Get News Fast

 

درب دانشگاه‌ها به سوی علم تولیدشده در حوزه‌های علمیه باز شود

نماینده مردم استان مرکزی در خبرگان رهبری گفت: امروز حوزه‌های علمیه ایران برترین حوزه‌های علمیه از لحاظ تولید علم هستند و تولید علم بی‌نظیری در حوزه‌ها شکل گرفته است و تقاضا داریم درب دانشگاه‌ها به سوی علم تولید شده در حوزه‌های علمیه باز شود.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

درب دانشگاه‌ها به سوی علم تولیدشده در حوزه‌های علمیه باز شود

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله محسن اراکی عصر امروز در آیین تجلیل و پاسداشت مقام علم، عالم و سرآمدان آموزشی دانشگاه اراک با اشاره به اهمیت مباحث علمی و حوزه های علمیه و دانشگاه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مباحث در علوم انسانی این است که چه تعریفی از انسان داریم و آنچه انسانیت انسان را قوام می‌بخشد چیست؟ یکی از مقدمات انسان مسئولیتی است که بر دوش انسان نهاده شده است و انسان را مسئول می‌دانیم این به معنای این است که خواستگاه مسئولیتی را پیش از انسان برای جامعه انسانی قائل هستیم بنابراین مسئولیت ریشه در جهان پیش از انسانیت دارد.

وی افزود: مسئولیت انسانی در منابع دینی سه پایه اصلی دارد؛ نخستین مسئولیت انسان مسئولیتی است که از عقل و خرد انسانی نشأت می‌گیرد و مسئولیت بر دوش انسان نهاده می‌شود، انسان خردمند مسئول است و مهم‌ترین وظیفه خرد این است که تفاوت خوب و‌ بد را تشخیص می‌دهد بنابراین نخستین پایه مسئولیتی مبتنی بر عقل و خرد است.

نماینده مردم استان مرکزی در خبرگان رهبری تصریح کرد: آغاز تمام علوم انسانی از مسئولیت انسان برخواسته است، باید بدانیم آیا انسان بدون پیشینه پا در عرصه جهانی می‌گذارد و مسئول است؟ انسان زمانی که متولد می‌شود باید نسبت به مسائل قبل از خود آگاه و مسئول باشد بنابراین تفاوت علوم انسانی اسلامی و علوم انسانی غیر اسلامی، مسئولیت انسان است.

اراکی بیان کرد: دومین خواستگاه مسئولیتی انسان، علم است، عقل نسبت به آموخته انسان مسئول است، عقل مسئول است که بداند، ببیند و بشنود و آنچه را می‌شوند و می‌بیند در ترازوی عقل قرار دهد و آنچه که درست است بپذیرد و آنچه نادرست است را نپذیرد، عقل با سنجه خرد آنچه را که دید و شنید و دانست را باید تفکیک کند و از درست پیروی کند و از آنچه نادرست هستند اجتناب کند.

وی ادامه داد: علمی که در تشخیص خوب و بد انسان نقشی نداشته باشد علم مفید نخواهد بود، علمی که انسان را در راه کمال هدایت می‌کند، علم مفید است. هفت مسئولتی اساسی برای انسان تعریف شده که انسان را به هفت میثاق می‌رساند که تعلیم یکی از هفت میثاق به شمار می‌رود، آموزش مسئولیت نهادینه در جامعه اسلامی است و کسی حق ندارد از آموختن سرباز زند.

نماینده مردم استان مرکزی در خبرگان رهبری  بیان کرد: مسئولیت عالمان در تعلیم پیش از مسئولیت جاهلان در تعلم است، این جهان، جهان دانایی است و در این جهان، جهل جایگاهی ندارد و جهل عارض بر این جهان است. وقتی انسان با عقل و خرد خود راه صحیح و ناصحیح را تشخیص دهد نسبت به رفتار و پذیرش خود مسئول است. خواستگاه رفتار ارادی انسان سنجش است و انسان براساس سنجش انتخاب می‌کند، ایمان زیرساخت سنجش است بنابراین ایمان مسئولیت پذیر است و در خواستگاه ایمان علم مفید پرورش پیدا می‌کند.

اراکی عنوان کرد: شهید مطهری در دهه آخر حیات، تحول و جهش جدیدی را در ساختار فکری خود پدید آورد به‌طوری که جهت گیری عملی در تولیدات علم داشتند که زیرساخت یک دانش عملی است و این نشان می‌دهد انسان به هر درجه ای از علم برسد باید دانش بیاموزد، اگر زیرساخت ایمان و احساس مسئولیت به دانش آموختن وجود نداشته باشد انسان به علم دست پیدا نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه علم حقیقی در انسان تواضع ایجاد ‌می‌کند و عالم متواضع است، خاطرنشان کرد: ما دربرابر گنجینه بی انتهای دانش انسانی هستیم که در منابع دینی ما نهفته است، علم در منابع دینی وجود دارد و منابع دینی منحصر به اخلاق نیست، در گنجینه دانشی که از ائمه برگفته‌ایم گنجینه بی انتهای دانش وجود دارد، امروز حوزه‌های علمیه ایران برترین حوزه‌های علمیه از لحاظ تولید علم هستند و تولید علم بی‌نظیری در حوزه‌ها شکل گرفته است و تقاضا داریم درب دانشگاه‌ها به سوی علم تولید شده در حوزه‌های علمیه باز شود.

حوزه‌ علمیه امروز کنشگر و برگرفته از بُن‌مایه‌های حوزوی است
‌استفاده از ظرفیت حوزه علمیه خواهران در کردستان

هر پیشرفتی در دانشگاه حاصل زحمات معلمان و اساتید است

مجتبی ذوالفقاری، رئیس دانشگاه اراک در این آیین با اشاره به اینکه بر این باور هستیم که اساتید بسیار خوب و فداکار در کشور فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: اساتید دانشگاه علی رغم تمام مشکلات پای کار هستند و هر پیشرفتی در دانشگاه حاصل زحمات معلمان و اساتید است و به همت اساتید علم و ادب دانشگاه‌ها افتخارات جدید کسب شده است.

وی با تشکر از مجموعه استان و استانداری مرکزی که همیشه پای کار مشکلات دانشگاه هستند، افزود: افکار و شهید مطهری همچنان در جامعه امروز موضوعیت دارد، شهید مطهری پیش از انقلاب به عنوان معلم نمونه در دانشگاه حضور پیدا می‌کردند و موضوعات را عالمانه بررسی می‌کردند و کتب ایشان همچنان حرف روز است که می‌توان از آنها در دانشگاه‌ها بهره‌مند شد.

رئیس دانشگاه اراک عنوان کرد: نمادهای کشورهای غربی از درون پوشالی است اما نمادهای کشور ایران اسلامی واقعی است چراکه از شخصیت‌های عالم و برتر به عنوان نماد یاد می‌کنند، امثال شهید سلیمانی و شهید مطهری جزو نمادهای واقعی کشور ما از آنها یاد می‌شود که هر یک اسوه و نمونه هستند و می‌توان از آنها به عنوان الگوی برتر بهره گرفت.

ذوالفقاری تصریح کرد: گنجینه انقلاب اسلامی در دانشگاه حرف برای گفتن دارد و به برکت انقلاب اسلامی و جوانان این مرز و بوم می‌توان یک فضای امید را در جامعه ایجاد کرد، ایجاد فضای امیدآفرینی در جامعه نیز پویایی، انگیزه و پیشرفت را گسترش خواهد داد.

انتهای پیام/711/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 10 =

دکمه بازگشت به بالا