معضلات بلیت هواپیما؛ تاخیرها پایان مییابد؟
در سالی که گذشت مسافران هوایی نه تنها در تامین بلیت هواپیما با مشکل مواجه شدند که تاخیر و لغو پروازها هم آنها را دچار سرگردانی کرد؛ مشکلی که انتظار میرود در سال جدید با اجرای برنامه هفتم توسعه تا حدی رفع شود. |
معضلات بلیت هواپیما؛ تاخیرها پایان مییابد؟
به گزارش وبانگاه به نقل از ایسنا، «کمبود و گرانی بلیت هواپیما» مشکلی است که مردم در برخی از برهههای زمانی به خصوص در اسفندماه یعنی همزمان با سفرهای نوروزی با آن دستوپنجه نرم میکنند؛ اتفاقی که هر سال تکرار میشود و ظاهرا علاجی حداقل در کوتاه مدت برای آن نیست.
البته این مشکل تنها محدود به کمبود بلیت هواپیما نمیشود؛ معضل دیگر متوجه آن دسته از مسافرانی است که با وجود تمامی دردسرها بلیت خریداری کردند اما به دلیل تاخیرات مکرر و لغو پروازها، دچار سرگردانی شدند. در این وضعیت برخی از شرکتهای هواپیمایی با پرداخت نکردن جریمه و جبران نکردن خسارت، نارضایتی مسافران را تشدید کردند.
این وضعیت به جایی رسید که در روزهای پایانی سال گذشته، احمد اسدیان معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور بعد از بازدید از فرودگاه بینالمللی مهرآباد، نامه هشدارآمیزی به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نوشت؛ او بیان کرد که «در این نامه تاکید شده با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی باید برنامهریزی دقیق برای دسترسی عموم اقشار جامعه به خدمات حمل و نقل هوایی مناسب و نیز نظارت بر شرکتهای هواپیمایی در عرضه و ارائه بلیت هواپیما انجام شود.»
سوال اصلی این است؛ چه زمانی قرار است معضلات ناوگان هوایی کشور رفع شود؟ توضیحات مسئولان در صنعت ناوگان هوایی حکایت از این دارد که کشور به ۵۰۰ فروند هواپیمای فعال نیاز دارد که اکنون تعداد هواپیماهای فعال در کشور به کمتر از ۲۰۰ فروند میرسد. البته ظاهرا تامین هواپیمای فعال با موانعی همچون تحریم و افزایش نرخ ارز روبرو است که انتظار می رود در سال جدید فکری برای رفع آن شود.
از طرف دیگر محمد محمدیبخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بخشی از راهکار را در اعطای مجوز به ایرلاینهای خارجی برای انجام بخشی از پروازهای داخلی میداند؛ محمدیبخش در این باره به ایسنا توضیح داد که «این یک کار مرسوم در دنیاست و جزو اختیارات خاص سازمان هواپیمایی کشوری محسوب میشود که از دولت برای اعمال آزادیهای پنجم تا نهم مجوز بگیرد و بنا به اختیار خودش این آزادی را در اختیار شرکتهای خارجی ثالث قرار دهد. این اتفاق در برخی موارد هم رخ داده است و ۲۷ پرچم در ایران پرواز میکنند و برخی از اینها آزادی پنجم دارند. ما باید از این ظرفیت استفاده کرده تا بخشی از فاصله ۳۰۰ فروند کمبود ناوگان را جبران کنیم؛ مشروط به اینکه ملاحظات زیرساختی از جمله امنیتی، سیاسی و اقتصادی را هم در نظر بگیریم. ما نباید در شرایطی که ۳۰۰ فروند هواپیما کمبود داریم، خود را از این موضوع محروم کنیم اما باید معایب و محاسن را بسنجیم. البته ما به عنوان یک فرصت به این موضوع نگاه میکنیم و سازمان هواپیمایی کشوری هم این موضوع را پیگیری میکند.»
او همچنین تاکید کرد که «به عنوان دستگاه هوایی کشور باید همه فرصتهای خود را برای توسعه ناوگان انجام دهیم؛ امروز حق تمام ۸۰ میلیون جمعیت ایران است که در ۱۰۰ فرودگاه کشور هر زمان که بخواهند سوار هواپیما شوند و این کار میتواند از طریق تغییر نرخ یا توسعه ناوگان صورت گیرد.»
در راستای رفع مشکلات ناوگان هوایی، نمایندگان مجلس موادی از لایحه برنامه هفتم توسعه را برای تامین هواپیما برای شرکتهای هواپیمایی، سرمایهگذاری بخش خصوصی جهت توسعه زیرساختهای فرودگاهی و نظارت بر شرکتهای هوایی تصویب کردند که انتظار میرود با اجرایی شدن آنها بخشی از مشکلات ناوگان هوایی رفع شود.
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در گفتوگو با ایسنا ضمن توضیح درباره علت کمبود و گرانی بلیت هواپیما به ارائه راهکارهایی پرداختند.
حسینیکیا: تعداد پروازها افزایش پیدا کند
حجت الاسلام سیدجواد حسینیکیا، راهکار را در انجام سلسله اقداماتی همچون افزایش میزان و ساعت پروازها و منظمتر شدن آنها دانست و گفت: باید به ظرفیت ناوگان حمل و نقل برون شهری نیز توجه شود. همچنین در صورت کمبود می توان از ظرفیت بخشهایی از سپاه، ارتش و ناجا استفاده کرد.
وی همچنین افزایش تعداد پروازها را راهکاری برای حل این مشکل بیان کرد و افزود: با وجودی که بخشی از مشکل به فرسودگی ناوگان هوایی برمی گردد اما می توان با برنامهریزی دقیق و متقن مشکلات را حل کرد لذا انتظار می رود سازمان هواپیمایی در راستای افزایش خدمت رسانی به مردم گام بردارد؛ وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور نیز باید تدابیری برای حل مشکل کمبود و گرانی بلیت هواپیما داشته باشند.
علیپور: باید پروازهای چارتری تعطیل شود
کمال علیپور نایب رئیس کمیسیون عمران نیز تحریم را مانعی برای خرید هواپیما دانست و گفت: هواپیماهای موجود و وارداتی کفاف تعداد مسافران را نمیدهد چون تعداد هواپیما کم است؛ ما از شرکتهای خصوصی برای ورود به این عرصه دعوت میکنیم.
وی در عین حال بیان کرد: البته برخی ایرلاینها با سوء استفاده از شرایط، پروازها را چارتری میکنند که باید چارترها تعطیل شده تا مردم دسترسی راحتتری به بلیت داشته باشند. لازم است قیمت پروازها هم کنترل شود در عین حال حرف ایرلاینها هم شنیده شده چون آنها در شرایط تحریمی مشکلاتی دارند.
انتهای پیام
© | خبرگزاری ایسنا > خبرنگار: منیرسادات سیدرضا |