نوآوری و شبکهسازی شاه کلید توسعه صنایع دستی
در شرایطی که صنعت گردشگری و صنایع دستی در دنیای امروز لحظه به لحظه در حال نوآوری و به روز شدن میباشد، صنایع دستی در مناطق مختلف کشورمان از جمله کیش با وجود ارزشمندی بسیار از بازارهای جهانی عقب مانده است. |
وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:
نوآوری و شبکهسازی شاه کلید توسعه صنایع دستی
به گزارش چهارشنبه خبرگزاری تسنیم از کیش، کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که صنایع دستی در صورت حمایت ویژه و بازاریابی بینالمللی میتواند نقش بسیار مهمی در ارزآوری و اشتغال و در کنار آن معرفی فرهنگ ایران عزیزمان داشته باشد.
به گفته این کارشناسان آنچه در این سالها سرعت رشد صنایع دستی و صادرات را کاهش داشته و در بازارهای بینالمللی کمفروغ کرده، ماندن در شیوههای کسب و کار سنتی است درحالیکه رویکرد گردشگری درجهان متفاوت شده است.
تعریف صنایع دستی از نظر یونسکو
سازمان یونسکو صنایعدستی را این گونه تعریف میکند «محصولاتی که توسط هنرصنعتگران ساخته میشوند که یا کاملا با دست، یا به کمک ابزار دستی و یا حتی ابزار مکانیکی تولید میشوند تا زمانی که مشارکت دستی خود هنرمند همچنان اساسیترین مؤلفه محصول نهایی باشد. ماهیت خاص محصولات صنایع دستی ناشی از ویژگیهای متمایز آن میباشدکه این ویژگیها میتوانند خصیصههای کاربردی، زیباییشناختی، هنری، خلاق، فرهنگی، تزئینی، مذهبی، نمادین به لحاظ اجتماعی و برجستهبودن باشند».
آن چه در تعریف صنایعدستی در ماده یک قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران و فعالان صنایعدستی آمده است تصریح دارد؛ «صنایعدستی ایران مجموعهای از صنایع هنری و سنتی است که با محوریت خلاقیت، ذوق و زیباشناسی با بهرهگیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید می شود و فرایند ساخت و تولید محصول به صورت فردی یا گروهی، عمدتا با دست و با کمک ابزار مورد نیاز انجام میگیرد».
رشتههایی مانند نساجی سنتی، بافتههای داری و غیر داری، پوشاک سنتی، کاشی سنتی، سفال و سرامیک، صنایعدستی چرمی، هنرهای سنتی وابسته به معماری، صنایعدستی فلزی، صنایعدستی چوبی و حصیری، صنایعدستی دریایی، صنایع دستی استخوان، صنایعدستی سنگی، رودوزیهای سنتی، سازهای سنتی، میناکاری، آبگینه، صنایعدستی کاغذی، طراحی نقاشی سنتی و پیشههای وابسته به گروههای 18گانه) است. به همین دلیل جهانیان از دیرباز ایران را کشوری متنوع در هنرهای سنتی و غنی از هنرمندان صنایعدستی میشناسند.
برای توسعه صنایع دستی باید به سمت شبکهسازی پیش رویم
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در دومین روز از همایش “گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی” گفت: فعالان صنایع دستی در جزیره کیش از بازار هدف کشورهای همسایه غافل نشوند.
مهدی ادیبان با اشاره به اینکه بیش از نیمی از کد رستههای صنایع دستی جهان متعلق به کشور ما است ، ابراز داشت: در حوزه صنایع دستی سه بخش طراحی، تولید و عرضه و بازاریابی مهمترین ارکان فعالیت دراین بخش هستند.
وی افزود: وی افزود: بزرگترین ضعف ما، ماندن در شیوههای کسب وکار سنتی است درحالیکه رویکرد گردشگری درجهان متفاوت شده است.
این مقام مسوول بیان داشت: درحوزه صنایع دستی نیز اگر در سه حوزه طراحی، تولید و عرضه براساس شرایط امروز جهان پیش نرویم و شبکه سازی و بازاریابی درسطوح ملی وبینالمللی اتفاق نیافتد دستاوردی برای فعالان این حوزه وکشور به همراه نخواهد داشت.
ادیبان با بیان اینکه توجه به بازار هدف کشورهای همسایه باید مدنظر فعالان حوزه صنایع دستی در کیش باشد، تصریح کرد: با تمرکز برجزیره کیش مهمترین کاری که امروز درحوزه صنایع دستی باید انجام دهیم فرهنگسازی است و دراین خصوص درتلاش هستیم با برگزاری جشنوارهها ورویدادها درحوزه برندینگ ، طراحی ونوآوری و شیوه های جدید عرضه به فعالان حوزه صنایع دستی کمک کنیم.
وی با اشاره به ظرفیتهای ارزشمند جزیره کیش برای ایجاد بازار بین المللی عرضه صنایع دستی فاخر تاکید کرد: صنایع دستی جزیره کیش برای ورود به بازارهای منطقه میتوانند با طراحی برند و تولید محصولات فاخر در حوزه کشورهای همسایه بازاریابی و فعالیت کنند که دراین خصوص معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش آماده حمایت و همکاری است.
انتهای پیام/7558/.
© | خبرگزاری تسنیم |