حمل بار از راهآهن سنندج با 50 درصد تخفیف + فیلم
هزینه حمل و نقل هر تن محصول و یا کالا از طریق جاده یکهزار و ۵۰۰ هزار تومان بوده اما از لحاظ ریلی در ایستگاه راهآهن سنندج با ۵۰ درصد کاهش هزینه، تنی ۷۵۰ هزار تومان است. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
حمل بار از راهآهن سنندج با 50 درصد تخفیف + فیلم
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، راهآهن همدان ـ سنندج یکی از قدیمیترین و تاریخیترین پروژههای حملونقل کشور است که احداث آن از اوایل دهه 70 مطرح و سال 83 مصوب شد و کلنگزنی و عملیات اجرایی آن از سال 84 آغاز شد. طول این پروژه ریلی حدود 150 کیلومتر است که دارای 7 ایستگاه شامل 3 ایستگاه ترافیکی و 4 ایستگاه مسافری است.
راهآهن همدان ـ سنندج در سه قطعه و توسط شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور انجام شد که قطعه اول آن بهطول 64.5 کیلومتر، قطعه دوم بهطول 56 کیلومتر و قطعه سوم هم 29 کیلومتر است.
بخش ریلی تهران ـ همدان در سال 1396 به بهرهبرداری رسید اما مسیر همدان ـ سنندج پس از گذشت 19 سال 11 بهمن ماه سال گذشته توسط شهید رئیسی به اتمام رسید. این طرح که از سال 84 آغاز شده بود تا سال 1401 تنها 63 درصد پیشرفت داشت و یکهزار میلیارد تومان برای آن هزینه و در مقاطع مختلف بهدلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران و کارگران، پروژه تعطیل شد اما سال 1401 از محل سفر دور نخست رئیسجمهور 1400 میلیارد تومان و در ششماهه نخست سال گذشته نیز 500 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت.
این خط راهآهن برای نخستین بار آذرماه سال گذشته توسط شهید رئیسی به صورت رسمی مورد بهرهبرداری قرار گرفت و استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل کرد و قرار است که در فازهای بعدی نیز تا مرز باشماق و خاک عراق و سوریه امتداد یابد.
امنیت بالای سفر و سرعت بالا و هزینه پایین، کاهش تصادفات در سطح جاده و استفاده بازرگانان و تاجران داخلی و خارجی برای انتقال کالاهای خود از جمله مزایای این خط ریلی است که اخیراً نیز ایستگاه حمل بار نیز آغاز به کار کرد که این هم کارایی زیادی دارد.
در همین زمینه؛ کیومرث حبیبی معاون امور عمرانی استاندار کردستان در گفتوگو با خبرنگاران تسنیم با اشاره به افتتاح سکوی حمل خودرو و بار در ایستگاه راهآهن همدان-سنندج، به تأثیر این ظرفیت در توسعه پرداخت و اظهار داشت: استان کردستان در حوزه معدنی، کشاورزی و تولیدی در کشور انبوه و حرف برای گفتن دارد.
وی با بیان اینکه امسال شاخص میزان رشد تولید گندم در استان کردستان به 1.4 دهم میلیون تن میرسد، گفت: متأسفانه سیستم حمل و نقل کردستان ضعیف و ناشی از عقبماندگی تاریخی است و متأسفانه در نظام تدبیر کشور به این حوزه و سیستم حمل و نقل ریلی توجه نشده است.
معاون امور عمرانی استاندار کردستان بیان کرد: خوشبختانه با افتتاح ایستگاه راه آهن سنندج و خط ریلی، پیشبینی در سال اول 800 هزار تن نقل و انتقال کالا (مبدا به مقصد) از کردستان به سایر استانهای دیگر است، اکنون با افتتاح ایستگاه باری سنندج حدود 3 هزار تن گندم به مشهد منتقل و آمادگی داریم در صورت تجهیز این ایستگاه بتوانیم روزی 4 قطار با ظرفیت 5 تا 6 هزار تن در حین صادرات، واردات نیز داشته باشیم.
وی «حمل و نقل پاک، ارزشهای زیست محیطی، کاهش فشار وارده برجادهها و کاهش هزینههای حمل و نقل» را از جمله مزایای افتتاح این سکوی حمل بار ذکر کرد و افزود: هزینه حمل و نقل هر تن محصول و یا کالا از طریق جاده یکهزار و 500 هزار تومان بوده اما از لحاظ ریلی تنی 750 هزار تومان است که 50 درصد کاهش هزینه حمل و نقل را خواهد داشت.
حبیبی ابراز داشت: امیدواریم توسعه این ایستگاه راهآهن نقش بیشتری در گسترش حمل و نقل ریلی و توسعه استان کردستان ایفا کند.
در ادامه گزارش ویدئویی خبرنگاران تسنیم از جزئیات حمل بار در ایستگاه راهآهن همدان-سنندج را ببینید:
.
انتهای پیام/484/
© | خبرگزاری تسنیم |