ابوترابیفرد:در عمل سیاسی و اجتماعی تقوا را رعایت کنیم
امام جمعه موقت تهران گفت: عدالت با تعارف درست نمی شود بلکه اول باید خودمان را درست کنیم تا بتوانیم عدالت را اجرا کنیم. اگر بتوانیم در عمل سیاسی و اجتماعی تقوا را رعایت کنیم همه خیرات و برکات نصیب ما خواهد شد. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
ابوترابیفرد:در عمل سیاسی و اجتماعی تقوا را رعایت کنیم
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابیفرد امام جمعه موقت تهران در خطبههای این هفته نماز جمعه طی سخنانی اظهار داشت: ملت بزرگ ایران در این روزهای سخت اما عزت آفرین، پیکرهای پاک شهدای خدمت و کاروان اخلاق و ایثار را با دیدگانی اشکبار روی دستان قدرت آفرین خویش تشییع و حماسهای بزرگ خلق کردند.
وی افزود: آیت الله رئیسی، رئیس جمهور محبوب، پرتلاش، متواضع و خستگی ناپذیر ایران، در دوران کوتاه مدیریت اجرایی کشور، سجایای امیدآفرین اخلاقی را عینیت بخشیدند و چهره زیبای کارگزار دولت اسلامی را در رفتار خویش به نمایش گذاشتند.
ابوترابیفرد تصریح کرد: اخلاق از نگاه استاد شهید مطهری، چگونه زیستن، چگونه رفتار کردن و چگونه بودن را دربر میگیرد. چگونه بودن ما باز میگردد به صفات و ملکات نفسانی ما و چگونگی رفتار و گفتار از این سجایای اخلاقی الهام میگیرد. آموزههای وحیانی در مسیر تحول انسان و آراستگی او به فضائل و حرکت انسان در مسیر کمال تعریف شده است.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: انسان در تراز اسلام در دو حوزه اخلاق فردی، اجتماعی و سیاسی از ویژگیهای ممتازی برخوردار است. یک انسان تراز قرآن در رفتار خود بر اساس حکمت عملی گام بر میدارد.چنین انسانی درحیات سیاسی و اجتماعی رفتار او با دیگران بر اساس قواعد و اصولی است که بر اساس مبانی اخلاقی تعریف میشود.
وی اظهار داشت: در حوزه اخلاق سیاسی واجتماعی میتوان گفت قرآن کریم رسالت انبیاء را ساخت یک جامعه آراسته به عقلانیت و علم میداند که با بهره برداری از این اصول برای عدالت قیام میکند. سیاست ابزاری است برای ساخت چنین جامعهای لذا امام علی(ع) به مالک اشتر فرمودند باید منابع مالی پایدار بدست بیاوری و امنیت کشور را در قلههای مطلوب تامین کنی تا بتوانی به نیازهای مادی و معنوی انسانها پاسخ دهی. در کنار این توسعه انسانی میتوان یک کشور مدرن ساخت.
ابوترابیفرد با اشاره به سیاست در اندیشههای اسلامی عنوان کرد: فقه سیاسی با تبیین ویژگیهای حاکم و کارگزار، دستوراتی برای تحققق سیاست مبتنی بر اخلاق صادر میکند. فقه سیاسی نظام حکومتی را از درون متحول کرده و حاکمان را وادار به عمل به قواعد جامعه ساز میکند. بر همین اساس رهبر انقلاب فرمودهاند ما هنوز با دولت اسلامی فاصله داریم. دولت اسلامی مقدمهای برای ساخت جامعه اسلامی تمدن اسلامی است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به قواعد فقه سیاسی گفت: حاکم اسلامی اول باید عادل باشد زیرا در ذیل این واژه همه فضایل اخلاقی قرار گرفته است. انسان عادل در برابر حق تسلیم است و انسان عادل از هر سطحی از سطوح ظلم پاک و منزه است و در مناظرات سیاسی حقوق افراد را رعایت میکند.
وی افزود: ولایت فقیه یعنی ولایت فقه، عدالت، علم و حکمت. ولایت فقیه تفسیر کلام امام علی(ع) است که فرمودند در زمان غیبت امام معصوم باید تواناترین فرد برای مدیریت جامعه انتخاب شود و مهمترین اصل در این اقتدار و ثبات نظام سیاسی و خلق این اقتدار در منطقه و فرامنطقه دستاورد مدیریت مبتنی بر عدالت و فقاهت و حکمت امام بزرگوار و رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی است.
ابوترابیفرد گفت: ملت بزرگ ایران زمینه را برای اثرگذاری ولایت فقیه فراهم کرد. این امت اسلامی است که در سایر کشورها هستند راه را برای آفرینش این قدرت و خارج کردن کشورها از مدار قدرت آمریکا هموار کردند. کارگزار اسلامی باید بداند این مسئولیت که در اختیار اوست امانتی است که باید آن را پاس بدارد. یکی از ویژگیهای کارگزار اسلامی ارتباط تنگاتنگ با جامعه است.اگر مسئولین نظام به حجاب توجه می کنند برای حفظ کرامت زنان مسلمان و جامعه بانوان است و دغدغه آنها کرامت انسان است.
وی با بیان اینکه شهید رئیسی مجموعه فضائل اخلاقی بود، گفت: شهید آل هاشم نماز جمعه را به جایگاه مردمی تبدیل کرد. استاندر شهید آذربایجان در مدتی کوتاه در جایگاه بالایی از محبوبیت قرار گرفت و شهید امیر عبداللهیان عامل پیوند میدان و دیپلماسی بود و دغدغه خلق قدرت مضاعف برای جمهوری اسلامی داشت. این خلبانان عزیز نماد اخلاق بودند و شهید موسوی هم تکیه گاه خانواده متدین خویش و یک فرمانده مقتدر و پرتلاش در میدان بود.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: عدالت با تعارف درست نمی شود بلکه اول باید خودمان را درست کنیم تا بتوانیم عدالت را اجرا کنیم. اگر بتوانیم در عمل سیاسی و اجتماعی تقوا را رعایت کنیم همه خیرات و برکات نصیب ما خواهد شد.
وی در خطبه دوم اظهار کرد: در آستانه 14 و 15 خرداد قرار داریم و یاد و نام امام راحل را گرامی میداریم. امام بزرگوار راه را برای تار و پود سیاست در ایران اسلامی و جهان اسلام هموار کردند. نفوذ صلح آمیز اندیشه سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و گسترش آن در سطح جهان اسلام، سیاست خارجی موفقیت آمیز ایران در مهار قدرت نظامی و سیاسی آمریکا در منطقه و حضور محور مقاومت و حماس مقتدر به صورت یک قدرت نوظهور فرهنگی، سیاسی و نظامی تبیین کننده حرکت عظیمی است که امام خلق کردند و رهبر انقلاب با یک نگاه جامعه و فهم درست از ظرفیت جهان اسلام این حرکت را در مسیر دستیابی به قلههایی از اقتدار مدیریت و رهبری کردند.
وی گفت: تحولات ایران، عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین قهرمان نشان داد که دوران تصمیم گیری خودسرانه غرب و آمریکا به پایان رسیده است.
وی ادامه داد: سیاست خارجی ناهنجار آمریکا در برابر سیاست خارجی مبتنی بر اخلاق، حمایت از آزادی خواهان جهان و حمایت بدون قید و شرط از فلسطین قهرمان راه را برای انفعال آمریکا در منطقه هموار کرده است. امروز رفح مظلوم و مقتدر به نقطه پایان کار اسرائیل تبدیل شده است. علی رغم ابزارها و سلاحهایی که آمریکا در اختیار رژیم قرار داده و نهادهای بین المللی از آنها حمایت کردهاند، باز غزه ایستاده است.
ابوترابی فرد تصریح کرد: جنایت، شقاوت و دستهای به خون آغشته صهیونیستها و غرب و به ویژه سوختن زنان و کودکان در رفح پرده غفلت از دیدگان جهان و حتی حامیان رژیم اسرائیل فرو انداخته و وجدانها را بیدار کرده است.
وی با بیان اینکه غزه از جغرافیای جهان اسلام پاک نمیشود، گفت: حماسه خونین غزه باید یک پیروز داشته باشد و بقا و بازسازی آن توسط کشورهای اسلامی است.
خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: دولت سیزدهم با فهم درست چالشها و موانع با یک نقشه راه در حوزههای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی حرکت خود را آغاز کرد و در طول 3 سال گذشته در این مسیر گامهای بلندی را برداشت. رئیس جمهور شهید در اولین بخشنامه خود برای تدوین لایحه بودجه 1401 با رصد دقیق ناترازی بودجه بر ضرورت اصلاح ساختار نظام بودجه نویسی تاکید کرد و توصیه داشت که انصافاً کار بزرگی را در این حوزه آغاز کرد.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |