جایزه "علوم انسانی اسلامی محیالدین" به آیت الله رشاد رسید
آیین اختتامیه چهارمین همایش ملی «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» و آیین اعطای نخستین «جایزه علوم انسانی اسلامی محیالدین» یادمان اندیشه فقید آیتالله حائری شیرازی در حرم حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد و این جایزه به آیت الله علیاکبر رشاد، محقق اسلامی رسید. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
جایزه “علوم انسانی اسلامی محیالدین” به آیت الله رشاد رسید
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، آیین اختتامیه چهارمین همایش ملی «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» همراه با اعطای نخستین «جایزه علوم انسانی اسلامی محیالدین»، با حضور تولیت حرم مطهر، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، استاندار فارس و جمعی از طلاب و اساتید حوزههای علمیه، در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شد.
حجتالاسلام ابراهیم کلانتری؛ تولیت حرم مطهر احمدبن موسی شاهچراغ (ع) گفت: آیت الله حائری شیرازی، از اندیشمندان بزرگی بودند که دغدغه همیشگی و مستمر در خصوص علوم انسانی داشتند و در این حوزه، تلاش و زحمات بسیار متحمل شدند که در نتیجه آن، این مؤسسه شکل گرفت و چندین سال است که کار خود را در شیراز شروع کرده است.
وی ادامه داد: از جمله فعالیتهای متعددی که در این مؤسسه انجام گرفته است؛ طراحی جایزه سالانه «مُحی الدین» است که به اندیشمندان، پیشکسوتان و تاثیرگذاران در حوزه علوم انسانیِ اسلامی، تعلق میگیرد.
کلانتری، در خصوص خدمات آیت الله رشاد در حوزه علوم انسانی گفت: نکته برجستهای که باید مورد توجه عموم طلاب و روحانیون خواهر و برادر قرار گیرد، تأسیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که جزو چراغهای درخشانی است که در کشور ما میدرخشد.
وی یادآور شد: در دهههای بیست و سی، کشور با سیلی از اندیشههای مارکسیستی و ماتریالیستی مواجه شد که فضای دانشگاهها و نسل جوان و افرادی که اهل تفکر و مطالعه بودند، به شدت از هجمههای بنیانکَن مارکسیستی و ماتریالیستی متأثر شدند. افراد شاخص و ستونهایی که در آن سالها در کشور درخشیدند، افرادی، چون علامه طباطبایی (ره) یا علامه بزرگوار شهید مطهری (ره) بودند. اگر گفته شود که شهید مطهری جان خود را در راه مقابله با اندیشههای مادی، افکار التقاطی، انحرافات بنیانکَن گروههای متعدد مارکسیستی و جریانات معاند با اسلام ناب، در طبق اخلاص نهاد، حرف گزافی نیست. شهید مطهری همه وجود خود را برای مقابله با جریانات انحرافی فکری و اندیشهای در کشور، در طبق اخلاص گذاشت. خداوند نیز به خون پاک آن شهید برکت داد و آن مراحل تا پیروزی انقلاب، مسیر خود را به خوبی طی کرد.
تولیت حرم مطهر با بیان اینکه از پایان جنگ تحمیلی و پس از پیروزی انقلاب، در دهه هفتاد، هجمه عظیمی از جریانات لیبرالیستی مادی، به بنیانهای فکری و اندیشهای کشور وارد شد، گفت: اینبار، با ابزارهای جدید، و عده و عُدههای متعدد وارد کارزار شدند؛ از جمله آنها، تهاجم فرهنگی که به تعبیر مقام معظم رهبری، «شبیخون فرهنگی، قتل عام فرهنگی» و به تعبیر دیگر، «جنگ نرم» بود. آنان یکبار دیگر وارد فکر و اندیشه جوانان و اندیشمندان کشور شدند.
وی ادامه داد: از کارهای بسیار بزرگی که در مقابله با تهاجم فکری و فرهنگی در کشور ما، طی دو سه دهه گذشته انجام گرفته است، دو مورد بسیار شاخص است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ نخست، زحماتی که علامه بزرگوار آیت الله مصباح یزدی در قم متحمل شدند و مؤسسه آموزشی _ پژوهشی حضرت امام (ره) را تأسیس کردند، که کاری بینظیر در حوزه تربیت استادان، اندیشمندان و فرهیختگان برای مقابله با جنگ نرم فکری و فرهنگی بود. دومین کار شاخص؛ تأسیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ایران است. در کشور، چه بسا صدها پژوهشگاه و پژوهشکده موجود است که دارای بودجه دولتی و امکانات گسترده به لحاظ سرمایههای مادی و نیروهای انسانی هستند، اما کاری که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تحت مدیریت آیت الله رشاد انجام داده است، معادل بیست پژوهشگاهی است که بودجه دولتی دریافت میکنند.
وی ضمن تقدیر از فعالیتها و زحمات آیت الله رشاد در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یک پژوهشگاه غیردولتی است که به همت آیت الله رشاد و حضور جمعی از اندیشمندان دلسوز نظام اسلامی تشکیل شده است.
علوم انسانی در غرب، زمینهساز حاکمیت استعمار ممالک اسلامی است
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری هم از عدم انطباق علوم انسانی غربی با جوامع اسلامی سخن گفت و افزود: مبانی غربی بر نفی وحی و تاکید بر مادیات و اومانیسم است و در عرصه معرفتشناسی و انسانشناسی و دینشناسی بر مبنای کفر، بنیان نهاده شده است.
آیتالله علی اکبر کلانتری ادامه داد: اقتصاد، تربیت، جامعهشناسی و مدیریت همه به مثابه لباس هستند که بر انسان پوشیده میشود. چطور لباسی که اندازه آن گرفته نشده را میشود قیچی زد و دوخت؟ خیاطی که مشتری را ندیده و نمیشناسد چطور میتواند لباس بدوزد؟ مکاتب غرب اینگونه است که بر انسان ندیده و نشناخته لباس میدوزند و عرضه میکنند که این لباس را بپوش یا ما به تو میپوشانیم. علوم انسانی در غرب و مکاتب غربی، انسان را نشناختهاند و در نظریه دادن و تولید محتوا صلاحیت ندارند.
وی افزود: علوم انسانی غرب چالش بزرگی فراروی دانشجویان و استادان و طلاب ماست، چون علوم انسانی در غرب زمینهساز حاکمیت استعمار ممالک اسلام است. در باب علوم دینی سالهای زیادی تلاش شده، جلسات بیشماری برگزار میشود و مثالهای بیشماری زده میشود یکی از این مثالها تنگه احد است.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: علوم دینی مانند تنگه احد است که اگر اسلام این تنگه را فتح کرد، عقب افتادگیها جبران میشود ولی اگر از این تنگه عقب افتاد تمام پیروزیها در معرض خطر و زوال قرار خواهد گرفت.
به گزارش تسنیم در پایان این مراسم، نخستین «جایزه علوم انسانی اسلامی محیالدین» به آیت الله علیاکبر رشاد، محقق اسلامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیانگذار و رئیس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اهداء شد.
انتهای پیام/424
© | خبرگزاری تسنیم |