Get News Fast

 

عمده شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در مازندران کاغذی هستند؟

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت:پارسال ۳هزار محموله صادراتی داشتیم اما خبری از این شرکت‌ها نبود. درباره آنها استعلام گرفتیم. تا امروز در گمرکات مازندران یک ماشین کاپوتاژ هم نداشته‌ایم و این شرکت‌ها روی کاغذ هستند.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

عمده شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در مازندران کاغذی هستند؟

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از ساری، استان مازندران با داشتن 5 گمرک و سه بندر و با توجه به تولید 14 محصول استراتژیک و صادراتی در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی، نیاز به زیرساخت‌هایی برای حمل و نقل بین‌المللی دارد که قسمتی از آن توسط بخش خصوصی و قسمتی دیگر نیز از طریق دیپلماسی اقتصادی محقق می‌شود.

سالهاست که در بخش حمل و نقل، از نبود شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی به ویژه در بخش کالا گلایه‌‌هایی مطرح می‌شود.

بر اساس آیین‌نامه، مجوز تأسیس چنین شرکت‌هایی فقط با فرآیند آزمون امکانپذیر است و گذر از این مرحله نیز به سختی صورت می‌گیرد و حتی برخی که دکتری حمل و نقل را دارند، نمره قبولی را پس از آزمون‌های چندباره کسب نمی‌کنند.

در این میان مازندران در سال 1398 با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی و راهگذر شمال – جنوب از طریق بندر امیرآباد، با ارسال نامه‌ای بنا به درخواست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به محمد اسلامی؛ وزیر وقت راه و شهرسازی خواستار دریافت مجوز تأسیس شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی توسط سرمایه‌گذاران استان شد.

شرکت‌های بزرگ صادراتی در مازندران این توانایی را دارند که ماشین‌آلاتی را برای حمل و نقل بین‌المللی تأمین کنند، اما به آنها مجوز داده نمی‌شود، در صورتی که اگر قید آزمون برداشته شود، بخش مهمی از مشکلات ترانزیتی مازندران حل می‌شود.

فعالیت 7 شرکت بین‌المللی در مازندران

در حالی که فعالان اقتصادی مازندران همواره برای حمل و نقل کالاهای صادراتی با مشکل مواجه هستند و گمان می‌کردند هیچ شرکت بین‌المللی در استان وجود ندارد، اما حسن جهانیان؛ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نخستین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سال جدید برای نخستین‌بار اعلام کرد: در مازندران 7 شرکت بین‌المللی کالا و مسافر داریم و یک سرمایه‌گذار بخش کالا نیز در حال دریافت مجوز است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه 90 درصد شرکت‌های بین‌المللی کشور در تهران، خراسان و جنوب کشور هستند، افزود: 45 درصد از استان‌ها نیز فقط یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی دارند، ولی مازندران در بخش کالایی 5 شرکت فعال دارد.

شرکت‌های بین‌المللی در مازندران هستند، ولی نیستند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز با اشاره به نامه سال 1398 این اتاق به وزیر وقت راه و شهرسازی، گفت که ایشان دستور داده بودند به دلیل ظرفیت‌ها و نیاز مازندران، تأسیس شرکت به افراد واجد شرایط در این استان بدون شرط آزمون باشد.

علی تقی‌پور افزود: اگر اداره‌ کل حمل و نقل جاده‌ای اعلام می‌کند که 5 شرکت حمل و نقل بین‌المللی داریم، پس چرا خبری از آنها نیست؟ به نظر می‌رسد که شرکت‌ها “فورواردر” ( شرکت برنامه‌ریز و طراح حمل و نقل کالا) هستند و “کریر” ( شرکت‌های حمل و نقل کالا که خود دارای وسیله نقلیه هستند) نیستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: سال گذشته 3 هزار محموله صادراتی داشتیم اما خبری از این شرکت‌ها نبود. درباره شرکت‌های بین‌المللی استعلام گرفتیم و مشخص شد که “کاپوتاژ” در گمرکات ما ندارند؛ یعنی ماشین ندارند که در چرخه ترانزیت قرار بگیرد.

تقی‌پور تصریح کرد: در واقع تا امروز در گمرکات مازندران حتی یک ماشین کاپوتاژ هم نداشته‌ایم و این شرکت‌ها روی کاغذ هستند و بیشتر مازندرانی نیستند.

شرکت‌های بین المللی مازندران با 20 سال سابقه

با توجه به فعالیت شرکت‌های بین‌المللی در مازندران، از مصطفی قدمی؛ معاون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این زمینه پیگیری داشتیم.

قدمی به خبرنگار تسنیم گفت: در استان مازندران 5 شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا و دو شرکت بین‌المللی مسافربری تأسیس شده‌ است که سابقه برخی‌ها به بیش از 20 سال می‌رسد. همچنین یک شرکت دیگر نیز در دست تأسیس است.

معاون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: شرکت‌های خط سبز کاسپین، سورتمه پیمان، لوتوس ترابر آسیا، پاسارگاد ساری، و آباد ترابر گل‌ریز پنج شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا، همچنین پرتو سیر ایرانیان و زرین سیر ساری شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی مسافر هستند.

به گزارش تسنیم، براساس ماده 11 آیین‌نامه تأسیس و فعالیت شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا، تقاضای تأسیس این شرکت‌ها به طور مستقیم به واحد مربوطه سازمان ارسال شده و با توجه به مقتضیات اجتماعی، اقتصادی، سایر عوامل از جمله کفایت یا عدم کفایت تعداد شرکت‌های موجود به تقاضاهای واصله رسیدگی می‌شود و در صورت ضرورت از طریق انجام آزمون تخصصی از متقاضیان نسبت به رد یا قبول درخواست تأسیس شرکت‌های جدید اقدام خواهد شد.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا