Get News Fast

 

ایران باید صنعتی شود/ حرکت به سمت تولیدات و محصولات دانش بنیان

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایران باید صنعتی شود و برای صنعتی شدن ضمن افزایش ارتباطات و تعاملات با جهان باید به دنبال تولیدات و محصولات دانش بنیان بود، گفت: اگر دانش بنیان حرکت نکنیم ارزش افزوده چندانی تولید نخواهیم کرد. به همین دلیل باید به دنبال جذب پژوهشگران و متخصصان غیرایرانی در نهادهای پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان داخلی هم باشیم تا ظرفیت‌های دانشی کشور را ارتقا دهیم.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا:

ایران باید صنعتی شود/ حرکت به سمت تولیدات و محصولات دانش بنیان

به گزارش وبانگاه به نقل از ایسنا، عباس علی آبادی – وزیر صنعت معدن و تجارت – با حضور در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی به مهمترین چالش‌ها و مسائل مهم پیش روی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: از جمله چالش‌های مهم ما که مورد تاکید رئیس جمهور شهید نیز بود، مسئله تنظیم بازار است که وقت زیادی از این وزارتخانه را به خود اختصاص داده و ما امیدواریم که با همکاری مردم و به ویژه طرح ها و برنامه‌های صحیح و کارشناسی شده موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، بتوانیم به حل و فصل و رفع مشکلات موجود در این زمینه مبادرت ورزیم.  

علی آبادی گفت: انتظار دارد موسسه در حمایت از سیاست‌ها و اقدامات وزارت صمت، جنبه محوری و پیشران داشته باشد و ضروری است با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های علمی و تخصصی‌اش، به نحوی عمل کند تا روی خط مشی و سیاستگذاری ها نیز تاثیر گذار باشد.

تاکید بر ساماندهی قیمت‌گذاری دستوری

علی آبادی، توسعه بازرگانی را یکی از محورهای اصلی توسعه کشور دانست و افزود: ایران یکی از کریدورها و شاهراهای حیاتی تجارت جهانی است که متاسفانه  هیچ اقدام و مطالعه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. موسسه  مطالعات و پژوهش های بازرگانی باید در جهت شناساندن کریدورهای شمال –جنوب و شرق – غرب نقش پررنگ تری ایفا کند.

وی  همچنین بر فعال کردن نقش اتاق های بازرگانی و اصناف، ارتباط عمیق  با مردم، رفع گره‌های ایجاد شده در اثر تحریم، ساماندهی قیمت‌گذاری دستوری و پشتیبانی عمیق از دیپلماسی اقتصادی و بازرگانی کشور توسط موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاکید کرد.

علی آبادی از ناتمام ماندن برنامه مطالعاتی و کارشناسی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، ابراز تاسف کرد و افزود: برای تحقق این امر باید به ارائه آموزش های بازرگانی نوین به تجار و بازرگانان، آموزش تخصصی به رایزنان بازرگانی و رصد و پایش روند تجارت جهانی مبادرت شود و باید به سمتی حرکت کنیم که بعد از این، هیچ تفاهم نامه و توافق نامه بازرگانی بدون نظر و تایید موسسه مطالعات به امضا نرسد.

مشارکت جدی موسسه مطالعات در تنظیم بازار

وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید مجدد بر مشارکت جدی موسسه مطالعات در تنظیم بازار، خواستار تاثیرگذاری بیشتر این نهاد پژوهشی بر سایر دستگاه‌های مرتبط، از جمله بانک مرکزی در زمینه تخصیص و تامین ارز شد.

وی همچنین بر ارائه گزارش‌های کارشناسی از طرف موسسه در حوزه نظام تولید و توزیع کالا، بررسی سامانه جامع تجارت، اثرات ارز چندنرخی بر اقتصاد، تاکید کرد و گفت: هیچ مطالعه، تحقیق و پژوهشی نباید در حاشیه و گوشه صورت گیرد، بلکه باید در متن رویدادها حضور یافت و از پژوهشگران موسسه خواست که به صورت جدیدی‌تر فعالیت‌های وزارت صمت را رصد و برای مشکلات موجود، پاسخ و راه حل کارشناسی ارائه کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هیچ بخشنامه‌ای نباید قبل از نظر کارشناسی موسسه صادر شود چراکه هر بخشنامه ای باید با مطالعه عمیق و کارشناسی شده و نظر سایر نهادهای مربوطه اتخاذ شود که نقش موسسه در این زمینه را نباید نادیده گرفت.

بنا بر اعلام موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی علی آبادی تصریح کرد: سازمان‌های وابسته به نهادهای توسعه دانش ملی می توانند فاصله بین دستگاه‌های اجرایی با نهادهای علمی را کاهش دهند. به همین دلیل، برخی اظهار نظرها در باره برچیدن و یا ادغام نهادهای پژوهشی متعلق به دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها، غیرکارشناسی است. دانشگاه‌ها باید کار خودشان را بکنند و موسسات پژوهشی به ماموریت های خاص خودشان بپردازند که عموما مسائل مبتلابه کشور است.

وی از موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خواست به ارائه پژوهش های بنیادی، زیربنایی و اصلی کشور بپردازد تا مسیر تعالی ایران هموارتر شود. همچنین ماحصل فعالیت ها، یافته و دستاوردهای پژوهشی خودش را  در قالب خبرنامه هفتگی و یا برگزاری همایش های فصلی به اطلاع مخاطبان به‌ویژه معاونت های وزارت صمت و دیگر دستگاههای مسئول برساند.

تشکیل میز موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در همه مبادی ورودی  وزارت صمت

سید مهدی فرحی – قائم مقام وزیر صنعت، معدن – در ادامه این نشست  بر اهمیت نقش این موسسه در پیشبرد اهداف وزارت صمت به ویژه  در حوزه  تجارت و بازرگانی  داخلی و خارجی کشور تاکید کرد و  افزود: این موسسه، باید  به عنوان چتر وزارت صنعت، معدن و تجارت  عمل کند.

وی افزود: موسسه  باید در همه مبادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یک اتاق و یا حداقل یک میز کارشناسی داشته باشد تا به صورت حضوری و میدانی در جریان همه امور، اتفاقات، تصمیات و نیازهای پژوهشی داخل وزارتخانه قرار گیرد.

فرحی، با اشاره به بی عملی و بی تحرکی برخی نهادها و دستگاه‌های مسئول در امور اقتصادی کشور گفت: اگر موسسه در  مبادی  و ورودی‌های وزارتخانه حضور داشته باشد، می‌توان صداها و دغدغه‌ها را زودتر و بهتر بفهمد و چاره اندیشی کند و اگر لازم شد نگاه کارشناسی خودش را منعکس و حتی دیکته کند.

 به گفته قائم مقام وزیر صمت، موسسه مطالعات،  باید مطالعات جهانی، بین المللی و منطقه ای همچنان در دستور کار داشته باشد تا بتوان فهمید دنیا به چه سمتی دارد حرکت می کند و ما به عنوان یک کشور خواهان توسعه باید چه واکنشی داشته باشیم.

وی همچنین از  موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خواست تا در زمینه گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه و ارتباط وزارت صنعت، معدن و تجارت با دانشگاه ها نیز ایفای نقش کند.

تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی در دستور کار موسسه

همچنین احمد تشکینی – رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی – در دیدار وزیر، قائم مقام و مدیران وزارت صمت از موسسه، به تشریح عملکرد  موسسه و گروه های پژوهشی در سه سال اخیر پرداخت و گفت: در شروع دولت سیزدهم، مسئولیت تهیه طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری به این موسسه سپرده شد که با یک تیم ۳۰ نفره و همکاری سازمان های صمت استانی و استاتداری ها و نمایندگان مجلس  با موفقیت به انجام رساند و یک طرح تکمیلی با موضوع اولویت های سرمایه گذاری نیز انجام داد و به آن پیوست کرد.

تشکینی، مطالعات مربوط  به خودروهای برقی،  تهیه اسناد پشتیبانی برنامه هفتم توسعه، تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی و توسعه زنجیره اررزش را از دیگر اقدامات موسسه دانست و افزود: ساختار تشکیلاتی موسسه متناسب با ساختار و نیازهای مطالعاتی جدید وزارت صمت، باز طراحی شده است؛ به نحوی که هریک از گروه‌های پژوهشی موسسه اکنون با یکی از معاونت های وزارتخانه در ارتباط و همکاری است.

انتهای پیام

 

© خبرگزاری ایسنا > خبرنگار: فرزانه حسینی‌پور 37
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا