدوده شهر رودبار را مرتفع کرده و سفر ایمن و کوتاه‌تر در کریدور شمال-جنوب کشور را برای بومیان این منطقه و مسافرین فراهم می‌کند.

تکمیل این‌ پروژه ارزشمند مانند سایر پروژه‌های نیمه‌تمام کشور، در طول 2 سال گذشته در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و قرار است این هدیه‌ نوروزی در آستانه نوروز 1403 با حضور رییس جمهور به افتتاح برسد و سهم به‌سزایی در تسهیل ترانزیت جاده‌ای، کاهش سوانح جاده‌ای و ترافیک آزاردهنده برای اهالی منطقه و مسافران شمال کشور و صرفه‌جویی در مصرف سوخت داشته باشد.

حذف گلوگاه ترافیکی شهرستان رودبار و کاهش زمان سفر از تهران به گیلان از جمله مزایای ویژه این پروژه است و طبق گفته‌ استاندار‌گیلان، آزادراه منجیل-رودبار به دلیل شرایط خاص و برخورداری از تونل‌ها و پل‌های متعدد، یکی از پیچیده و سخت‌ترین آزادراه‌های کشور به شمار می‌رود.

این آزادراه 8.2 کیلومتر است و بیش از 70 درصد از مسیر آن را پل، تونل و دیوار سازی تشکیل می‌دهد و با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه، حجم و نوع کار مهندسی از طرح‌های بزرگ و اساسی کشور محسوب می‌شود و پس‌از گذشت 12 سال در آستانه ماه مبارک رمضان تحویل مردم و زیر بار ترافیکی خواهد رفت.

به گفته استاندار گیلان، تکمیل آزادراه رشت-قزوین و راه‌آهن رشت-کاسپین دو ابر پروژه مهم مصوب سفر نخست رئیس جمهور به گیلان است و با بهره‌برداری از قطعه باقیمانده آزادراه قزوین-رشت کریدور بین‌المللی شمال به جنوب تکمیل می‌شود.

استاندار گیلان همچنین در ادامه از دور بعدی سفر رئیس‌جمهور به گیلان بعد از پایان ماه مبارک رمضان  و بهره‌برداری از پروژه بزرگ راه‌آهن رشت-کاسپین و دیگر پروژه‌های عمرانی و صنعتی استان خبر داد.

آزادراه رشت ـ قزوین به طول کلی 137.4 کیلومتر از مهم‌ترین راه‌های کشور و بخشی از کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب است که به عنوان کوتاه ترین، ارزان ترین و مناسب ترین مسیر حمل کالا بین دو قاره آسیا و اروپا محسوب می‌شود.

این پروژه در راستای پاسخ به مطالبات چندین ساله مردمی در خصوص بهره‌برداری از فاز نهایی آزادراه قزوین- رشت حد فاصل منجیل تا رودبار، مورد اهتمام ویژه و وعده های صادق دولت سیزدهم و به تبع آن پیگیری‌های مداوم و جدی استانداری گیلان بوده که ‌با بهره‌برداری از آن ‌فضای جدیدی در رشد و توسعه استان گیلان رقم خواهد خورد.

‌عملیات اجرایی این پروژه، مشتمل بر 6 دستگاه پل بزرگ جمعاً به طول 1576 متر، شامل اجرای 314 عدد شمع بتنی و چهار دستگاه تونل جمعاً به طول 2876 متر است که لاینینگ و روسازی بتنی دو دستگاه از تونل‌های قطعه ابتدایی به طول 927 متر و لاینینگ یک دستگاه تونل قطعه دوم به طول 803 متر تکمیل شده است.

آزادراه منجیل-رودبار بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب و شاهراه حیاتی ارتباط از پایتخت و استان های همجوار به استان گیلان است که بخش اعظم آن در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده و با تکمیل 8 کیلومتر حدفاصل منجیل تا رودبار، شاهد کاهش زمان سفر، مصرف سوخت و استهلاک خودرو در این محور خواهیم بود.

ساخت این آزادراه علیرغم کوتاه بودن طول مسیر به دلیل عبور از مناطق صعب العبور البرز و دهلیز تنگ رودخانه سفید رود یکی از سخت‌ترین و چالش برانگیزترین محورهای آزادراهی کشور محسوب می‌شود.در طول مسیر 8.2 کیلومتری آزادراه دو دستگاه تونل به طول 927 متر و 8 دستگاه پل به طول 1216 متر احداث شده که با در نظر گرفتن سختی‌های عملیات اجرایی در محدوده شهری و دسترسی به محل پروژه به ویژه در تونل ها از نمونه‌های قابل ذکر در پروژه‌های راهسازی است.

در ساخت بعضی از پل های مسیر از تیرهای پیش تنیده با دهانه 40 متر و در ساخت پل‌های روی رودخانه سفید رود از 300 دستگاه شمع استفاده شده است؛ به عنوان مثال ساخت پل شماره 6 این آزادراه به طول 330 متر یکی از موارد خاص در ساخت ابنیه این مسیر آزادراهی است؛ این پل که ارتفاع دهانه میانی آن به 135 متر می رسد یکی از بزرگ‌ترین پل‌های طره آزاد کشور است که با توجه به توپوگرافی منطقه به منظور کاهش اثرات زلزله های احتمالی با استفاده از تکیه گاه غلطکی برای اولین بار در کشور احداث شده است.

این آزادراه یکی از چهار مسیر عبوری از رشته کوه البرز است که دسترسی مناطق مرکزی و پایتخت را به استان گیلان و غرب دریای خزر فراهم می کند و نقش موثری در حمل و نقل کالا و مسافر، کاهش زمان سفر و صرفه جویی در مصرف سوخت دارد.

آزادراه منجیل-رودبار به طول 8200 متر است که 70 درصد آن از پل و تونل (ابنیه فنی) تشکیل شده است و 100 درصد از کوهستان عبور می کند. این آزادراه یکی از چهار مسیر عبوری از رشته کوه البرز است که دسترسی مناطق مرکزی و پایتخت را به استان گیلان و غرب دریای خزر فراهم می کند و نقش موثری در حمل و نقل کالا و مسافر، کاهش زمان سفر و صرفه جویی در مصرف سوخت دارد.

انتهای‌ پیام/

در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان‌ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا