ارزیابی 6ماهه عملکرد مدیران فارس برای ارتباط با رسانهها
معاون استاندار فارس از ارزیابی کار مدیران در بعد رسانهها بهصورت هر ۶ ماه یک بار خبر داد و گفت: باید مشخص شود که آیا مدیر با رسانهها ارتباط میگیرد و نشست خبری برگزار میکند و در این زمینه هم نباید میان رسانهها تفاوت گذاشته شود. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
ارزیابی 6ماهه عملکرد مدیران فارس برای ارتباط با رسانهها
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، اسماعیل قزلسفلی معاون استاندار فارس در نشست مشترک شورای اطلاعرسانی استان فارس با مدیران روابط عمومی دستگاهها و مدیران رسانههای این استان که در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد، اظهار داشت: ارتباط دستگاهها با رسانهها باید دوطرفه باشد.
وی از مدیران روابط عمومی دستگاهها خواست در فعالیتهای خود مخاطبمحور باشند و هم نیازهای رسانهها و هم نیازهای مردم را ببینند و برای آنها شأن قائل باشند.
قزلسفلی، نقش حداقلی روابط عمومی دستگاهها را امر اطلاعرسانی و نقش حداکثری آنان را تبیینگری و ایفای نقش در جهاد تبیین برای تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و افزود: صداقت و شفافیت باید ملاک کار اطلاعرسانی در دستگاهها باشد.
رئیس شورای اطلاعرسانی استان فارس با بیان اینکه این استان دارای ظرفیتهای بیبدیلی در حوزه رسانه است و رسانههای وزینی در آن فعالیت دارند، گفت: رسانههای استان فارس یک ویژگی بسیار مهمی که دارند آن است که میخواهند در پیشرفت استان نقش ایفا کنند و واقعاً در این قضیه دلسوزی میکنند.
وی در عین حال با تأکید بر این نکته که نقد باید عالمانه، عادلانه و طبیبانه باشد، ادامه داد: اگر مدیری نخواهد از چنین ظرفیتی که رسانهها دارند استفاده کند، مشکل دارد.
قزلسفلی، ابرپروژه دولت سیزدهم را ارتقای اعتماد و امید مردم و راهبرد آن را ایمان و امید دانست و اضافه کرد: حق نداریم کسی را ناامید کنیم، کمبودها را باید در جلسات مطرح کنیم اما حق ناامیدسازی در جامعه نداریم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با ابراز اینکه تلاش دشمن این است که از ظرفیت رسانه استفاده کند و بین داشتهها و خواستههای مردم فاصله ایجاد کند، گفت: اگر در این میان ما خوب تبیین نکنیم و ارتباط دوطرفه با مخاطبان و رسانهها نداشته باشیم، دشمن به هدف خود خواهد رسید.
وی یادآور شد: امروز صهیونیستها دیگر امیدی به گنبد آهنین و سامانههای پدافندی خود ندارند، چرا که برد یکهزار و 600 کیلومتری موشکهای ما را دیدند و این مرهون نوآوری و اقدامات شهیدانی چون حسن باقری و تهرانی مقدم بود، چرا که شهید باقری به پیچیدگی جنگ در زمان دفاع مقدس پی برد و واحد موشکی سپاه را با همکاری شهید تهرانی مقدم به وجود آورد.
قزلسفلی با بیان اینکه “امروز توانستیم با همت شهدایی چون باقری و تهرانی مقدم نقطهزن عمل کنیم.”، گفت: در همه کارها باید پیچیدگی را درک کنیم و متناسب با آن نوآوری و نقطهزنی داشته باشیم و این کار را در رسانهها هم باید دنبال کنیم.
معاون استاندار فارس با اشاره به مطالب مطرحشده در این جلسه گفت: نمیگوییم که کمبود و مشکل نداریم و سازمانها دارای نقص نیستند، رسانهها این نقصها را بگویند و مشکلات را با شفافیت و صداقت مطرح کنند، چرا که هر جا با مردم روراست بودیم، مردم همراهی و کمک کردند.
وی با تصریح به اینکه مسیر صداقت و شفافیت با مردم در راستای ابرپروژه ایجاد امید و اعتماد در جامعه باید توسط رسانهها و روابطعمومیها پیش رود، گفت: تمام مدیران دستگاهها موظف هستند که بهصورت فصلی با رسانهها دیدار گفتوگومحور داشته باشند و این بهجز برپایی نشستهای خبری است.
قزلسفلی از ارزیابی کار مدیران در بعد رسانهها بهصورت هر 6 ماه یک بار خبر داد و افزود: باید مشخص شود که آیا مدیر با رسانهها ارتباط میگیرد و نشست خبری برگزار میکند، و در این زمینه هم نباید میان رسانهها تفاوت گذاشته شود.
وی نقش روابطعمومیها را در این زمینه مهم توصیف کرد و ادامه داد: آمادگی داریم در جلسات شورای اطلاعرسانی استان هر نوبت 10 مدیر دستگاه را دعوت کنیم تا بیان کنند که برای حوزه روابط عمومی و رسانه چه اقداماتی انجام دادهاند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با تذکر اینکه “امروز صحنه جنگ در فضای مجازی و رسانه است.”، گفت: امروز نیاز به نو شدن در کار رسانهای و استفاده از ظرفیت فضای مجازی داریم.
قزلسفلی بر ضرورت تربیت خبرنگار تخصصی هم تأکید کرد و گفت: برنامه دستگاهها در زمینه تولیدات رسانهای باید طی دو سه هفته آینده احصا شود.
محمدعسلی مدیر مسئول روزنامه عصر مردم هم بیان کرد: تعریف خوبی از روابط عمومی و رسانه در عمل نداریم چرا که بهلحاظ شکلی حضور داریم اما بهلحاظ کیفی مشکل داریم و نقد بر عملکردها بهندرت دیده میشود.
میلاد امیرینژاد مدیرخبرگزاری تسنیم در استان فارس نیز گفت: برگزاری چنین جلساتی از سوی استانداری فارس بایستی تداوم داشته و مستمر باشد لذا خروجی لازم را هم بههمراه داشته باشد و در حد شعار و تبلیغ نباشد.
وی با بیان اینکه اهمیت جهاد تبیین در سخنان مقام معظم رهبری کاملاً مشخص است، ادامه داد: روابطعمومیها مکلف به بیان خدمات دولت و حقایق هستند و بایستی ارتباط خود را با رسانهها حفظ کنند.
زهرا عسکری مدیر روابط عمومی جهاد دانشگاهی و سردبیر خبرگزاریهای ایسنا و ایکنا در استان فارس نیز از عدم پاسخگویی مدیران دستگاهها و روابط عمومیها انتقاد کرد و و با ابراز گلایه گفت: تا زمانی که روند یکطرفه از سوی مدیران روابط عمومی استان دنبال شود رسانه و دستگاهها در راستای اهداف خود موفق نخواهند شد.
امینآبادیان مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شیراز هم با تصریح بر اینکه روابطعمومیها در صف جهاد تبیین، روایتاول و اطلاعرسانی هستند لذا آنها نباید دغدغه نیروی انسانی متخصص و تجهیزات را داشته باشند.
وی در ادامه موضوع سرعت را مورد اهمیت خواند و اضافه کرد: اهمیت نقش جایگاه روابط عمومی برای مدیران دستگاهها و سازمانهای مربوطه مشخص شود.
ارتباط بین رسانهها و روابطعمومیها با چالشهای متعددی روبهروست
محسن جوادی آزاد مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقهای استان فارس در این جلسه گفت: متأسفانه، در زمان حاضر ساختار مناسب، بانک اطلاعاتی منسجم جهت دعوت و هماهنگی برای حضور رسانهها در جلسات، انتشار اخبار، تهیه گزارش و برگزاری نشستهای خبری وجود ندارد، فلذا ارتباط بین رسانهها و روابطعمومیهابا چالشهای متعددی روبهروست.
وی با بیان اینکه جهت رفع این معضل و تسهیل در تعاملات بین روابطعمومیها و رسانهها، تشکیل یک تشکل منسجم از رسانهها در استان فارس ضروری بهنظر میرسد، افزود: این تشکل میتواند با ایجاد یک ساختار نظاممند، زمینه را برای همکاری و همافزایی هرچه بیشتر روابطعمومیها و رسانهها فراهم آورد.
جوادی آزاد همچنین مزایای تشکیل این تشکل را دعوت آسان و هدفمند از رسانهها اعلام کرد و افزود: لیست کاملی از تمامی رسانههای استان فارس، بههمراه اطلاعات تماس آنها در اختیار روابطعمومیها قرار خواهد گرفت. این امر، دعوت از رسانههای مرتبط با موضوعات مختلف را بهطور آسان و هدفمند امکانپذیر میسازد.
مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقهای استان فارس با اشاره به هماهنگی و انسجام در انتشار اخبار بیان کرد: با تشکیل این تشکل، میتوان نسبت به زمانبندی و هماهنگی در انتشار اخبار اقدام کرد و این امر از تداخل و پراکندگی اخبار جلوگیری و به تمرکز بیشتر مخاطبان روی رویدادها کمک خواهد کرد.
وی همچنین تسهیل در تهیه گزارش را یادآور شد و گفت: با ایجاد ارتباطات منسجم بین روابطعمومیها و رسانهها، فرآیند تهیه گزارش توسط خبرنگاران تسهیل خواهد شد.
برگزاری منظم نشستهای خبری: این تشکل میتواند با برنامهریزی و برگزاری منظم نشستهای خبری، زمینهای را برای تبادل نظر و تعامل مستقیم بین مسئولان و اصحاب رسانه فراهم آورد.
جوادی آزاد اظهارکرد: استفاده بهینه از ظرفیتهای رسانههای مکتوب و مجازی با تشکیل این تشکل، میتوان از ظرفیتهای رسانههای مکتوب و مجازی استان فارس بهطور بهینه در جهت اطلاعرسانی و انعکاس اخبار و رویدادها استفاده کرد؛ لذا از تمامی روابطعمومیهای استان فارس تقاضا میشود جهت تشکیل این تشکل منسجم، با ما همکاری و مساعدت کنند.
لزوم مردمیسازی روابطعمومیها در جنگ شناختی ضرورتی گریزناپذیر
محمدرضا طاهری مدیر روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی شیراز نیز گفت: در شرایطی که با وجود پلتفرمهای متعدد در شبکههای مجازی هر فرد میتواند یک رسانه در اختیار داشته باشد و روایتهای متفاوت و گوناگونی از تمام موضوعات، اتفاقات و حقیقتها منتشر کند، مسئولیتهای روابطعمومیها پیش از پیش بیشتر و حساستر میشود.
وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر در یک مرحله گذار قرار گرفتهایم و گستردگی فضاهای مجازی و گردش اطلاعات باعث شده است از بمباران اطلاعاتی فراتر برویم و وجود شبکههای متعدد باعث شده است تمام افراد هر اتفاقی را با دیدگاهی که دارند خوانش و روایت کنند.
طاهری ادامه داد: تغییرات انجامشده در حوزههای مذکور و در سالهای گذشته بهسبب وجود فضای مجازی باعث شده است روابطعمومیها در مرکز و پل ارتباطی میان مردم قرار بگیرند.
مدیر روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی شیراز تصریح کرد: در زمان حاضر جنگ شناختی باعث شده است وارونگی افکار عمومی بسیاری از اتفاقات مهم سازمانها را تحتالشعاع قرار دهد و بعضاً اطلاعرسانی ارگانها و سازمانها را با مشکل مواجه میکند که در این شرایط که رسانهها نقش جدیدی به خود گرفته و بعضاً به حکمران تبدیل شدهاند، اولویتهای سازمانها را تا حدودی تعیین میکنند و روابطعمومیها در واقع پل ارتباطی مردم و مسئولان قرار گرفته است که نقش روابطعمومیها را پیش از پیش حساس و پررنگتر کرده است.
انتهای پیام/424/.+
© | خبرگزاری تسنیم |