Get News Fast

 

گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟

رئیس شورای شهر کرج با استقبال از مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری پروژه‌های شهری گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان دوره ششم شورا، خط تندروی اتوبوس (بی‌آری‌تی) و همچنین دو پروژه بزرگ و مهم شهر یعنی مترو و بزرگراه شمالی را به سرانجام برسانیم.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرج، تشکیل شوراها به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی انقلاب اسلامی؛ نهم اردیبهشت سال 1358  از سوی امام راحل مطرح شد و ایشان در ضرورت ایجاد این شورا به استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش به عنوان یکی از ضرورت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند و خواستار تهیه فوری آیین‌نامه اجرایی شوراها برای اداره امور شهر و روستا در سراسر ایران و اجرای آن شدند.

به دنبال این دستور و پیام، نخستین انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در 17 اسفند سال 1377 با مشارکت بیش از 40 هزار حوزه انتخاباتی برگزار و 200 هزار نفر از کاندیداها ‌به عنوان اعضای شورای شهر و روستا انتخاب شدند. شروع به کار شوراهای اسلامی از 9 اردیبهشت سال 1378 و همزمان با سالروز دستور امام راحل در خصوص شوراها و با صدور پیامی از سوی مقام معظم رهبری آغاز شد.

حالا و در حال  حاضر شورای مردمی شهرها و روستاهای ایران، پنج دوره خود را ( معادل دو دهه ) پشت سر گذاشته است و در سال پایانی دوره ششم است. اینکه این شوراها در طول این شش دوره تا چه اندازه توانسته‌اند گره از مشکلات شهر و روستا باز کرده و بازوی نهادهای دولتی در ارائه خدمت به مردم باشند و در رسیدن به مدینه فاضله‌‌ای که مردم در آن بر سرنوشت خویش حاکم هستند، سهم و نقش ایفا کنند، بی‌شک به بررسی کامل و جامعی نیاز دارد. 

قرار گرفتن در سال‌روز آغاز به کار شوراها اما برای ما بهانه و انگیزه‌ای شد تا در «تالار گفت‌و‌گوی تسنیم» میزبان مسعود محمدی؛ رئیس شورای اسلامی شهر کرج باشیم و از ‌او درباره طرح‌ها، مصوبات و عملکرد شورای ششم شهر کرج بپرسیم و تصویری که می‌توان از آینده‌ این کلانشهر با اجرای طرح‌ها و مصوبات نمایندگان مردم در شورا متصور شد. 

در کمتر از سه سال بودجه کرج از بیش از 4 هزار میلیارد به بیش از  20 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد

تسنیم: برای اولین سئوال بفرمایید مهمترین مصوبه شورای ششم چه بوده است؟

به نظرم مهمترین مصوبه شورای ششم را باید بودجه 1403 دانست؛ زیرا بودجه با افزایش چشمگیری همراه بود.

روزی که شورا را تحویل گرفتیم، بودجه شهرداری کرج 4 هزار و 400 میلیارد تومانبود که در کمتر از سه سال این بودجه به  20 هزار و 444 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. این موضوع به نظر من مهم‌ترین اتفاق دوره ‌ششم شورا بود، زیرا ریسک بالایی دارد؛ از یک سو تحقق بودجه مهم است و از سوی دیگر توجه به عدم افزایش قیمت‌ها و تاثیر آن روی تورم و اقتصاد شهری.

تصویب مصوباتی به عنوان مشوق برای وصول مطالبات و افزایش درآمدهای شهری موثر بود

تسنیم: از کجا به 21 هزار میلیارد رسیدید؟

روزی که خدمت به مردم در دوره ششم آغاز شد، توجه به  اصلاحات درآمدی مد نظر قرار گرفت و بهای خدمات و عوارض و تلاش برای کسب درآمدها که در دوره‌های پیش مغفول مانده بود، مهمترین برنامه مورد توجه شورای ششم شد.

این اصلاحات با درک اینکه مردم را خیلی درگیر موضوعات مالی نکنیم روی داد. تلاش کردیم عوارض عمومی کمترین افزایش بها را داشته باشند.

اقدام دیگر اصلاح بهای خدمات برای سرمایه‌گذاران و سازندگانی بود که بیش از اجرای طرح تفصیلی، تقاضای اصلاح این بهای خدمات را داشتند که این اصلاحات نیز انجام شد.

در حوزه عوارض نیز عوارض نوسازی به بخش خصوصی محول شد که توانست درآمد مناسبی را برای شهر به همراه بیاورد. 

موارد متعدد و بازدارنده دیگری مانند توجه به وصول چک‌ها و تصویب مصوباتی به عنوان مشوق و پیگیری مطالبات نیز از دیگر اقدامات برای رسیدن به این مبلغ بود.

مجموع این اقدامات باعث شد تا بودجه شهرداری در بخش درآمد در دو سال 1401 و 1402 به صورت کامل محقق شود و حتی در سال 1402، بیش از 108درصد بودجه درآمدی شهرداری محقق شد.

تسنیم: مهمترین مصوبه‌ای که می‌توان گفت در پنج دوره ‌شورای شهر تاثیرات زیادی داشته و به حال شهر و شهروندان موثر بوده، چیست؟

اتفاقات مختلفی در ادوار گذشته رخ داده، از جمله تصویب و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های کلان شهر، گرچه نقدهایی نیز به آنها وارد است، ولی به نظرم تسهیل در تردد و بحث ترافیکی که در ادوار گذشته نیز به آن توجه شده، مهمترین مصوبه شورای ششم بوده است. به عنوان مثال تقاطع میدان سپاه و تقاطع میدان حصارک شاخص‌ترین مصوبات این دوره بودند که باعث کنترل و مدیریت بخش زیادی از بار ترافیکی ورودی و خروجی شهر شدند.

 

گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟

تسنیم: به نظر شما کدام دوره از شوراهای شهر کرج در حوزه مدیریت شهری موفق‌تر و موثرتر عمل کرده است؟

همه شوراها نقاط ضعف و قدرت داشتند؛ شورای چهارم 21 نفره بود و به نظرم سخت‌ترین دوره شورا بود، زیرا من پس از دو سال و نیم می‌توانم به جرات بگویم کار جمعی خیلی سخت است و مدیریت 21 نفره شورا کار بسیار دشواری بود.

البته لازم می‌دانم از مهندس محمود دادگو هم یادی کنم که توانستند بخوبی مشکلات و چالش‌هایی که بین اعضا بود را به‌ویژه در دوره 21 نفره چهارم برطرف کنند. 

تسنیم: یکی از مهمترین مشکلات در شوراها، طرح‌ها و لوایحی است که پشت درِ تصویب می ماند؛ اطلاع دارید که چه تعداد مصوبه از ادوار مختلف در شورای شهر، بدون تصویب باقی مانده و خاک می‌خورد؟

مصوبات در شورای شهر دو حالت دارد؛ لوایحی که از سوی شهرداری ارسال می شود که بر اساس توافق و درخواستی بوده که مراجعان آن را دنبال می‌کنند و به نتیجه می‌رسانند، اما در حوزه اجرا ممکن است به دلایل مختلف اجرا نشود.

حالت دوم طرح‌هایی است که انتظار می‌رود بیشتر به آن توجه بشود، به عنوان مثال طرح ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی شهری که از ادوار گذشته وجود داشته و بدون اجرا دارد خاک می‌خورد، ما هم تلاش کردیم آن را به یک نقطه و نتیجه برسانیم اما هنوز به سرانجامی نرسیده است.

تسنیم: طرح ساماندهی تابلوهای زیرخاکی مربوط به کدام دوره از شوراها بوده است؟

فکر می‌کنم این طرح از دوره سوم شورا مطرح و مصوب شده، ولی هنوز اتفاقی نیفتاده و اجرایی نشده است.

شورای ششم مصمم و متعهد شده مصوبه خط تندروی اتوبوس را در شهر اجرا کند

تسنیم: آیا برای شورای ششم اجرای مصوبات زیرخاکی ادوار گذشته نیز مهم بوده و برای اجرای آنها تلاش کرده است؟

بله طرح خط تندروی اتوبوس؛ یا همان بی‌آرتی در ادوار گذشته مصوب شده بود. طرح جامع و مطالعات گسترده و کاملی برای آن داشتیم، اما اجرا نشده بود که البته اجرای آن هم خیلی سخت است. همین الان هم می‌بینید که معضلات و مشکلات زیادی در اجرای پروژه وجود دارد، ولی ما تصمیم گرفتیم آن را اجرا کنیم. 

امیدواریم با توجه به مطالعات کامل و جامعی که این طرح داشته و ما هم قسمت عمده‌اش را تکمیل کردیم و به مرحله اجرا گذاشتیم، مردم در انتها طعم شیرین این خط اتوبوس‌های تندرو را بچشند. متاسفانه ما از معدود کلانشهرهایی هستیم که خط تندرو نداشتیم.

تسنیم: خودتان فکر می‌کنید مردم چقدر از عملکرد شورای ششم راضی باشند؟

واقعیت این است کار بر زمین مانده، زیاد داریم. درست است که تحقق بودجه شهرداری به صورت 100 درصدی اتفاق افتاده، ولی این بودجه کفاف حل همه مشکلات را نمی‌دهد. به نظرم برخی از نقاط شهر تا حدودی راضی هستند، در برخی نقاط و محلات هم نارضایتی وجود دارد، البته مشکلات هم زیاد است. هر جایی که توانستیم مشکلی را حل کنیم، مردم راضی شدند، هر کجا نتوانسته‌ایم،  از مردم یا عذرخواهی کردیم یا توضیحات لازمه را انتقال دادیم تا مردم حداقل از مشکلات شهر و مدیریت شهری مطلع شوند.

تسنیم: اقدامات مدیریت شهری تا چه اندازه با مطالبات و خواسته‌های مردم مطابقت دارد؟

اولویت اول ما رضایت مردم است، ولی همیشه رضایت عموم مردم جلب نمی‌شود. مثلا خط تندرو قطعا برای گروهی از مردم مزاحمت و نارضایتی پیش خواهد آورد، ولی تلاش کرده‌ایم که مشکلات جانبی طرح‌ها را با مطالعات جامع به حداقل برسانیم.

تسنیم: آقای محمدی به نظر شما کف ترازوی مطالبات مردم و داشته‌های شهر را چگونه باید تراز کرد؟

درواقع، یک قسمت گزارش‌های مشاوران و متخصصین حوزه مدیریت شهری است که از آن دفاع می‌کنند و بخش دیگر نقطه اشتراک اعضای شوراست. بالاخره نظر هر یک از اعضا در تصمیم‌گیری‌ها موثر است، ولی نتیجه مطالعات و اطلاعاتی که مشاوران به ما می‌دهند و نتیجه مشورت و هم‌اندیشی بین اعضای شورا در جلسات خصوصی و صحن شورا، مهمترین ترازی است که تلاش کرده‌ایم ایجاد شود.

توافق کردیم که در شهر، محله‌ای به نام محله کم‌برخوردار نداشته باشیم

تسنیم: آیا کشمکش‌هایی مشابه این خواسته که “محله‌ایی که من بیشترین رای را در آن داشتم باید در اولویت اجرای طرح‌ها قرار بگیرد”،  که در تصمیمات و اجرای مصوبات نیز تأثیرگذار باشد، در شورای ششم وجود داشته یا دارد؟

بله، گاهی از این درخواست‌ها هم داریم، ولی سطحش نسبت به تصمیمات کلان شورا مثل اجرای تقاطع‌ها، بزرگراه و مترو که 80 تا 90 درصد طرح‌هاست، اندک است. البته باید نکته مهمی را نیز در این خصوص عرض کنم؛ اینکه اعضای این دوره از شورا بیشتر از محله‌های کم‌برخوردار شهر‌ هستند. نکته مهم بعدی اینکه همه اعضا در ابتدای فعالیت شورای ششم با هم توافق کردیم و آن توافق را به تفکر تبدیل کردیم که در شهر، محله‌ای به نام محله کم‌برخوردار نداشته باشیم و اگر محله‌ای در شهر درآمد پایینی داشت، از سایر بخش‌ها در آن محله هزینه کنیم، زیرا همه در یک شهر زندگی می‌کنیم.

تسنیم: از بین اقایان مصطفی سعیدی، منوچهر غفاری و مهرداد کیانی، کدام شهردار از شورای ششم بیشترین نمره را از نظر شما می‌گیرد؟

(بعد از چند ثانیه مکث) لطفا سئوال بعدی را بپرسید.

اعضای شورای ششم عهد بستیم از حواشی دور بمانیم و فقط به اجرای پروژه‌ها فکر کنیم

تسنیم: و اگر نظرتان را درباره تأثیرگذارترین عضو شورای ششم بخواهیم، چه خواهید گفت؟

اجازه بدهید اینگونه بگویم که ما با هم متحد شده‌ایم که 10 پروژه بزرگ و چند ریزپروژه را در شهر اجرا کنیم و مهمتر اینکه با هم عهد بسته‌ایم از حواشی دور بمانیم.

تسنیم: آیا شورای انقلابی ششم توانسته انقلابی بودن خود را نشان دهد؟

من فکر می‌کنم این را باید از مردم و رسانه‌ها پرسید و شماها باید قضاوت کنید، اما وقتی در محافل خصوصی با هم صحبت می‌کنیم، از خودمان انتظار بیشتری داشتیم، زیرا شعارهای بیشتری دادیم و توقع‌مان از خودمان بیشتر بود و در بین خودمان و وجدان خودمان نسبت به برنامه‌هایی که داشتیم رضایت نداریم.

مهمترین وجه تمایز این شورا را می‌توان در اصلاح ساختارها و اصلاح روند بودجه دانست

تسنیم: 6 عضو از اعضای شورای ششم، کارمند شهرداری و سه عضو با تحصیلات عمرانی و سابقه شورایی هستند؛ چه اقدام موثری را می‌توانید نام ببرید که با این همه سوابق و تجربه مدیریت شهری متمایز از سایر دوره‌ها باشد؟

مهمترین وجه تمایز این شورا را می‌توان در اصلاح ساختارها و اصلاح روند بودجه دانست. این ادعا به اذعان مشاورانی است که از گذشته در شورا حضور داشتند و اکنون نیز حضور دارند.

تسنیم: در حوزه ترافیک چه مصوبه مهمی داشتید و شهرداری چه اقدامی در این خصوص انجام داده است؟

مهم‌ترین اقدام در حوزه حمل و نقل، آغاز عملیات اجرایی خط تندروی اتوبوس بود. خرید اتوبوس‌های برقی و خرید اتوبوس‌های دیزلی و بازسازی اتوبوس‌هایی که سال‌ها در سازمان خاک می‌خوردند و نیاز به اورهال و بازسازی داشتند نیز از اقدامات مهم دیگر بود. جذب راننده نیز یکی از مهمترین اقدامات سازمان بود، زیرا اتوبوس خریده بودیم، ولی به دلیل کمبود راننده خدمات به مردم ارائه نمی‌شد.

بازمهندسی خطوط اتوبوسرانی پس از راه‌اندازی خط تندرو یکی دیگر از اقداماتی است که این شورا مصوب کرده است. پس از راه‌اندازی خطوط بی‌آرتی در شهر بازمهندسی خطوط اتوبوسرانی کرج صورت می‌گیرد که سال‌ها انجام نشده است.

برای مترو هم مصوبات خوبی داشتیم و سیاستگذاری مناسبی انجام شد که مهمترینش، اتصال خط میانی به خط 5 تهران بود که عملیات آن با سرعت خوبی در حال انجام است. در این بخش قرار است خط مترو را از 45متری گلهشر که در حال حاضر انتهای خط متروی کرج است، به خط 5 متصل کنیم. در این صورت بیش از 30 هزار مسافری که در روز در ایستگاه شهید سلطانی وارد شهر کرج می‌شوند را به داخل شهر هدایت می‌کنیم.

تسنیم: چه تعداد اتوبوس برقی و دیزلی خریداری شده و شهر کرج به چه تعداد اتوبوس نیاز دارد؟

طبق مطالعات جامع ترافیکی کرج، حداقل 500 اتوبوس در شهر نیاز است. از ابتدای فعالیت شورا فقط  120 اتوبوس فعال داشتیم، البته در اواخر دوره قبل شورا، تعدادی اتوبوس خریداری شده که وارد چرخه نشده بود. تا این لحظه نیز شورای ششم توانسته 82 دستگاه اتوبوس دیزلی خریداری کردیم که به‌تدریج وارد ناوگان حمل و نقل می‌شود. برای اولین بار نیز در کشور 40 دستگاه اتوبوس برقی خریداری شد تا اولین شهری باشیم که از اتوبوس‌های برقی در خطوط شهری استفاده خواهد کرد.

تسنیم: اتوبوس‌های خریداری شده آیا برای مصرف مردم شهر کرج است یا در شهرهای اقماری هم خدمات می‌دهند؟ 

این اتوبوس‌ها در اختیار شهروندان کرج و شهر کرج است که در مسیر ایستگاه شهید بهشتی، در حصارک تا ایستگاه شهید سلطانی قرار است در اختیار مسافران باشد.

تسنیم: بیشترین مصرف‌کنندگان مسیرهای اصلی آقایان هستند، برای کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی که خانم‌ها و کودکان بیشترین تردد را دارند، چه برنامه‌هایی داشتید و انجام داده‌اید؟

رفع بعضی از مشکلات شهری رویه همیشگی و روزمره مدیریت شهری است که مطالبات به حقِ مردم نیز است.  برخی از این مطالبات از طریق سامانه 137 و برخی از طریق مراجعان و پیامک‌ها و تماس‌های مردمی استحصال شده و مطرح می‌شود.

از طرف دیگر درب اتاق‌های اعضای شورای شهر همیشه باز بوده و مردم به راحتی با اعضای شورا در ارتباط هستند و مشکلات ثبت و به مدیران مناطق اطلاع داده می‌شود. 

تسنیم: در دو سال گذشته نهضت آسفالت در شهرهای مختلف کشور به راه افتاد، اما در کرج اتفاقی نیفتاد؛ چرا؟

نهضت آسفالت یعنی چه؟ من چون خودم عمرانی هستم با برخی جملات که فنی نباشد، مخالفم.

اولا برای کار و وظیفه مهم شهرداری که نباید اسم نهضت روی آن گذشت. دوم؛ طرحی که سال اول کمیسیون عمران داشت این بود که خرابی‌های آسفالت شناسایی و اولویت‌بندی شده و در نهایت آسفالت انجام می‌شد، اما عنوان نهضت را به کار نبرده‌ایم.

دریاچه مصنوعی پارک شهید چمران و مجموعه بین‌راهی؛ دو مجموعه‌ای است که مردم می‌توانند در آنها سرمایه‌گذاری کنند

تسنیم: مردم در کدام برنامه مدیریت شهری سهمی داشته یا دارند؟

نقش مردم و مشارکت آنها در استفاده از دیدگاه‌ها و سرمایه‌گذاری آنهاست. در حوزه مطالبه‌گری و بیان نقد و نظرات مردم نیز ما شنونده نقدها و نظرات آنها هستیم و در تصمیم‌گیری‌ها نیز از آنها استفاده می‌کنیم. 

در مشارکت مردم در حوزه سرمایه‌گذاری آغوش شورا و شهرداری همیشه باز بوده و از سرمایه‌گذاری مردم در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کنند.

همین‌جا نیز می‌توانم از دو پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری شهر کرج  یاد کنم که نیازمند مشارکت مردم در حوزه سرمایه‌گذاری است.

دریاچه مصنوعی پارک شهید چمران و مجموعه بین‌راهی، آماده سرمایه‌گذاری مردم است و شهروندان می‌توانند برای مشارکت در آن به سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری کرج مراجعه کنند.

تسنیم: برنامه‌ها و اقدامات مدیریت شهری در حوزه حقوق شهروندی چه بوده است؟

 تمام کارهای ما در راستای حقوق شهروندی است.

گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟

مصوب کردیم تمام پروژه‌هایی که قرار است اجرا شود، باید پیوست زیست‌محیطی و فرهنگی داشته باشد

تسنیم: کدام یک از طرح‌های در حال اجرا، پیوست محیطی‌زیستی، اجتماعی و فرهنگی دارد؟

سال گذشته شورا مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه تمام پروژه‌هایی که قرار است اجرا شود، باید ابتدا پیوست زیست‌محیطی و فرهنگی آن به شورا تحویل داده شده و پس از تصویب در صحن شورا، وارد مرحله اجرا شود؛ تا جایی که حضور ذهن دارم در بیشتر پروژه‌هایی که شروع شده، این پیوست وجود دارد.

تمام کلان‌پروژه‌های ما و تقاطع‌هایی که در حال اجرا هستند، هم پیوست زیست‌محیطی و هم پیوست فرهنگی که خاص‌تر است، دارند، ولی به طور قطع همه آنها پیوست محیط زیستی دارند.  البته گاهی در برابر اجرای پروژه‌ها مقاومت‌هایی نیز دیده می‌شود که ما ایستادگی کرده و آنها را با لحاظ کردن پیوست‌های مذکور اجرا می‌کنیم.

تسنیم: منظور شما از ایستادگی چیست؟ ایستادگی در مقابل چه چیزی و یا چه کسانی؟

بالاخره شروع عملیات اجرایی نقد دارد و شاید یک جاهایی هم ایراداتی داشته باشد؛ بی‌شک ما ایرادات را هم دیده‌ایم؛ به طور مثال اگر از نمره 100 به هر پروژه‌ای نگاه کنیم، قطعا 20 تا 30 درصد انحراف و ایراد دارد، آن انحراف و ایرادها نگاه افکار عمومی را بر علیه شورا و مدیریت شهری معطوف کرده و می‌کند. به عنوان مثال عده‌ای به میدان جمهوری نقد دارند، ما هم به بعضی موارد نقد داریم، ولی بر اساس نظر کارشناسان کار را اجرا کردیم. خب این طور جاها باید ایستادگی کنیم که کرده‌ایم.

تسنیم: جناب آقای محمدی با این توصیف به نظر شما، شورای شهر کدخدای مردم است یا نماینده مردم؟

هر دو

تسنیم: پروژه‌ای در شهر وجود داشت که عملیات گودبرداری آن انجام شده بود، ولی به دلیل مخالفت مردم، مدیریت شهری احترام گذاشت و گودال را پر کرد. یا همین میدان جمهوری که در سال‌های گذشته مدیریت شهری به نظر مردم احترام گذاشت و آن را اجرا نکرد و عملیات متوقف شد. تجربه تلخی هم از اجرا و اتمام پروژه دوربرگردان شهید حیدرخانی داریم که همچنان مردم با نارضایتی از آن استفاده می‌کنند. چرا مدیریت شهری اصرار بر اجرای پروژه‌هایی دارد که مردم با آن مخالفت دارند و آن را خسارتی بر شهر و شهروندان می‌دانند؟

ما هم در میان مردم زندگی می‌کنیم و بعضی جاها مردم با توضیحات ما قانع می‌شوند. به طور مثال ورودی خط 2 حصار کاری را می‌خواستیم انجام دهیم که از نظر مردم ایراد داشت. ما هم که رفتیم چک کردیم و دیدیم اشکال وارد است و با اینکه مطالعات در این خصوص انجام شده بود و مصوبه هم داشت و شورای عالی ترافیک هم آن را تصویب کرده بود، ولی این مصوبه موجب اذیت مردم شده بود. خب ما ورود کردیم و با یک اصلاح نظر مردم هم جلب شد و از شورای عالی ترافیک هم مصوبه جدید گرفتیم.

احداث پیاده‌راه و مسیر دوچرخه، با تاکید بر نگاه عمرانی انسان‌محور در شهر

تسنیم: علم روز دنیا در طراحی و اجرای پروژه‌های شهری، نگاه انسان‌محور را جایگزین ماشین‌محور کرده است، آیا این نگاه در کرج جایگاهی دارد و اجرا می‌شود؟

ما از ابتدای شوری ششم تلاش کردیم که بر اساس مطالعات پیش برویم. ما مطالعات جامع در شهر داریم؛ هم در بحث حمل و نقل و ترافیک و هم در بحث عمران. مطالعات ترافیک ما بر مبنای نگاه انسان‌محور شکل گرفته است و برای تحقق این سیاست اقدامات بسیاری هم انجام داده‌ایم، از جمله احداث پیاده‌راه امام‌زاده حسن را در این شورا تصویب کردیم که پیمانکار آن نیز مشخص شده است. احداث مسیر دوچرخه در سطح شهر یکی دیگر از این اقدامات بود که با وجود آنکه بسیاری می‌گفتند از آن استقبالی نمی‌شود و مردم اشتیاقی برای استفاده از آن ندارند، ولی ما این دو پروژه را شروع کردیم و در حال اجراست که امیدواریم در دو ماه آِینده به بهره‌برداری برسد.

تلاش می‌کنیم تا پایان دوره ششم شورا حداقل 8 کیلومتر از مترو را راه‌اندازی کنیم

تسنیم: پروژه مترو چه‌وقت به پایان می‌رسد؟

پایان پروژه مترو احتمالا چند دوره دیگر زمان می‌خواهد؛ در حال حاضر ساخت مترو در هر کیلومتر بیش از 1500 میلیارد تومان هزینه دارد.

خط اصلی مترو کرج 27 کیلومتر است؛ از پیشاهنگی تا ملارد. 14 کیلومتر از آن مربوط به مرحله 2 قطار شهری است که به دلیل تفکیک شهر فردیس کاملا کنار گذاشته و اجرای آن به شهرستان فردیس سپرده شد. برای 13 کیلومتر باقی‌مانده در مرحله اول تلاش می‌کنیم تا انتهای این دوره شورا حداقل 8 کیلومتر از مترو را راه‌اندازی کنیم. یعنی مسیر 45 متری تا ایستگاه شهید سلطانی. اگر این مسیر راه‌اندازی شود، مردم می‌توانند از تهران وارد قطار شهری شوند.

تسنیم: پرونده بزرگراه شمالی چه زمانی بسته می‌شود؟

امسال 7 هزار میلیارد تومان بودجه برای بزرگراه شمالی در نظر گرفته شد. بر اساس توافق با وزارت راه و شرکت احداث بزرگراه، 50 درصد این سهم متعلق به وزارت راه و مابقی هم برای شهرداری کرج است.

شورای ششم در بودجه 1403 مبلغ 3500 میلیارد تومان را مصوب کرد و به شهرداری اجازه هزینه‌کرد این مبلغ را در سال جاری داد. این اقدام هم برای آن بود که نمی‌خواستیم این پروژه نیز مثل پروژه مترو فرسایشی شود. 

تمام تلاش ما این است که تا انتهای دوره، اتصال همت ( که به وسیله دو پل بی‌یک و بی‌دو که در انتهای حصار و روی رودخانه کرج  _محدوده بیلقان _ در حال احداث است) به پایان برسد و آزادراه همت به مسیرهای داخلی کرج متصل شود. اما اینکه اتصال همت به اتوبان کرج قزوین منجر شود، بستگی به حمایت مالی دولت دارد و ما بیشتر از این نمی‌توانیم ظرفیت شهر را به این سمت سوق بدهیم.

طرح تفصیلی کرج هنوز به نتیجه نرسیده است

تسنیم: داستان طرح تفصیلی شهر کرج به کجا رسید؟ 

طرح تفصیلی کرج در دو مرحله در حال انجام است؛ مرحله اول آن که به معابر می‌پرداخت که در صحن شورا مصوب شد و در کمیته تطبیق فرمانداری در حال بررسی و تایید است. اگر در کمیته تطبیق تأیید شود، به اداره کل راه و شهرسازی ارسال می‌شود و آنجا هم مراحل تصویب خودش را دارد.

مرحله دوم که ضوابط طرح تفصیلی بود، دو هفته پیش به شورا ارسال شد که تا پایان اردیبهشت نیز در شورا مصوب و برای ادامه بررسی‌ها به مراجع ذی‌صلاح ارجاع شود.

انتظار ما از اداره کل مسکن و شهرسازی و شورای عالی معماری و شهرسازی کشور این است که در کمترین زمان این طرح را تصویب کند.

تسنیم: در حال حاضر بدهی شهرداری کرج چقدر است؟ به کجاها و چه کسانی؟

بدهی عمده شهرداری کرج به بانک شهر؛ بابت دریافت تسهیلاتی که از این بانک دریافت کرده است، ولی هم تعامل خوبی با بانک شهر داریم و هم واقعیت این است که نسبت به تورمی که در سطح جامعه وجود دارد، بدهی ما به بانک، ضرر بودجه‌ای یا عمرانی به ما نمی‌زند.

گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟

تسنیم: بودجه امسال شهرداری کرج 20 هزار و چهارصد میلیارد تومان است؛ کدهای منابع درآمدی ما زیاد شده یا سقف کدهای بودجه را بالا برده‌اید؟

در تصویب بودجه امسال، هزینه پروژه‌ها در نظر گرفته شده است. از آنجا که سال آخر شوراست و باید پروژه‌ها به پایان برسد، رقمی که پروژه به اتمام می‌رسد را احصا کردیم و این رقم را پایه درآمدی بودجه قرار دادیم.

تسنیم: آمار و اطلاعاتی از سرمایه‌های شهرداری کرج دارید؟

یکی از مهمترین مشکلات شهر کرج ضعف در بانک املاک است. از این رو در شورای ششم تلاش شد تا هیچ کدام از املاک شهرداری را بابت پروژه‌ها به پیمانکاران ندهیم. همچنین بابت بدهی‌های بانکی هیچ ملک و زمینی را در کرج نفروختیم.

امروز اگر هنر کنیم کارهایی در حوزه المان‌سازی انجام دهیم که حداقل از هویت باغ‌شهری‌مان دور نشویم

تسنیم: چرا معماری شهری در شورای ششم معماری رنسانی است، نه معماری اسلامی؟

 طبق آخرین آماری که از معاونت شهرسازی وجود دارد، بین  70 تا 80 درصد شهر کرج ساخته شده است. در این بخش نه می‌شود شعار داد، نه کاری کرد! اگر این نگاه از 20 سال پیش وجود داشت، می‌شد کاری کرد، امروز اما اگر هنر کنیم کارهایی در حوزه المان‌سازی انجام دهیم که حداقل از هویت باغ‌شهری‌مان دور نشویم.

تسنیم: رئیس شورای شهرِ امروز کرج در انتخابات شورای هفتم ثبت‌نام می‌کند؟

ثبت‌نام را که احتمالا انجام می‌دهم.

تسنیم: شما شورای شهرید یا شورای شهردار؟

با قوانینی که در حال حاضر داریم، نمی‌توانیم بگوییم شورای شهر هستیم، اما تلاش داریم تا در حوزه شهری به دستگاه‌های دیگر کمک کنیم.  

تسنیم: شما نماینده کدام قشر از مردم هستید؟

طبیعی است که باید نماینده همه اقشار باشم.

تسنیم: جایگاه مردم در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های شما کجاست؟

سعی کرده‌ایم از تمام اقشار نظرخواهی کنیم، اما تعدادی از افراد که خاص‌تر و از مجامعی هستند که پیش از انتخابات به ما کمک کردند، ما با آنها در تعامل بوده و از آنها مشورت می‌گیریم.

تسنیم: به نظرتان اعضای شورای ششم چه احساس تکلیفی کردند که به شورا آمدند؟

من در خصوص خودم می‌توانم بگویم که بر اساس حضور 14 ساله‌ام در مدیریت شهری و تخصص عمرانی‌ام، فکر می‌کردم می‌توانم کارهای عجیب و غریبی انجام دهم، بنابراین آمدم و کاندیدا شدم. در نهایت دوستانی که بررسی‌ها را انجام می‌دادند هم به این نتیجه رسیدند که می‌توانم موثر باشم، ولی رضایت 100 درصدی از خودم ندارم و همه برنامه‌هایی که داشتم تا الان نشد که انجام بشود.

تسنیم: آیا مسعود محمدی به فهرست 13 نفره امروز شورای شهر برای انتخابات دوره هفتم رای می‌دهد؟

قطعا به همه اعضای فعلی شورا رای می‌دهم.

تسنیم: در پایان اگر موضوعی باقی‌مانده که به آن اشاره نشده است، لطفا بفرمایید.

سیاست چهارده ماه آینده شورا این است که بتوانیم با نتیجه بهتری شورا را تحویل بدهیم، به همین دلیل مصمم هستیم که تقاطع‌هایی که در حال احداث است؛ از جمله تقاطع غیرهمسطح جمهوری، تقاطع غیرهمسطح فلکه اول رجایی‌شهر، تقاطع میدان دانشگاه آزاد، رمپ سه‌راه رجایی‌شهر و در کنار اینها خط تندروی اتوبوس را به پایان رسانده و بتوانیم دو پروژه بزرگ و مهم این شهر یعنی مترو و بزرگراه شمالی را نیز به سرانجامی برسانیم تا برخی از مشکلات شهر برطرف شود. همچنین تلاش می‌کنیم مترو به خط 5 تهران و بزرگراه نیز به همت و داخل شهر وصل شود.

احداث و اجرای طرح‌هایی چون شبستان جدید مصلا، دو سوله چند منظوره در مناطق 7 و پلاتوی فرهنگی نیز در حال ساخت است، باغ‌موزه دفاع مقدس استان البرز، پارک مادر و کودک در منطقه 6 که حدودا پنج هکتار است، پارک ولیعصر در منطقه 4 که تقریبا یک هکتار است، پارک باغستان در منطقه 6 که پنج هکتار است، باغ محمدشهر و در کنار همه پروژه‌هایی که گفته شد، پروژه‌های کوچکی که در محله‌های کم‌برخوردار داریم، به علاوه خرید ماشین‌آلات سبک و سنگین، همه در برنامه‌هایمان هست و تلاش می‌کنیم تا پایان دوره شورای ششم انجام بشود. درواقع اینها بخشی از اقداماتی است که امیدواریم تا پایان شورای ششم و در این 14 ماه باقی‌مانده از شورا بتوانیم با اجرای آنها طعم خدمت را به مردم بچشانیم.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

دکمه بازگشت به بالا