چشمانداز گلستان؛ دروازه اوراسیا
ترانزیت در معنی کلی زمانی اتفاق می افتد که کالا یا مسافر برای رسیدن به مقصد نهایی خود نیاز به توقف موقت در یک نقطه میانی دارد و زمینی، دریایی و هوایی انواع آن است. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
چشمانداز گلستان؛ دروازه اوراسیا
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از گرگان، برای رسیدن به این مقصد نهایی نیازمند تعیین هدف، برنامهریزی و راهبُرد هستیم و تدوین سندهای جامع توسعه استانها نیز یکی از سرمایهگذاریهای بلند مدتی است که گام اصلی تصور میشود. شکافهای مدیریتی موجود؛ نیاز به برقراری تناسب بین اختیار و مسئولیت را در سطوح ملی و استانی با تدوین این سندها میسر شده است.
تدوین 30 سند بخشی در لایههای عملیاتی، این سندها را به برنامههای بلندمدت فصلی و نرم افزاری با پشتیبانیهایی از منابع موجود و خلاقیتهای سازمانی منجر کرده است.
سند جامع توسعه حملونقل نیز برای بررسی مسائل حملونقل با همراهی سازمانها و نهادهای خصوصی، دولتی و مشاورین؛ تنظیم و تدوین شده و مسیر راه مهمی را برای پیادهسازی چشمانداز این بخش فراهم کرده است.
زنجیره ترانزیت، ساخت و ساختمان، گردشگری و سایر ذینفعان سازمانی بخشهای خصوصی و دولتی بطور مجزا و تلفیقی در این سند دیده شده است. مگا پروژه کریدور شمال به جنوب، جاده نفت و مسیر ترانزیتی اینچه برون از مهمترین محورهای دیده شده در این سند برای توسعه ترانزیت و حملونقل بینالملل است.
ترانزیت؛ این طلای نوین هزاره سوم در حوزه کسبوکار، بازاری بینالمللی است که خرید و فروش کالا و خدمات را محقق میکند.
رشد 54 درصدی ترانزیت استان طی چند سال اخیر، استفاده از پهنه جغرافیایی کشور را در مسیر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، استان گلستان فراهم کرده است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای گلستان درباره این سند چشمانداز استراتژیک توضیح میدهد: اولویتهای سازمانی این سند، افزایش درآمدهای سرانه برای توسعه فعالیتهای حملونقلی در بخشهای خصوصی و دولتی است.
عادل مصدقی اظهار میدارد: برای رسیدن به استانداردهای شریانهای حیاتی و مواصلاتی و تطابق آن با استانداردهای جهانی و بینالمللی در بخش حملونقل؛ تلاش 6 ساله مقامات ارشد استانی بالاخص استاندار معزز، این نگاه جدید را در رویه حملونقل و ترانزیت بینالمللی دیده و دو چندان کرده است.
وی میافزاید: سهم 12 درصدی ترانزیت موجود توسط بخش خصوصی بخصوص ترانزیتهای ورودی؛ زنجیرهای را در این سند فراهم ساخته که صرفاً حلقه تولید و عملیات نیست؛ بلکه تمام این حلقهها برای خدماتدهی مؤثر است.
مصدقی ادامه میدهد: استان گلستان، اولین استان کشور است که توانسته با پایش راهبُردهای دو بخش حملونقل و راهداری، سند جامع و توسعه حملونقل را تنظیم و تدوین کند.
وی میگوید: برای ارتقای جایگاه برنامهریزی استان در بخش حملونقل حدود 40 جلسه تخصصی با همراهی بخشهای خصوصی و سازمانهای مرتبط در این زمینه برگزار شده تا واحدهای برنامهریزی هر سازمان، علوم جدید و بهروز را برای ارائه خدمات بهینهتر از قبل به مردم در این بخش فراهم کنند.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای گلستان تصریح میکند: راهبُرد کامل این سند برای 10 سال آینده ترانزیت و افزایش درآمدهای ارزی استان است.
به گفته مصدقی، از بین بردن فقر، اشتغالزایی بر مبنای شرکتهای دانش بنیان با ساماندهی شبکههای به روز نرم افزاری از اولویتهای مهم و هدفمند این سند توسعه استان است.
وی یادآور میشود که با ابلاغ چارتهای تفصیلی این سند توسط استاندار معزز؛ این سند رسمیت مییابد و پیادهسازی آن با مشارکت اتحادیهها و شرکتهای حملونقلی آغاز میشود.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |