معلمی با 4فرزند؛ مشق مهر مادری از خانه تا مدرسه+فیلم
فرزندپروری مادران شاغل موضوعی است که بسیاری افراد در جامعه امروز آن را مانعی برای ادامه تحصیل و مغایر با فعالیتهای اجتماعی میدانند، در این مصاحبه به روایت زندگی یک معلم دهه هفتادی با چهار فرزند میپردازیم. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
معلمی با 4فرزند؛ مشق مهر مادری از خانه تا مدرسه+فیلم
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، از وظایف و تکالیف هر زوج در طول زندگی مشترک، تربیت نسلی شایسته است ولی امروزه برخی ضرورت فرزندآوری را به بهانههای مختلف زیر سؤال میبرند و گاهی فرزند را مانعی برای رشد علمی، اجتماعی و اقتصادی والدین میدانند در حالی که فرزندآوری برکات و اثراتی همچون؛ شادی و لذت در زندگی، تداوم حیات، ایجاد حس مفید بودن، زمینهساز رشد و تعالی والدین، عامل نشاط خانواده، رشد و برکت اقتصادی و … را به همراه دارد و در روایت نیز تأکید شده چه بسا پدران و مادرانی که به واسطۀ فرزندان خود اهل بهشت میشوند.
با توجه به قرار گرفتن در ایام گرامیداشت مقام معلم و شهادت استاد مطهری و همچنین موضوع روز کشور که جوانی جمعیت است با خانم “زهرا شاه مرادی” معلم 32 ساله از شهرستان نهاوند به گپ و گفت نشستیم.
شاه مرادی با مدرک کارشناسی ارشد رشته فقه و حقوق دارای چهار فرزند به نامهای؛ فاطمه 12 ساله ، محمدصالح 6 ساله، اسما 4 ساله و کوچکترین عضو خانواده سارای نزدیک به یکسال دارد.
تسنیم: به عنوان نخستین سؤال بفرمایید مادر بودن حین شاغل بودن سخت است؟
مادر بودن حین شاغل بودن سختیهای خود را دارد ولی برخی سختیها در زندگی ما به شیرینی تبدیل شده و تعداد موقعیتهای شیرین در زندگی ما بسیار بیشتر هست و من از شرایطم رضایت کامل دارم و مادری را در کنار شغل معلمی دوست دارم.
تسنیم: از ازدواج و تحصیلتان بگویید؛ چند سال داشتید و در چه شرایطی بودید؟
من 19 ساله بودم و همسرم 23 سال داشت که ازدواج کردیم، در آن زمان اوایل ازدواج هر دو دانشجو بودیم. وقتی سال اول دانشگاه بودم خداوند فرزند اول را به من عطا کرد ولی درس خواندن مانع از این نشد که نخواهم مادر شدن را تجربه کنم.
باید بگویم حس مادر شدن را در کنار درس خواندن دوست داشتم و حالا در شرایطی قرار داریم که از سختیها عبور کردیم.
.
تسنیم: در چه مقطعی تدریس میکنید و ارتباطتان با دانشآموزان چطور است؟
دانشآموزانم را مانند فرزندانم میبینم
اول اینکه به شغل معلمی خیلی علاقه داشتم و به خاطر اینکه 4 فرزند داشتم و علاقه و رابطه صمیمی با بچهها داشتم سبب شد شغل معلمی در مقطع ابتدایی را انتخاب کنم. برخلاف برخی همکاران که با دانشآموزان ابتدایی راحت نیستند من خیلی تمایل به تدریس به سنین پایین داشتم و باید بگویم این شغل در مقطع ابتدایی به صبر و حوصله فراوانی احتیاج دارد.
در کلاس ششم ابتدایی من 10 دانشآموز دختر و 10 دانش آموز پسر دارم و دانشآموزانم را مثل بچههای خودم میدانم ضمن اینکه آنها هم با من راحت بودند و این بر میگردد به این موضوع که من تعداد فرزندانم زیاد بود.
الان که در مرخصی زایمان قرار دارم همچنان دانشآموزانم لطف داشته و جویای احوالم هستند و تبریکات فراوانشان به خاطر روز معلم شامل حالم شد و از من می خواهند زودتر به کار برگردم.
تسنیم: اگر به گذشته برگردید دوباره این مسیر را انتخاب می کنید؟ چرا؟
در خانواده پر جمعیت حس کنارهم بزرگ شدن را درک کردم
اگر به گذشته برگردم به طور قطع همین مسیر زندگیام را تکرار میکنم، چرا که من خودم در خانواده پر جمعیت متولد شدم و 7 برادر و یک خواهر دارم و در این خانواده حس کنار هم بزرگ شدن را درک کردم، که در مشکلات و سختیهای زندگی خواهر و برادر چقدر کنار هم و حامی هم هستند و دوست داشتم این تجربه را در اعضای خانواده خودم هم داشته باشم.
وقتی متوجه شدم فرزند اولم تنها بوده که بین تولد فرزند اول و دومم 7 سال فاصله سنی افتاد؛ برای بزرگ شدن فرزند اول خیلی سختی کشیدم، چون باید زمان زیادی را برای پرورش، بازی و نگهداری از او صرف میکردم اما وقتی دومین فرزندم متولد شد کار زیادی نداشتم و بعد از تولد فرزند دوم و سوم این سختی به آسانی تبدیل شد چون بچهها خودشان از هم مراقبت میکردند و با هم سرگرم بازی بودند و حالا نیز زمان کمتری از من میگیرند.
تسنیم: تجربه حس مادری برای اولین بار و مقایسه آن با چهارمین باری که متوجه شدید فرزندی در راه دارید چگونه بود؟
همسرم هم با تعدد فرزند در خانواده موافق بودن و علاقه داشتند برای نخستین بار که متوجه شدم باردارم خیلی خوشحال بودم و این حس در مورد چهارمین فرزندم دهها برابر شد و این از چند بعد بوده که از منظر فرهنگی و اقتصادی را شامل میشود. از نظر اقتصادی شاید ما در اوایل ازدواج صاحب خانه و ماشین نبودیم ولی وقتی فرزند چهارمم متولد شد ما هم صاحب منزل بودیم و هم خودرو داشتیم و خیر و برکت وجود بچهها در زندگی مشترک ما جاری شد.
خیلی افراد با شنیدن اینکه ما چهار فرزند داریم با تعجب میپرسند شما چطور میتوانید از پس تربیت و مخارج زندگی بربیایید؛ باید بگویم متأسفانه اعتقاد و باور ما به خدا کمتر شده وگرنه هر بچهای رزق و روزی خود را به همراه دارد.
تسنیم: از امتیازات دولت در طرح جوانی جمعیت استفاده کردید؟
قوانین مصوب شده در مرحله اجرا ضعیف هستند
ما تاکنون از هیچ امتیازی برای فرزندانمان استفاده نکردیم چرا که قوانین به خوبی به تصویب میرسند ولی در مرحله اجرا خیلی ضعف دارند.
میگویند تسهیلات، زمین و یا مسکن تعلق میگیرد ولی ما هر باری که پیگیر شدیم و مراجعه کردیم خبر از تحقق وعده در سالهای بعد دادند یا اینکه گفتند زمین تخصیص نیافته و یا باید در نوبت وام بمانید و بهانههای دیگر.
تسنیم: در مورد نحوه مدیریت خانه و چگونگی تربیت فرزندان بفرمایید.
همسر، پدر و مادر و فرزندانم کمک حال من هستند و معتقدم با برنامهریزی به خوبی کارها پیش میرود ضمن اینکه وقتی بچهها بزرگ میشوند مسئولیتپذیر میشوند و زمان همبازیبودن باهم خیلی موارد را آموزش میبینند و توان حل مسئله را پیدا میکنند.
درباره نحوه تربیت فرزندان و نگرانی خیلی از زوجین به خاطر تربیت چند فرزند نیز، مقام معظم رهبری در سال 94 سخنرانی داشتند و در مورد تربیت فرزندان به خوبی گفته اند: “تربیت فرزندان، تربیت تکتک فرزندان نیست، تربیت محیط خانواده است. محیط خانواده که خوب بود، چه بچّه یکی باشد چه پنجتا باشد، فرقی نمیکند، خوب تربیت میشوند. بهطور طبیعی، بهطور غالب خوب تربیت میشوند” بر این اساس قرار نیست تک تک فرزندان را تربیت کنیم.
هر جایی نیازمند قوانین است و در منزل ما نیز قوانینی برای بچهها وجود دارد، دختران من کارهای شخصی خود را خودشان انجام می دهند، برای گوشی دست گرفتن و بازی با گوشی هم زمان تعیین کردیم، برای بیرون رفتن نیز برنامه داریم.
تسنیم: از نقش همسرتان در کمک به شما و تربیت فرزندان بگویید.
همسرم خیلی کمک حال من بودن چه در زمان تحصیلم، کارم و حتی خانهداری، اگر همسرم حامی نبودند من نمیتوانستم موفق باشم.
هنر زنان در جامعه امروز جهاد فرزندآوری است
خیلی از اطرافیان و همکاران مخالف فرزندآوری بویژه تعدد فرزند بود و من با راهکارهایی که داشتم و هدفی که برای خودم تعیین کرده بودم برای آنها توضیح می دادم.
با توجه به موضوع جوانی جمعیت، هنر زنان در جامعه امروز فرزندآوری است که نیاز به جهاد دارد و این نیازمند از خودگذشتگی است، همانطور که مادران ما چندین فرزند را با امکانات کم پرورش میدادند.
تسنیم: نیاز یک مادر شاغل و درخواست این مادر و مادران شبیه او از نهادهای حاکمیتی چیست؟
مادران شاغل دغدغه زیادی از باب اینکه فرزندان کوچکشان در زمانی که مادر و پدر در محل کار هستند چه میکنند دارند و دولت باید در اجرای قوانین و سیاستهای حمایتی فرزندآوری قوی باشد و اگر ایجاد مهد در ادارات اجرایی شود مادران با خیال آسوده در کنار وظیفه مادری خود به فعالیت اجتماعی میپردازند. به عنوان مثال برای منِ معلم کار در نزدیکترین مدرسه به محل زندگیم دغدغههای من را کم میکند.
تسنیم: در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
با توجه به موضوع مهم جوانی جمعیت و دغدغه مقام معظم رهبری توصیه من به همکاران خودم این است که از ویژگیهای شغل معلمی جهاد و از خودگذشتگی است و معلمان میتوانند در کنار شغل خود مادر چند فرزند باشند و با توکل به خدا به کارشان ادامه دهند.
مصاحبه از مریم رحیمیان انور
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |