Get News Fast

 

ارسال اطلاعات 800 نهاد پولی برای صدور کد یکتا تا هفته آینده

بانک مرکزی اعلام کرد؛متقاضیان اخذمجوزهای تأسیس وفعالیت نهادهای پولی‌ومجوزهای مربوطه ازقبیل خدمات پرداخت‌یاری (PF) و پرداخت الکترونیک(PSP و غیره)بامراجعه به درگاه ملی مجوزهابه آدرسmojavez.ir می‌توانندنسبت به ثبت الکترونیکی درخواست اخذ مجوز اقدام کنند.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

ارسال اطلاعات 800 نهاد پولی برای صدور کد یکتا تا هفته آینده

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید جلال سیدی مدیر اداره مجوزهای بانکی این بانک گفت: با ادغام، تجمیع و حذف برخی مجوزها، 32 فقره از مجوزهای کسب و کار صادره توسط بانک‌مرکزی در زمینه شروع کسب و کار در چندین نوبت به تصویب هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار رسیده است و با آماده سازی زیرساخت‌های فنی لازم و برقراری ارتباط با سایر سازمان‌ها جهت تبادل الکترونیکی اطلاعات و استعلامات؛ در حال حاضر قابلیت صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها فراهم شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر پیگیری جدی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به­ منظور اجرای الزامات مربوط و تبدیل مجوزهای کاغذی قدیمی به الکترونیکی برای آماده ‌سازی بسترهای لازم برای ثبت و اخذ شناسه یکتای مجوز گفت: بانک مرکزی این امکان را برای تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی ملزم به اخذ مجوز‌های مصوب هیأت مقررات ‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار فراهم نموده است تا از طریق اخذ کد پیگیری بر روی درگاه ملی مجوزها نسبت به دریافت شنا سه یکتای مجوز‌های قدیمی خود اقدام نمایند.

مدیر اداره مجوزهای بانکی خاطرنشان کرد؛ از اوایل سال 1401 که اتصال بانک مرکزی به درگاه صدور مجوز های کسب و کار انجام شده است  تاکنون در خصوص نهادهای پولی از جمله شرکت‌های لیزینگ و صندوق‌های قرض‌الحسنه صرفاً از طریق این سامانه، درخواست‌ها تکمیل و ارسال می‌شود و تا کنون بالغ بر 77 مجوز برای شرکت‌های لیزینگ از طریق این درگاه صادر شده است.

وی افزود: فرآیند ثبت درخواست و دریافت مجوز در حال حاضر در مرحله آزمون‌های امنیت‌نرم‌افزاری است و ظرف مدت زمان تعیین شده توسط مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار یعنی تا 25 اردیبهشت ماه  1403 بر روی درگاه ملی مجوزها عملیاتی خواهد شد. 

سیدی با بیان اینکه اطلاعات حدود 800  نهاد پولی تا یک هفته اینده به منظور صدور شناسه یکتا برای وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور شناسه یکتا ارسال می شود گفت: این اطلاعات شامل 501 شرکت صرافی /279 شرکت تعاونی اعتبار /9 صندوق قرض الحسنه / 39 شرکت لیزینگ و 29 بانک و موسسه غیر بانکی تکمیل شده است که تا موعد قانونی تعیین شده یعنی  25 اردیبهشت ماه این اطلاعات به وزارت اقتصاد ارسال می شود تا شناسه یکتا در درگاه ملی منتشر شود.

مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی در ادامه افزود: بانک مرکزی پس از بررسی ظرف مدت زمان مقرر که توسط هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار تعیین شده است، در صورت احراز شرایط، مجوزهای الکترونیکی مربوط را در قالب شناسه یکتای مجوز صادر می‌نماید. بر این اساس با حذف فیزیکی مجوزها و صدور الکترونیکی مجوزها به صورت QR code، از این پس شاهد کاهش بروکراسی و تسهیل در فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار خواهیم بود. 

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: براساس تبصره (7) ماده (1) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ابلاغی سال 1401، مقرر شد شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون یادشده، هرگونه استعلام، تمدید یا ابطال مجوز، تنها از طریق شناسه یکتای مجوز صادره تنها از طریق درگاه ملی مجوزها قابل انجام باشد. بر همین اساس، در حال حاضر امکان استعلام شناسه یکتای صادره برای دارندگان مجوزها در درگاه ملی مجوزها برای عموم مردم فراهم است. 

سیدی تأکید کرد: مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار نیز موظف بود برای مجوزهای کسب و کار أخذ شده قبل از لازم الاجراء شدن این قانون با درخواست کتبی یا الکترونیکی دارنده مجوز، ظرف یک ماه از زمان درخواست، شناسه یکتا صادر کند. بر همین اساس، کسب و کارهایی که از دو سال پس از لازم الاجراء شدن این تبصره، شناسه یکتا نداشته باشند، به لحاظ قانونی فاقد مجوز محسوب می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: متقاضیان می‌توانند فیلم راهنمای نحوه دریافت شناسه یکتای مجوزهای قدیمی را بر روی درگاه ملی مجوزها mojavez.ir مشاهده نمایند.

مدیرکل اداره مجوزهای بانک مرکزی با اشاره به فرایند قانونی طی شده درخصوص الزام مراجع صادرکننده مجوز به صدور مجوزها به صورت تماماً الکترونیکی (غیرکاغذی) از طریق درگاه ملی مجوزها گفت: با تصویب «قانون اصلاح مواد (1)، (6) و (7) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی» در سال 1393 و ماده (57) «قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» در سال 1394 و پس از آن تصویب «قانون اصلاح مواد (1) و (7) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن» در سال 1399 و «قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» در سال 1401، مبنی ‌بر الزام مراجع صادرکننده مجوز به صدور مجوزها به صورت تماماً الکترونیکی (غیرکاغذی) از طریق درگاه ملی مجوزها، از سال 1394 همکاری‌های لازم با دبیرخانه هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار آغاز و مجوزهای کسب و کار بانک مرکزی احصاء و کاربرگ‌های مربوط به اطلاعات (شرایط،‌مدارک، زمان و هزینه) فرآیندهای تمدید، توسعه، اصلاح، ابطال و تعلیق مجوزهای یادشده در چندین نوبت تکمیل و اصلاح شد و طی سال‌های اخیر در جلسات کمیته‌های تخصصی مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و  کار مورد تایید قرار گرفت.

 مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی در ادامه اهم اقدامات این بانک در اجرای الزامات قانونی مرتبط با بهبود محیط کسب و کار را در 16 بند تشریح کرد:
1- احصاء مجوزهای کسب و کار بانک مرکزی؛ 
2- تهیه کاربرگ‌های مربوط به اطلاعات (شرایط،‌مدارک، زمان و هزینه) فرآیندهای تمدید، توسعه، اصلاح، ابطال و تعلیق مجوزهای کسب و کار؛
3- انجام اصلاحات، ادغام، تجمیع و یا حذف برخی از کاربرگ‌ها در جلسات کمیته‌های تخصصی مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار؛
4- آماده‌سازی زیر ساخت‌های فنی لازم به منظور اتصال به درگاه ملی مجوزها؛
5- الکترونیکی نمودن فرآیند صدور مجوز‌های مذکور بر اساس فرآیند‌های تعیین شده توسط مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار از طریق اتصال به درگاه ملی مجوزها و آماده‌سازی درگاه تخصصی بانک مرکزی به منظور ثبت اطلاعات متقاضیانی که کد پیگیری از درگاه ملی مجوزها اخذ نموده‌اند.
6- برقراری ارتباط با برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها به منظور تبادل الکترونیکی استعلامات از جمله سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت احوال، گمرک ایران، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شرکت مخابرات ایران، شرکت ملی پست ایران و قوه قضائیه؛
7- برگزاری جلسات به منظور برقراری ارتباط با سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها از جمله فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت تبادل سرویس‌های مورد نیاز به منظور الکترونیکی نمودن فرآیندهای مشترک صدور مجوز نهادهای پولی؛ 
8- بارگزاری اطلاعات (شرایط،‌مدارک، زمان و هزینه) فرآیندهای تمدید، توسعه، اصلاح، ابطال و تعلیق مجوزهای کسب و کار مصوب هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار بر روی درگاه ملی مجوزها؛
9- تصویب‌ اطلاعات کاربرگ‌های تعداد 36 فقره مجوز شروع کسب و کار در پنجاه و نهمین جلسه مورخ 21‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/12‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/1400 هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار؛
10- تکمیل و ارسال 72 فقره مجوز صادره در زمینه توسعه و تداوم فعالیت تحت عنوان استعلامات وفق تعریف ارائه شده در قانون اصلاح مواد (1) و (7) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و اصلاحات بعدی به مرکز یادشده که نهایتاً‌ تعداد 17 مجوز کسب و کار این بانک در شصت و ششمین جلسه هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار به تصویب رسید. 
11- حذف تعداد 1 فقره مجوز صادره در حوزه فناوری‌های نوین از 36 فقره مجوزی که پیش از این در پنجاه و نهمین جلسه مورخ 21‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/12‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/1400 و جایگزینی تعداد 4 فقره مجوز صادره در آن حوزه، وفق مصوبات شصت و هشتمین جلسه مورخ 16‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/08/ 1401 هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار؛
12- تصویب اصلاح مراحل و شرایط «مجوز تاسیس و فعالیت صندوق‌های تک شعبه‌ای» و «مجوز فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه تک شعبه‌ای تطبیقی» موضوع بند (ب) پنجاه و نهمین نشست هیأت مذکور،‌با توجه به ابلاغ «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت، نظارت و انحلال صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای» مصوب مورخ 1401/07/19 شورای پول و اعتبار و منسوخ شدن «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت صندوق‌های قرض‌الحسنه» مصوب جلسه مورخ 1388/05/20 آن شورا، در هفتاد و چهارمین جلسه مورخ 1401/12/27 هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار؛
13- استانداردسازی محتویات کاربرگ‌های مجوزها بر اساس استانداردهای مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار؛
14- حذف مجوزهای صادره در زمینه توسعه و تداوم فعالیت، در هشتادمین جلسه مورخ 1402/12/07؛ (تعداد 26 فقره مجوز کسب و کار در زمینه توسعه و تداوم فعالیت از روی درگاه ملی مجوزها حذف گردید. با حذف مجوزهای یادشده، در حال حاضر تعداد 32 فقره مجوز مصوب هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار بر روی درگاه ملی مجوزها قرار گرفته‌اند که از این تعداد 25 مجوز مربوط به تاسیس و فعالیت نهادهای پولی، 5 مجوز مربوط به خدمات پرداخت یاری  (PF) و پرداخت الکترونیک (PSP) و 2 مجوز اداره نشر اسکناس می‌باشد.)
15- تصویب کاربرگ‌های جدید مربوط به «راهنمای دریافت مجوزهای تأسیس و فعالیت صرافی‌ها» در هشتاد و یکمین جلسه مورخ 1403/01/27 هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار، با توجه به تصویب اصلاحیه «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها» در مورخ 16‏‏/08‏‏/1402 شورای محترم پول و اعتبار و منسوخ شدن «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها» مصوب جلسه مورخ 28‏‏/02‏‏/1400 آن شورا؛ 
16- آماده‌سازی بسترهای لازم به منظور ثبت درخواست اخذ شناسه یکتای مجوزهای قدیمی و کاغذی بر روی درگاه ملی مجوزها.

شایان ذکر است؛ پس از تأیید آزمون‌های امنیت سرویس مذکور تا اواخر اردیبهشت ماه 1403 عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا