کودکان بازمانده از تحصیل خراسان جنوبی شناسایی میشوند
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از فعالیت ۲۴۸ معلم در امر شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل و انسداد مبادی بیسوادی در استان خبر داد. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
کودکان بازمانده از تحصیل خراسان جنوبی شناسایی میشوند
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سیدعلیرضا موسوینژاد در اولین نشست ستاد امتحانات سوادآموزی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال 270 کودک بازمانده از تحصیل توسط این افراد در سطح استان شناسایی شدند و به کلاسهای درس برگشتند.
وی، از سواد به عنوان اصلیترین شاخص توسعه جوامع یاد کرد و افزود: معلمان، به ویژه آموزشدهندگان سوادآموزی منشأ تحول در جامعه و مهمترین عامل رشد و شکوفایی ایران اسلامی در عرصههای علمی، پژوهشی، اقتصادی، اعتقادی، فرهنگی، هنری و ورزشی به شمار میروند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بر نظارت مستمر امتحانات سوادآموزی تأکید کرد و یادآور شد: در سوادآموزی با توجه به روحیات بزرگسالان و اینکه سوادآموز برای کسب علم و دانش وقت بیشتر گذاشته، قبولی پایان دوره بسیار حائز اهمیت است. برای سنجش معلومات فراگیران وی تکمیل این فرآیند لازم است یک دوره کارگاه آموزشی برای مسئولان، مراقبین و مصححین حوزههای امتحانی قبل از شروع امتحانات برگزار شود.
موسوینژاد با بیان اینکه مسابقه حفظ جزء 30 قرآن توسط سوادآموزان در انس سوادآموزان با قرآن و تأثیرپذیری قرآن در زندگی آنان بسیار موثر بوده است، تصریح کرد: آموزشدهندگان دورههای سوادآموزی در ابتدای کلاس 10 دقیقه به تلاوتی از آیات قرآن و بیان تفسیر موضوعی این آیات برای سوادآموزان، اختصاص دهند.
گسترش سواد در تمامی ابعاد، تکلیفی الهی است
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی همچنین در گردهمایی کارشناسان سوادآموزی استان گفت: گسترش سواد در ابعاد متنوع آن تکلیفی الهی است که باید از طریق تغییر نگرش و گذر از تصدیگری به تنظیمگری اتفاق بیافتد. باید جهشی معنادار در مأموریتها، راهبردها و راهکارهای سوادآموزی داشته باشیم بهگونهای که شاهد رشد شاخصهای بهروزشده سواد در استان باشیم.
وی با اشاره به برخورد دوگانه جهان غرب به مسئله علم، تکنولوژی، سواد، حقوق بشر و صلح و امنیت با کشورهای جهان سوم به ویژه بلاد اسلامی، عنوان کرد: علم نافع، مقدمه کسب معرفت و فتح قلههای افتخار است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بر ضرورت فضاسازی برای شتاب بخشی به اجرای طرحهای سوادآموزی در تمامی شهرستانها تأکید کرد و گفت: باید با معرفی الگوها و چهرههای موفق سوادآموزی و تبیین اهمیت سواد، بازماندگان از تحصیل و بیسوادان جامعه هدف 10 تا 49 سال را با مشارکت دستگاههای فرهنگی، برای شرکت در دورههای سوادآموزی، ترغیب و تشویق کنیم.
وی با بیان اینکه سواد آموزی امری خطیر، حساس، ظریف و سخت است که باید به شکلی هنرمندانه توسط کارشناسان و آموزشدهندگان راهبری شود، اذعان کرد: مهمترین رسالت ما به عنوان خادمین نظام تعلیم و تربیت، گسترش سواد، آموزش علوم نافع و ریشه کنی معضل بی سوادی از طریق انسداد مبادی بیسوادی است.
موسوینژاد، تعامل سازنده، همفکری و همکاری کارشناسان و آموزش دهندگان را زمینهساز گسترش سواد در تمامی ابعاد دانست و تصریح کرد: فضاسازی مناسب، استفاده بهینه از تمامی ظرفیتهای بالفعل و بالقوه موجود و مدیریت صحیح منابع، از الزامات مهم شتاب بخشی به امر سواد و سوادآموزی در بهارستان علم و ادب به شمار میروند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، توانمندسازی و مهارت آموزی سواد آموزان، ارتقای مهارتها شغلی آموزشدهندگان و کادر اداری برای آشنایی با شیوههای نوین سوادآموزی از برنامههای مهم معاونت سوادآموزی به شمار میرود.
انتهای پیام/ 252
© | خبرگزاری تسنیم |