Get News Fast

 

مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه

وزیر توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل جمهوری آذربایجان پس از دیدار با مدیرکل بخش توسعه کمیسیون اروپا در تاریخ ۴ مه، اعلام کرد: در مورد همکاری اتحادیه اروپا و آذربایجان در زمینه حمل‌ونقل به ویژه توسعه کریدور میانی گفتگو کردیم.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه

اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان، «رشاد نبی اف» وزیر توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل جمهوری آذربایجان پس از دیدار با «گرت یان کوپمن» مدیرکل بخش توسعه کمیسیون اروپا در تاریخ 4 مه، در شبکه X نوشت: ما با گرت یان کوپمن، مدیرکل مذاکرات همسایگی و گسترش کمیسیون اروپا که در کشورمان به سر می‌برد، ملاقات کردیم. ما در مورد همکاری اتحادیه اروپا و آذربایجان در زمینه حمل‌ونقل به ویژه توسعه کریدور میانی گفتگو کردیم.

بر اساس اطلاعات کمیسیون اروپا، حمله روسیه به اوکراین اهمیت یافتن مسیرهای تجاری قابل اعتماد و کارآمد جایگزین بین اروپا و آسیا را که از روسیه عبور نمی‌کنند، افزایش داده است.

بنابراین، در 29 ژانویه سال جاری، مجمع جهانی سرمایه‌گذاران ترانزیت در مورد اتصال حمل‌ونقل اتحادیه اروپا به آسیای مرکزی در بروکسل برگزار شد که دولت‌ها، مؤسسات مالی، مشاغل و جامعه مدنی را از اروپا و آسیای مرکزی گرد هم می‌آورد.

والدیس دامبروسکیس معاون اجرایی کمیسیون اروپا اعلام کرد که مؤسسات مالی اروپایی و بین‌المللی شرکت‌کننده در این مجمع 10 میلیارد یورو برای حمایت و سرمایه‌گذاری در ارتباطات حمل‌ونقل پایدار در آسیای مرکزی اختصاص خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: بانک سرمایه‌گذاری اروپا تفاهم‌نامه‌هایی را با دولت‌های قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و همچنین بانک توسعه قزاقستان به ارزش کل 1.47 میلیارد یورو امضا کرده است. این وام‌ها با توجه به تضمین‌های کمیسیون اروپا امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته دامبروسکیس، سرمایه‌گذاری‌های لازم برای تبدیل کریدور حمل‌ونقل ترانس خزر به مدرن‌ترین، چندوجهی‌ترین و کارآمدترین مسیر ارتباطی اروپا و آسیای مرکزی ظرف 15 روز جذب خواهد شد.

کمیسیون اروپا گفت که تعدادی از تعهدات مهم در این مجمع به عنوان بخشی از مجموع 10 میلیارد یورو انجام شده است.

کریدور میانه، شامل حمل‌ونقل بار از چین به ترکیه و همچنین به کشورهای اروپایی و بالعکس است.

کریدور حمل‌ونقل اروپا-قفقاز-آسیا یک طرح در چارچوب کمک‌های فنی ارائه‌شده به کشورهای مشترک‌المنافع است که با حمایت اتحادیه اروپا اجرا می‌شود. این طرح در کنفرانسی که در ماه می 1993 در بروکسل با حضور 8 کشور (5 جمهوری آسیای مرکزی و 3 جمهوری قفقازی) برگزار شد، به تصویب رسید.

برای اهداف کریدور حمل‌ونقل اروپا-قفقاز-آسیا اعلام شده است: بستری پایدار برای گرد هم آوردن منافع، یافتن راه‌های بهینه برای ایجاد همکاری‌های متقابل و سودمند، از جمله توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل‌ونقل در مناطق اروپا، دریای سیاه، قفقاز، دریای خزر و آسیا.

جمهوری آذربایجان به توسعه کریدور میانی اهمیت داده و بر اجرای پروژه‌هایی در این راستا متمرکز بوده است.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در نشست بین‌المللی «COP29 و چشم‌انداز سبز برای آذربایجان» که در 23 آوریل برگزار شد، تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به کریدور میانه نیاز است و سال به سال محموله‌هایی که از چین وارد می‌شود و از آذربایجان می‌گذرد افزایش می‌یابد. در سفر دولتی ماه گذشته رئیس‌جمهور قزاقستان به آذربایجان، مراسم استقبال مشترک از قطار کانتینری که سیان را ترک کرده و وارد باکو شده بود، برگزار کردیم. بنابراین این یک نمایش مشترک از همکاری مابین کشورهایمان بود. ناگفته نماند که قزاقستان و چین فعال‌تر همکاری می‌کنند. با این حال، آذربایجان و چین نیز همکاری‌های خود را بسیار امیدوارکننده و نتیجه گرا توسعه می‌دهند.

گفتنی است در 3 سال گذشته تعداد کامیون‌های خارجی و آذربایجانی که حمل‌ونقل ترانزیت بار با استفاده از خاک جمهوری آذربایجان را انجام می‌دهند افزایش چشمگیری داشته است. به این ترتیب در سال 2021، 85 هزار و 293 واحد حمل‌ونقل ترانزیتی با وسایل نقلیه خارجی از طریق خاک جمهوری آذربایجان انجام شده است، در سال 2022، 176 هزار و 789 دستگاه و در سال 2023، 229 هزار و 756 دستگاه حمل‌ونقل ترانزیتی انجام شده است.

به این ترتیب در سه سال گذشته مجموع محموله‌های ترانزیتی که از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای از طریق جمهوری آذربایجان انجام شده در سال 2021، 94 هزار و 844 بار، در سال 2022، 200 هزار و 155 و در سال 2023، 26 هزار و 6143 بار بوده است. به طور کلی حمل‌ونقل کالای ترانزیتی از طریق جاده در 3 سال گذشته 2.8 برابر شده است.

همه این‌ها نشان می‌دهد که جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر به طور کامل به تعهدات خود برای تحقق کریدور میانه در بالاترین سطح عمل کرده است. این کشور پروژه‌های بزرگی را در رابطه با راه‌اندازی خط راه‌آهن باکو – تفلیس – قارص و افزایش ظرفیت بارگیری بندر تجارت دریایی بین‌المللی باکو و همچنین بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک در این جمهوری اجرا کرده است.

انتهای پیام/

گروه خبری: 1339

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا