رئیس جمهور بر تکمیل پروژه نیمهکاره مونوریل قم تاکید دارد
استاندار قم با بیان اینکه تکمیل پروژه مونوریل قم جزو تاکیدات رئیس جمهور بوده است، گفت: بعد از برگزاری جلسات متعدد با مدیران کشوری و استان مقرر شد مونوریل قم در فاز اول تکمیل و به بهرهبرداری برسد. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
رئیس جمهور بر تکمیل پروژه نیمهکاره مونوریل قم تاکید دارد
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، سیدمحمد آقامیری عصر امروز در حاشیه بازدید از پروژه مونوریل قم در گفتوگویی اظهار داشت: تکمیل و بهرهبرداری از پروژه مونوریل قم جزو اهداف و برنامههای مهم دولت سیزدهم بود که شخص رئیس جمهور پیگیری آن را دنبال میکرد.
وی افزود: این پروژه در فاز اول که حدود 4.7 کیلومتر است بیش از 60 درصد پیشرفت داشته و دولت سیزدهم عزم جدی خود را بر این گذاشته تا در نزدیکترین زمان ممکن مونوریل را در اختیار استان بگذارد.
استاندار قم تصریح کرد: در طول چند ماه حضور بنده در مدیریت استان موضوع مونوریل با توجه به اهتمامی که آیت الله رییسی به آن داشتند جزو اولویتها قرار گرفته و جلسات مختلفی با حضور کارشناسان، شورای اسلامی شهر و شهرداری در این راستا برگزار شد.
آقامیری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: مسئولین مربوطه استان امروز به همدلی و نظر مشترکی رسیدهاند که مونوریل باتوجه به تاکید دولت میبایست تکمیل شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
به گزارش تسنیم، پروژه مونوریل قم بعد از صورتجلسه 73 شورایعالی ترافیک کشور در آبان سال 87 باهدف ورود تکنولوژی جدید به عرصه حملونقلی کشور در دولت وقت به طول 18 کیلومتر مصوب و در سال 88 کارفرمای این پروژه سازمان قطار شهری قم انتخاب میشود. عملیات اجرایی این طرح از سال 89 آغاز شد.
پیشرفت فیزیکی مونوریل قم در فاز 4.7 کیلومتر آن «تا میدان مطهری» 67 درصد و در فاز 6.8 کیلومتر «تا مصلی» 52 درصد است. البته این تقسیمبندی مربوط به دورهای از مدیریت استان میشود که قرار بود این پروژه در دو فاز میدان مطهری و سپس تا مصلای قدس احداث شود؛ پیشرفت کنونی پروژه مونوریل قم در مجموع 58 درصد است.
به باور کارشناسان مونوریل به عنوان یکی از انواع حملونقل نقش خاص خود را در تامین بخشی از نیازهای شهروندان ایفا میکند و بههیچوجه آن نگاههای صفر و صدی که در بین موافقان و مخالفان این ابرپروژه شکل گرفته را ندارد و مهمتر اینکه هزینه احداث و نگهداری آن کمتر از مترو است و اگر شهر پردیسان از نظر بار جمعیتی نیاز به یک تکنولوژی مدرن با هزینههای مطلوبتر برای شهرداری داشته باشد، مونوریل توجیهپذیرتر از احداث خطوط مترو است که تکمیل آن ممکن است چند دهه به طول بینجامد. به عبارت دیگر اگر ادامه مونوریل تا پردیسان توجیه پذیر نباشد، احداث مترو نیز به طریق اولی توجیه ناپذیرتر است چرا که هزینه و پیچیدگی های عمرانی و فنی بیشتری دارد.
طبق برخی برآوردها و نظرات کارشناسان، مونوریل در سناریوی ادامه آن تا پردیسان کارایی بیشتر نسبت به خطوط مترو دارد و بهخاطر آنکه بهصورت روسطحی اجرا می شود و بخشی از آن احداث شده بسیار زودتر می تواند وارد مرحله بهره برداری شود، چه این که خط یک مترو قم هنوز بعد از گذشت 10 سال از کلنگ زنی آن هنوز تکمیل نشده و در گیر و دار مباحث فنی و اجرایی است و با روند کنونی شاید تا 30 سال آینده نیز به پردیسان نرسد در حالیکه اجرا و ادامه مونوریل می تواند زودتر مدیریت شهری قم را به مرادی که حوزه حمل ونقلی آن دارد، برساند.
شهرک پردیسان در منطقه 8 شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تأسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد. هم اینک بخش مهمی از طرح نهضت ملی مسکن در قالب احداث خانه در اراضی 560، 22، 27 و 17 هکتاری این شهرک در حال ساخت است.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |