Get News Fast

 

پاسخ آیت‌الله علم‌الهدی به شبهه مشارکت 41 درصدی

پاسخ آیت‌الله علم‌الهدی به شبهه مشارکت 41 درصدی

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در پنجمین جلسه تفسیر آیات قرآن کریم در ماه مبارک رمضان امسال که در حسینیه دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهارداشت: یکی دیگر از آیات اندیشه‌ساز قرآن، آیه 65 سوره مبارکه نساء است که خداوند در آن می‌فرماید «ای پیامبر، کسانی که به تو اظهار وابستگی می‌کنند، ایمان ندارند تا زمانی که در موارد اختلاف و مسائل مختلف زندگی تو را قاضی قرار دهند و هیچ ناراحتی و سنگینی از حکم تو نداشته و نسبت به حکم تو تسلیم باشند».

ابعاد سه­‌گانه ایمان و باورمندی به پروردگار

وی در تبیین اینکه ایمان به خدا از سه جزء باور به تقدیرات خداوند، باور به وحی و دستورات الهی که توسط پیامبر بیان شده و در نهایت باور به معاد تشکیل شده است، افزود: برخی افراد در مواجهه با پیشامدها و اتفاقاتی که برای ایشان در زندگی رخ می‌­دهد فکر می‌کنند اگر شرایط زندگی به نحو دیگری پیش می‌رفت، برای آنان بهتر بود. در حقیقت این رفتار، کامل نبودن باورمندی و ایمان ایشان به خداوند را نشان می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی شک و تردید پیشگفته را نفی‌کننده یقین به حکیم بودن خداوند دانست و گفت: اگر انسان اتفاقات و گذر زندگی خود را نگاه کند، متوجه خواهد شد بیشتر خواسته‌های او که محقق نشده به نفعش بوده و آنچه از خواسته‌ها که محقق شده‌اند، نفع و سود بسیاری برای انسان به دنبال نداشته است؛ در نتیجه به مصلحت و حکمت خداوند در زندگی پی می‌برد.

آیت­‌الله علم‌­الهدی با بیان اینکه در خصوص مواجهه با احکام دین نیز همین شک و تردید از سوی گروهی از انسان­ها وجود دارد ادامه داد: برخی انسان­ها تمام کارها و دستورات الهی را قبول ندارند، بخشی را می‌پسندند و بخش دیگری را سنگین می‌دانند. درحالی‌که مؤمن واقعی کسی است که تمام دستورات پیامبر (ص) را اطاعت کند و حتی اگر یک مورد را قبول نکند، کافر محسوب می‌شود.

وی در تبیین بیشتر این مطلب افزود: خداوند به این معنا در آیه 150 سوره مبارکه نساء تصریح کرده و فرموده است «آنان که به خدا و رسولان او کافر شوند و می‌خواهند که میان خدا و پیغمبرانش جدایی اندازند و گویند: ما به برخی (از انبیاء) ایمان آورده و به پاره‌ای ایمان نیاوریم و می‌خواهند که میان کفر و ایمان راهی اختیار کنند»،

ولایت‌فقیه در امتداد ولایت رسول‌الله است

امام‌جمعه مشهد با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «ولایت‌فقیه، همان ولایت رسول‌الله است»، عنوان کرد: ملت ایران متدین هستند، یعنی اعتقاد دارندکه نظام جمهوری اسلامی و انقلاب بر اساس دین شکل گرفته است، بنابراین اگر دین از این نظام حذف شود دیگر کسی وابسته به این انقلاب و نظام نخواهد بود. لذا ما باید همان موضعی که مسلمانان صدر اسلام نسبت به دستورات پیامبر (ص) داشتند را نسبت به ولایت‌فقیه داشته باشیم.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه نقد مقام معظم رهبری مسئله‌ای متفاوت از تبعیت از ایشان است، تأکید کرد: زمانی که حتی مقلد مرجع تقلید دیگری هستیم در حکمی که از سوی آقا در امور اجتماعی اقامه می‌شود، بر همه مقلدین واجب است که از آن تبعیت کنند.

تکلیف بودن مشارکت سیاسی در اندیشه سیاسی اسلام

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شبهه­‌ای که از سوی برخی افراد در موضوع میزان مشارکت مردم در انتخابات مطرح شده ادامه داد: عده‌ای می‌گویند تنها 41 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند و 59 درصد دیگر مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت نکردند، بنابراین نمایندگانی که انتخاب شدند، مورد تائید و پذیرش اکثریت نیستند و کاری که این افراد در برنامه‌ریزی‌های کشور انجام دهند برخلاف خواسته و نظر اکثریت جامعه است.

آیت‌­الله علم‌الهدی در پاسخ این شبهه به تفاوت ملاک اکثریت در اندیشه سیاسی اسلام با اندیشه لیبرال دموکراسی پرداخت و گفت: در اسلام اکثریت به خودی خود مورد پذیرش قرار ندارد و فقط در جایی که رجحان ثبوتی در خصوص موضوعی مشخص نبوده یا مردد باشد از باب تشخیص رجحان اثباتی به اکثریت مراجعه می‌شود، در این میان مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد، بنابراین برای اکثریتی که به دستور و فرمان رهبری در خصوص شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت جایگاهی وجود ندارد.

وی به فتوا ندادن برخی از مراجع تقلید در خصوص مشارکت در انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: عده‌ای می‌گویند، برخی مقلد مقام معظم رهبری و مراجعی که شرکت در انتخابات را واجب اعلام کردند، نبودند، پس در انتخابات شرکت نکردند. پاسخ این است که با توجه به اینکه هیچ مرجعی به لزوم عدم مشارکت در انتخابات فتوا نداده بود، در این موقعیت فرد مسلمان و مؤمن باید همانند سایر احکام شرعی به مرجعی مراجعه کند که فتوا و نظری اعلام کرده است؛ زیرا مشارکت سیاسی در اندیشه سیاسی اسلام یک تکلیف است. حال اگر کسی به تکلیف خود عمل نکرده در حقیقت حق خودش را از بین برده است.

انتهای پیام/282

ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا