Get News Fast

 

هزینه 55هزار تومانی صدور گواهی مالکیت در سامانه ثبت اسناد

هزینه صدور گواهی مالکیت ملک در سامانه جدید ثبت اسناد، ۵۵هزار تومان است. طبق اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از هفته آینده صدور اسناد فیزیکی مالکیت متوقف می‌شود و تمام اسناد مالکیت به صورت فیزیکی صادر خواهد شد.

وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم:

هزینه 55هزار تومانی صدور گواهی مالکیت در سامانه ثبت اسناد

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، املاک و اراضی بخش مهمی از دارایی اشخاص محسوب می‌شوند و ارزش بسیاری دارند. ضرورت داشتن سند رسمی و قانونی که دلالت بر مالکیت صاحبان املاک نماید مانع از تصرفات غیر قانونی دیگران و سایر مشکلات قانونی برای مالکین واقعی می‌گردد.

سند تک برگ سند رسمی است که از سوی سازمان ثبت املاک و اسناد کشور برای صاحب ملک در یک برگه چاپی مخصوص صادر می‌شود. اسناد تک برگ حدنگار که امروزه در دست صاحبان املاک است اهمیت بسیاری دارد چرا که نسبت به اسناد قدیمی دارای جزییات بیشتری بوده و بسیار دقیق‌تر تنظیم و صادر گردیده است.

در سند تک برگ هر یک از شرکا با هر مقدار سهم می‌توانند سند تک برگ جداگانه داشته باشند؛ حاوی جزئیات و ریز اطلاعات ملک همچون کروکی دقیق و موقعیت جغرافیایی بوده و نوع ملک، نشانی، کد پستی و کاربری آن در سند تک برگ قید شده است؛ امکان استعلام و تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگ از طریق سامانه ثبت من وجود دارد و تمامی نوشته‌ها و اطلاعات مندرج در سند تک برگ به صورتی تایپی است.

و اما؛ طبق اعلام رئیس سازمان ثبت اسناد مقرر شده که از هفته قوه قضائیه (از یکم تا هفتم تیر ماه امسال) دیگر استاد تک‌برگ صادر نشود. همچنین سخنگوی سازمان ثبت اسناد درباره اجرای طرح سند الکترونیکی می‌گوید: با توجه به وجود سه مرحله در اسناد مالکیت، ابتدا اسناد به صدور تک برگی صادر شدند و در ادامه اسناد دفترچه‌ای بود اما از سال 1388 اسناد به صورت تک برگ حدنگاری تبدیل شدند و اکنون اقدام آخر حذف کامل اسناد فیزیکی و تبدیل به اسناد الکترونیکی است که در هفته قوه قضاییه این رویه اجرا خواهد شد.

جزئیات حذف صدور اسناد تک‌برگ/ درآمد سردفتران کم می‌شود؟+فیلم

با توجه به تصمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر تبدیل سند تک برگ به سند الکترونیکی بنابراین قرار است از تیر ماه 1403 شاهد حذف سند مالکیت تک برگ فیزیکی یا کاغذی باشیم. با حذف سند تک برگ مالکیت تمامی اسناد به صورت دیجیتال با ثبت امضای الکترونیک در دسترس اشخاص خواهد بود و دیگر اسناد کاغدی تک برگ به آنان ارائه نخواهد شد.

در واقع اسنادی که قرار است از این پس توسط سازمان ثبت املاک و اسناد برای مالکین صادر شود به صورت الکترونیکی و دارای کد امنیتی بوده که به آنان ارائه خواهد شد.

در همین زمینه؛ مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: این تصمیم در راستای افزایش اعتبار و صحت اسناد و کاهش جرائم همچون جعل و کلاهبرداری و الکترونیکی شدن و هوشمندسازی اسناد بوده و حائز مزیت‌هایی از جمله حذف فیزیکی سند و اینکه اسناد از طریق اپلیکیشن و سامانه کاتب سازمان قابل دریافت است و در همین سامانه قابلیت صحت‌سنجی وجود دارد.

با نصب اپلیکیشن سامانه کاتب بر روی گوشی‌های هوشمند، جدا از شناسایی و معرفی هویت فردی؛ می‌توان به صورت آنلاین به خدماتی همچون «استعلام و تصدیص اصالت سند اسناد رسمی از سال 93 به بعد، املاک و کاداستر، اسناد تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی از سال 92 به بعد، ثبت شرکت‌ها، ازدواج و طلاق، مالکیت معنوی، اجرای اسناد و اسناد الکترونیک» دست یافت.

جزئیات اجرای قانون ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول+فیلم

تغییر در شیوه صدور اسناد از سند فیزیکی تک برگی به سند الکترونیکی مزایای بسیاری از جمله «فرایند صدور اسناد الکترونیکی سریع‌تر و کم دردسرتر خواهد بود؛ صدور سند الکترونیکی از کاغذ بازی‌های اداری جلوگیری می‌کند؛مشکلات مربوط به کلاهبرداری، جعل و تغییر در مندرجات سند وجود نخواهد داشت؛ همه اطلاعات سند در سامانه ثبت و برای ارائه اسناد مالکیت دیگر نیازی به کپی گرفتن از آن نیست؛ با ارائه اطلاعات هویتی امکان دسترسی به اسناد مالکیت ثبت شده برای اشخاص در هر کجا وجود دارد؛ امکان مفقود شدن و سرقت اسناد وجود نخواهد داشت و مخاطرات نقل و انتقال مالکیت تا حد زیادی کاهش می‌یابد» را به همراه خواهد داشت و موجب بهبود عملکرد در بسیاری از زیر ساخت‌ها می‌گردد. 

مهم‌تر از همه این مزایا، رایگان بودن استفاده از خدمات سامانه به جز یک بخش (املاک و کاداستر – گواهی مالکیت ملک – ثبت درخواست جدید صدور گواهی مالکیت ملک برای شما) که مردم برای گرفتن این استعلام باید 55 هزار تومان پرداخت کنند که آن هم مربوط به خزانه دولت و ثابت است نه خود سامانه چراکه اکنون که سند تک‌برگ هم حذف نشده، این هزینه با حق الزحمه دفاتر اسناد رسمی نیز از مردم گرفته می‌شود.

هزینه 55هزار تومانی صدور گواهی مالکیت در سامانه ثبت اسناد

هزینه 55هزار تومانی صدور گواهی مالکیت در سامانه ثبت اسناد

هزینه 55هزار تومانی صدور گواهی مالکیت در سامانه ثبت اسناد

هزینه 55هزار تومانی صدور گواهی مالکیت در سامانه ثبت اسناد

رئیس کانون سردفتران کردستان درباره سامانه کاتب چه می‌گوید؟

در همین زمینه؛ احمد ازغ، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه حذف سند تک برگ از هفته قوه قضائیه امسال در هفته اول تیرماه اجرایی می‌شود اظهار داشت: پس از اجرا مردم می‌توانند از طریق نصب اپلیکشن سامانه کاتب روی گوشی‌های خود، تمام خدمات ثبتی را به صورت رایگان دریافت کنند.

وی درباره هزینه 55 هزار تومانی استعلام در سامانه کاتب در بخش املاک و کاداستر برای گواهی مالکیت ملک گفت: این هزینه بر اساس لایحه بودجه در نظر گرفته شده و  پس از گرفتن از مردم به حساب خزانه واریز می‌شود. این هزینه مربوط به دفترخانه و سامانه کاتب نیست. اکنون نیز هر کسی برای خدمات ثبتی یا خرید و فروش ملک به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند، باید این هزینه را علاوه‌بر هزینه دفتر خانه مربوطه جمعاً 87 هزار تومان(55 هزار تومان خزانه و 32 هزار تومان دفترخانه) پرداخت کند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان کردستان با بیان اینکه دریافت استعلامات از سامانه کاتب هزینه‌ای ندارد، افزود: اخذ هزینه 55 هزار تومانی استعلام از سند مالکیت چه به صورت استفاده از سامانه و چه حضوری در دفترخانه باید پرداخت شود و هزینه ثابت خزانه است، اما استعلام تمام اسنادی که از سال 92 به بعد به نام فرد ثبت شده باشد، قابل دریافت و پرینت است.

وی راه‌اندازی سامانه کاتب را به نفع مردم و اقدامی ارزشمند در جهت کاهش هزینه‌ها عنوان و اظهار کرد: سامانه کاتب خدمات بسیار گسترده‌ای دارد که هنوز بخش‌هایی از آن اضافه نشده و قرار شده بعد از رونمایی اضافه‌تر شود.

ازغ درباره تفاوت “سامانه کاتب” با سامانه قبلی “ثبت من” که هر دو مربوط به ثبت اسناد است، گفت: سامانه کاتب فوق‌العاده‌ جامع‌تر از سامانه ثبت من بوده به طوری‌که ثبت من نیز در این سامانه جدید آمده اما آیتم‌های آن هنوز به صورت کامل فعال نشده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان کردستان بیان کرد: پس از حذف سند تک برگ و رونمایی از سامانه کاتب، دیگری برای اسناد غیرمالی نیازی به مراجعه حضوری مردم به دفترخانه نیست و تمام خدمات از طریق این سامانه به صورت رایگان قابل بهره‌برداری است.

به گزارش تسنیم؛ قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» در جلسه علنی ششم آذرماه 1401 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از ایرادات شورای نگهبان در مورد برخی مواد و تبصره‌های این قانون، بررسی مواد اختلافی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

پس از رفع ایرادات، در تاریخ 26 اردیبهشت امسال، این قانون موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد و برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد. در پی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، الکترونیکی کردن اسناد تک برگ در دستور کار قرار گرفت و در راستای انجام این کار مهم، اقداماتی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عملی شد.

بر اساس گفته رئیس سازمان ثب اسناد و املاک کشور ایران جزو معدود کشور‌هایی شده که دارای این فناوری در حوزه اسناد الکترونیک است و فقط 10 کشور موفق شده‌اند در حوزه اسناد به این شکل عمل کنند.

انتهای پیام/481/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا