Get News Fast

 

تولیدات حوزه‌های علمیه با زبان روز تطبیق و توزیع شود

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: ما باید تولیدات حوزه‌های علمیه را با همکاری حوزه و دانشگاه با زبان روز تطبیق و توزیع کنیم.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

تولیدات حوزه‌های علمیه با زبان روز تطبیق و توزیع شود

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله عباس کعبی در پنجمین همایش کتاب‌سال حکومت اسلامی با بیان اینکه ما 3 نوع اجتهاد تبیینی، تحقیقی و تنظیمی داریم اظهار داشت: تبیینی ناظر به احکام شرعی، فردی، اجتماعی و حکومتی است ولی در حوزه مباحث صرفا نظری و کتابخانه‌ای.

وی افزود: مرحله دیگر اجتهاد، تطبیقی است یعنی چه کنیم که احکام خدا در ساحت نظری در میدان عمل اجرا و دین اقامه شود. شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْكَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَىٰ وَعِیسَىٰ ۖ أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ ۚ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ ۚ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ یُنِیبُ؛ دشمنان اسلام از اجرای دین به وحشت می‌افتند؛ آمریکا و صهیونیسم مخالف شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در عرصه جهانی بر پایه تمدن نبوی و ولایی هستند.

کعبی بیان کرد: اجتهاد سوم هم تنظیمی است یعنی برای اجرای دین نیازمند این هستیم که رابطه دولت و ملت، رابطه دولت با دولت‌های دیگر و رابطه جامعه با جوامع دیگر را تنظیم کنیم و این هم اقتضائاتی چون رقابت، رفع موانع و پیش‌برندگی و … دارد که به آن سیاست شرعیه گویند. برخی تصور می‌کنند اصطلاح سیاست شرعیه مخصوص شیعه نیست ولی صاحب جواهر بارها از این تعبیر نام برده است. صاحب جواهر 70 مسئله را نام برده است که مشمول این موضوع هستند.

نائب رئیس جامعه مدرسین افزود: در نظام اسلامی فقه اهل بیت(ع) وارد عرصه تطبیق و زندگی شد و اولین دستاورد مهم فقه اهل بیت قانون اساسی بوده است. این قانون اساسی دستاورد مهم فقه اهل بیت(ع) است. تبیین فقه قانون اساسی و فقه حقوق اساسی به شکل روزآمد جزء وظایف حوزه علمیه است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اجتهاد تطبیقی و تنظیمی، اجتهاد زنده، متحرک، پاسخگو، نظام‌مند، کلان‌نگر و پیش‌برنده و مبارز است که دستاورد آن نظام‌سازی است. این نوع اجتهاد مبتنی بر چند مؤلفه ریشه‌ای است؛ اول نظریه تمدنی یعنی ما باید نظریه تمدنی جامع داشته باشیم تا در دوره پسااسرائیل بتوانیم نظریه خود را در جهان ارائه دهیم.

کعبی تصریح کرد: تمدن اسلامی مبانی متعدد دارد که یکی از عرصه‌های آن اجتهاد تمدنی است، عقلانیت و معنویت، علم و ایمان، مهر و محبت و اسلام رحمانی و جهاد با طواغیت و حاکمیت رهبری شایسته الهی در سطح جهان از مؤلفه‌های این نوع اجتهاد است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امروز نظام طاغوتی جهانی انسانیت انسان را مسخ کرده است، ادامه داد: بازگشت به ایمان و احیای کرامت انسانی در دوران جدید باید مدنظر اجتهاد تمدن‌ساز باشد و در اجتهاد تنظیمی هم باید دارای سامانه جامعی باشیم که به نیازهای انسان در ساحات مختلف امنیتی و اجتماعی و دفاعی و بهداشتی و … پاسخ دهد. پژوهش‌های فقه حکومتی باید به این سمت و سو در حرکت باشد.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام باقر(ع) فرمودند که رهبری شایسته الهی روح اسلام است و اسلام بدون این رهبری جسم بی حرکت است، ادامه داد: امروز وظیفه حوزه معرفی رهبری شایسته الهی وهمراه کردن اذهان جهانیان با این رهبری و پیوند میان امت و امامت و بازسازی حکومت الهی است.

وی عنوان کرد: به آیت‌الله شهید محمدباقر صدر که حجت بر حوزه علمیه است، اصرار کردند که رساله بدهد و قبول کرد ولی تاکید کرد اگر کسی در مسیر پیدا شود باید همه از او تبعیت کنند لذا فتوا به پیروی از امام خمینی دادند؛ ایشان در رساله عملیه خودشان بر این حقیقت تاکید کرده و فرموده است که اعلم کسی است که بتواند تطبیق دهد یعنی دستورات اسلامی را اجرا کند. شئون زندگی را بشناسد و فقه را بر آن تطبیق کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما برای رسیدن به این مسئله علاوه بر نگاه نو باید تولیدات حوزه‌های علمیه را با همکاری حوزه و دانشگاه با زبان روز تطبیق و توزیع کنیم و در خط مشی‌گذاری عمومی که در مجمع تشخیص و برنامه‌های 5 ساله رخ می‌دهد از محصولات فاخر حوزه استفاده کنیم. 

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا