Get News Fast

 

توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به لزوم استفاده از دانش سنتی در مسائل توسعه‌ای، گفت: بحث‌های توسعه‌ای بدون توجه به پیشینه و ویژگی تمدنی و اقلیمی امکان‌پذیر نیست.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، نورالله مرادی شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت آموزش بحث پرچمداری است، اظهار داشت: در بحث پرچمداری هر کدام از استان‌های کشور یک موضوع تخصصی محیط زیست را به عنوان پروژه اصلی آن استان برای تولید محتوا برای کل کشور در دستور کار دارند و پرچمداری 31 استان مشخص است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، افزود: دانش سنتی یکی از این موضوعات است و می‌تواند آغازگر پرچمداری باشد، برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها تدوین شده است، ما از استان چهارمحال و بختیاری شناخت داشتیم و پژوهشگران بسیاری در این زمینه فعال بودند به همین دلیل این استان برای موضوع دانش سنتی انتخاب و دبیرخانه و شورای مشورتی استان تشکیل شد.

وی گفت: به حوزه دانش بومی کمتر توجه شده و اساسا در منظومه ذهنی مدیران اجرایی ما کمتر وجود داشته و از کل دانش سنتی در این سال‌ها دو بروشور عامیانه و سطحی بود که کار را دشوار می‌کرد، موضوع دانش سنتی جدید بود و مقاله و اطلاعات خاصی در این زمینه نبود و باید جمع‌آوری می‌شد و به بنیان خاص تبدیل می‌شد.

مرادی ادامه داد: مدل طراحی شد و کارهای مختلفی انجام و برای هر استان نحوه جمع‌آوری اطلاعات دانش بومی ابلاغ شد و استان‌ها موازی‌کار در استان چهارمحال و بختیاری کار جمع‌آوری دانش بومی در حوزه محیط‌زیست را شروع کردند.

مرادی افزود: یکی از کارهایی که باید انجام می‌شد ایجاد حس هویت برای این شاخه دانش بود که یک راه آن تولید ادبیات است که یکی از راه‌های آن برگزاری همایش در راستای سایر فعالیت‌ها بود.

وی عنوان کرد: تعداد 240 مقاله به همایش ارسال و 210مقاله انتخاب شد و 13مقاله طی دو روز برگزاری همایش ارائه می‌شود، همچنین 7وبینار قبل از همایش برگزار شد،  کتاب چکیده مقالات به زودی تهیه می‌شود و تهیه کتاب اصل مقالات هم در دستور کار است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشوربا اشاره به اینکه این همایش دو سالانه و به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری است، گفت: گام بعدی این است که دانش سنتی هر استان را جداگانه منتشر و در نهایت همه به دبیرخانه استان چهارمحال و بختیاری ارسال شود و اطلس دانش بومی و سنتی ایران را منتشر کنیم.

مرادی با اشاره به لزوم استفاده از دانش سنتی در مسائل توسعه‌ای، بیان کرد: بحث‌های توسعه‌ای بدون توجه به پیشینه و ویژگی تمدنی و اقلیمی امکان‌پذیر نیست اساسا تمدن ایرانی یک تمدن محیط زیستی است و در همه ابعاد این بوم سازگان شاهد فعل و انفعالات زیست‌محیطی است از جمله شعر،قصه، معماری و غیره نشان چگونگی اقلیم ماست.

وی ادامه داد: انسان تلاش کرده خود را با محیط و اقلیم سازگار کند، این ویژگی تمدنی ماست و در سایر شئون تمدنی نمود پیدا می‌کند، اشعار نظامی و منوچهری دامغانی و متون عرفانی ما آکنده از محیط زیست ماست و تمدن ما همواره نسبت به محیط زیست حساس بوده اما بخشی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطرح کرد: ما معتقدیم برای جمع‌آوری دانش بومی در حوزه محیط زیست و استفاده از آن دیر است و اگر استفاده نکنیم بخش‌های دیگری از آن را هم از دست می‌دهیم.

مرادی تشریح کرد: پس از پایان این همایش نشست آسیب‌شناسی خواهیم داشت و ضعف و کاستی‌ها بررسی می‌شود و به تقویت همایش در سال‌های آتی می‌پردازیم. مهم‌ترین بستر برای حفظ محیط زیست نهاد رسمی آموزش و پرورش است، اگر بتوانیم آموزش و پرورش قوی در حوزه محیط زیست داشته باشیم، بسیاری از مشکلات را نداریم، نسل‌سازی از آموزش و پرورش است، تفاهم‌نامه‌ و برنامه‌هایی با این نهاد داریم که حفظ محیط زیست را در پی دارد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مورد تاکید مخاطب شناسی است، در گذشته مخاطبین ما محدود بودند اما تلاش کردیم دانش و اطلاعات در اختیار عموم مردم قرار دهیم و روی همه اقشار کار شود . 128هزار عضو شورای شهر و روستای کشور، ورزشکاران، کانون فوتبال، هنرمندان، روحانیون، دانشگاه‌ها، معلمین آموزش و پرورش، زنان و غیره از جمله جامعه هدف برای آموزش مسائل زیست محیطی هستند، همچنین 2000 خانه محیط زیست در کشور برای عمومی کردن آموزش ایجاد شد که فعالیت‌های خوبی در آن شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تصریح کرد: دانش سنتی و بومی در تقسیم‌بندی اساسا به چیزی گفته می‌شود که متعلق به جامعه است و فردی نیست و مباحث مردم گیاه‌شناسی، هواشناسی سنتی، آب‌شناسی سنتی، کشاورزی سنتی، فرهنگ، قصه‌ها، معماری، نحوه برداشت محصول و غیره در حوزه دانش سنتی است و مانند محیط زیست همه چیز را در بر می‌گیرد و برنامه‌ریزی برای بین‌المللی شدن دانش سنتی باید انجام شود.

انتهای پیام/7540/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا