Get News Fast

 

‌اسلام منهای حکومت، منزوی و خاموش است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، ولایت فقیه را تجلی ولایت رسول خدا(ص) ائمه اطهار(ع) دانست و گفت:‌ اسلام منهای حکومت یک اسلام منزوی، خاموش، بی‌اثر، محدود و فردی است.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

‌اسلام منهای حکومت، منزوی و خاموش است

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در درس خارج فقه دوازدهم فروردین 1403 به مناسبت یوم الله 12 فروردین و روز جمهوری اسلامی در سخنانی اظهار داشت: دوازدهم فروردین از ایام الله و روز جمهوری اسلامی است، انقلاب ما یک رشحه‌ای از رشحات ولایت و امامت امیرالمؤمنین (ع) است، اگر در طول 1400 سال مظلومیت ولایت اهلبیت علیهم السلام بر دنیای اسلام حاکم بود، با تحقق نظام جمهوری اسلامی گوشه‌ای از عظمت ولایت امیرالمؤمنین و امامت آن حضرت در جامعه تحقق پیدا کرد.

   نظام اسلامی بر اساس ولایت رسول خدا (ص) و ائمه(ع) شکل گرفته است

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: این نظام برخاسته از اندیشه امامت است؛ نظام جمهوری اسلامی این نبود که قدرت طاغوت را کنار بزند و قدرت دیگری را جایگزین آن کند، این نظام بر اساس ولایت رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) شکل گرفته است و تجلی این ولایت امروز در ولایت فقیه است. بدین جهت است که نظام اسلامی ریشه دینی محکمی دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام ادامه داد: همه ما یادمان هست روزهای اول پیروزی انقلاب نامهای مختلفی برای نظام مطرح می‌کردند، روزنامه‌ها پر از پیشنهادات بود، اما خدای تبارک و تعالی این عنوان را بر قلب مبارک امام خمینی رضوان الله تعالی علیه قرار داد که فرمودند «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد»؛ همه حرف‌ها در این جمله خلاصه می‌شود که حکومت باید بر اساس دستورات اسلام باشد. قرآن می‌فرماید «إنما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا»، حکومت مال خداست و به دستور او به رسول خدا و ائمه معصومین علیهم السلام (در زمان حضور) و به ولی فقیه در زمان غیبت واگذار شده است. بشر حق ندارد برای خودش حاکم و ولی قرار بدهد. بله وکیل می‌تواند قرار بدهد، همانطور که امروز در دنیا اتفاق می‌افتد و فرد یا افرادی را به عنوان وکیل خودشان قرار می‌دهند، اما در اسلام حاکم ولیّ بر مردم است و این ولی دلسوزتر از خود انسان است، «اولی بالمومنین من انفسهم» توجه این ولی به مصالح جامعه بیشتر از بقیه افراد است.

امام خمینی(ره) با تاسیس جمهوری اسلامی، اسلام را به صحنه آورد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: امام خمینی(ره) با تاسیس جمهوری اسلامی، اسلام را به میدان و صحنه جامعه آورد و با تمسک به آیه شریفه «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» فرمود کافرین حقّ دخالت در امور مسلمین را ندارند و دست اجانب را از این کشور قطع کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی یادآور شد: این جمله معروف «الاسلام هو الحکومة» مبنای اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) بود که مطالب بسیار زیادی دارد. اسلام با این حکومت اسلامی به میدان آمد و زنده شد.

نظام اسلامی دشمنان را به زانو در آورد

وی با تاکید بر اینکه اسلام منهای حکومت یک اسلام منزوی، خاموش، بی‌اثر و محدود و فردی است، اظهار کرد: اسلام به میدان حکومت درآید همین می‌شود که امروز می‌بینیم، در مقابل ابرقدرت‌ها آنچنان فرزندان اسلام می‌ایستند و مقابله می‌کنند که دشمن را به زانو در می آورند. شاهد آن نیز هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و امروز هم مردم مقاوم غزه و جبهه مقاومت حماس و حزب الله لبنان و عراق و یمن هستند که این چنین قهرمانانه در برابر اسرائیل جنایتکار مقاومت و ایستادگی می‌کنند، این همان بُعد حکومت کردن اسلام است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: این اسلام امروز به میدان آمده و ما باید آن را خیلی دقیق و عمیق بفهمیم و آنچه که متن دین است را در جامعه مطرح کنیم و از خودمان چیزی به دین اضافه نکنیم. اگر در امر به معروف و نهی از منکر وارد می‌شویم حقیقت دین و حقیقت فقه را خوب بفهمیم و بعد اظهار نظر کنیم. از خودمان احکام جعل نکنیم، ببینیم فقهای بزرگ چه می‌گویند و همان را مطرح کنیم، این وظیفه اصلی ماست.

امامین انقلاب عمیق‌ترین بیانات را در مورد نقش مردم دارند

وی افزود: از برکت نظام جمهوری اسلامی امروز جامعیت اسلام در دنیا مطرح شده است. یک جهت این جامعیت توجه به نقش پررنگ مردم است که امام راحل و رهبری معظم انقلاب بهترین و عمیق‌ترین بیانات را در مورد نقش مردم در حکومت اسلامی بیان فرموده اند. به مردم بها بدهیم، مردم ولی نعمت ما هستند و در پیشگاه خدا جایگاه ویژه دارند، حق مردم و شأن آنها باید کاملاً ادا شود.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در پایان تصریح کرد: این مطلب مورد اتفاق نظر امام و رهبری معظم انقلاب است که نظام اسلامی بدون رای مردم و پذیرش مردم مشروعیت در مقام اثبات که همان مقبولیت فعلی است را نخواهد داشت، در مقام اثبات اگر امام معصوم علیه السلام هم بخواهد حکومت کند تا مردم حضور پیدا نکنند (لو لا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر نباشد) نمی‌شود کاری انجام داد. البته در مقام ثبوت ولایتی که امام معصوم یا ولی فقیه از جانب خدا دارد ربطی به مردم ندارد، اما وقتی می‌خواهد نظام و حکومت دینی شکل بگیرد در مقام اثبات باید [شاهد حضور مردم باشیم].

انتهای پیام/

در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان‌ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =

دکمه بازگشت به بالا