Get News Fast

 

رشت ـ کاسپین؛ گام پایانی تکمیل کریدور ریلی دریا به دریا

جایگاه کریدوری ایران در جهان بر هیچ‌کس پوشیده نیست و این جایگاه با اقدامات مختلف دولت در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی روزبه‌روز بهبود پیدا می‌کند.

رشت ـ کاسپین؛ گام پایانی تکمیل کریدور ریلی دریا به دریا

به گزارش هاب خبری وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، راه‌آهن رشت-کاسپین، ‌پروژه‌ای که به باور بسیاری از کارشناسان می‌تواند با بهره‌گیری از حمل‌ونقل ترکیبی، یاری رسان حوزه حمل کالا و ترانزیت کشور باشد.

راه‌آهن رشت ـ بندرکاسپین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی و اولویت‌دار کشور باهدف تکمیل کریدور شمال-جنوب، اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را ممکن می‌کند که این مسئله از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریاست که زمینه اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند.

در این راستا عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات زیرساختی کشور به‌ویژه در بخش ریلی به وجود آوردن، احیا و تسهیل مسیر در کریدور شمال-جنوب است؛ چرا که بخش قابل‌توجهی از مسیر کریدور شمال-جنوب از کشور ما عبور می‌کند.

رشت ـ کاسپین؛ گام پایانی تکمیل کریدور ریلی دریا به دریا

وی در ادامه با اشاره به این که این کریدور در کشور ما 3 شاخه دارد، اظهار کرد: شاخه غربی کریدور شمال-جنوب در بخش ریلی با احداث راه‌آهن 162 کیلومتری رشت-آستارا تکمیل می‌شود و شاخه شرقی آن نیز با مسیر ریلی چابهار-زاهدان و زاهدان-مشهد تکمیل خواهد شد.

خطیبی ادامه داد: همچنین در کریدور میانی که از دریای خزر عبور می‌کند، مسیر حدفاصل رشت به بندر کاسپین، حلقه مفقوده بود که با احداث آن عملاً کریدور میانی برای ما شکل می‌گیرد و می‌توانیم با استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی از دریای خزر و کشورهایی که در اطراف دریای خزر قرار دارند، برای دستیابی به جنوب کشور از طریق شبکه ریلی بهره‌مند شویم و کشور را از مزایای ترانزیتی این مسیر برخوردار کنیم.

ظرفیت جابه‌جایی 7 میلیون تن بار و 600 هزار مسافر

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: این مسیر 37 کیلومتری نقش مهمی را در کریدور میانی شمال-جنوب کشور بر عهده دارد و در این پروژه پیش‌بینی می‌شود در سال اول بهره‌برداری 3 میلیون تن بار و 300 هزار نفر مسافر جابه‌جا شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در نهایت میزان باری که با این خط جابه‌جا خواهد شد به 7 میلیون تن و میزان جابه‌جایی مسافر نیز به 600 هزار نفر برسد.

وی همچنین توضیح داد: در این پروژه حدود 2.5 میلیون متر مکعب عملیات خاکریزی و 100 هزار متر مکعب بتن‌ریزی صورت گرفته است.

به گفته خطیبی، حدود 242 دستگاه آبرو باتوجه‌به سطوح کشاورزی در منطقه ساخته شده است و 36 پل و تقاطع در این پروژه احداث شده که بیانگر سخت و فشرده بودن کار در این طرح است. در شرایطی که نبود زمین و مشکلات مربوط به اراضی کشاورزی چالش‌هایی را برای این پروژه ایجاد کردند.

وی در خصوص نقش دولت سیزدهم در پروژه راه‌آهن رشت-کاسپین نیز اظهار کرد: در این پروژه حدود 3 هزار میلیارد تومان به صورت ثبت دفتری هزینه شده است که ارزش روز آن بیش از 6 هزار میلیارد تومان است. از این میزان حدود 2 هزار میلیارد تومان در 2 سال گذشته به این پروژه تخصیص پیدا کرده است که به واسطه پیگیری‌های دولت سیزدهم این رقم به پروژه تخصیص داده شد و توانست نقشی اساسی در بهره‌برداری از پروژه ایفا کند.

گفتنی است که این پروژه می‌تواند کریدور دریا به دریا را در کشور ما نهایی کند و نقشی اساسی برای نقل‌وانتقال کالا از جنوب به شمال کشور داشته باشد.

رشت ـ کاسپین؛ گام پایانی تکمیل کریدور ریلی دریا به دریا

ثبت 83 هزار مورد آزمایش فنی و مکانیک خاک در پروژه راه‌آهن رشت- کاسپین

مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: این شرکت به عنوان امین دولت و بازوی توانمند وزارت راه و شهرسازی در انجام خدمات مشاوره، مطالعه، ارتقاء کیفی، افزایش طول عمر و کاهش هزینه‌های ساخت و نگهداری پروژه‌های عمرانی با تخصص بالا و تجهیزات منحصربفرد برای ارائه خدمات مطالعاتی و آزمایشگاهی کنترل کیفیت در این پروژه با استقرار واحدهای محلی در این پروژه ملی حضور یافته در  قطعه 6  و 7راه آهن رشت- کاسپین ( بندر انزلی) و انجام 40 هزار مورد آزمایش بتن، 18 هزار مورد آزمایش خاکی و 12 هزار مورد آزمایش  فنی دیگر خدمات خود را منطبق بر استانداردهای ملی و بین‌المللی با دقت و سرعت در این پروژه ملی ارائه کرده است.

کیانپور با اشاره به توانمندی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در ارائه بیش از 670 نوع آزمایش کنترل کیفیت گفت: پروژه ریلی رشت–در شمال کشور و و در نزدیکی دریای خزر قرار دارد دارای ویژگی‌ها و شرایط فنی خاصی بوده که مطالعه و ارائه خدمات آزمایشگاهی تخصصی ویژه‌ای برای  ارتقاء کیفیت آن لحاظ شده است.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان حضوری فعال و تاثیرگذار در این پروژه ریلی شمال کشور داشته است، گفت: مشخصات فنی برای ساخت این پروژه ریلی، احداث 63 دستگاه پل طول این مسیر تا منطقه آزاد انزلی حدود 35 کیلومتر بوده و بخشی از خط ریلی در داخل منطقه آزاد قرار دارد. عملیات زیرسازی و روسازی مسیر به صورت دوخطه در قالب راه آهن رشت- بندر کاسپین  پایان یافته و ریل گذاری آن انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اضافه کرد: محور ریلی رشت- آستارا به طول 162کیلومتر، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است و مسیر ریلی رشت- آستارا حلقه نهایی کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار می‌رود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.

کیانپور افتتاح راه آهن رشت – کاسپین را نخستین اتصال دریای خزر به خلیج فارس و دریای عمان دانست و خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این پروژه، بخش ریلی کریدور شمال به جنوب محقق می‌شود و منافع اقتصادی فراوان برای ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر دارد. با تکمیل کریدور شمال-جنوب فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران است که این پروژه با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخص‌های اقتصادی کشور نیز تاثیر گذار است و در صورت تکمیل آن، منابع قابل توجهی ارز سهم کشور خواهد کرد.

احداث 18 پل بزرگ، 243 پل کوچک و 18 تقاطع در راه آهن رشت- کاسپین

نگاه به جزئیات این طرح اما آماری خیره‌کننده را در بر دارد که از میان آنها می‌توان به احداث 18 پل بزرگ، 243 پل کوچک و 18 تقاطع اشاره کرد. همچنین در این طرح بیش از 4800 تن ریل، 66 هزار قطعه تراورس، 88 هزار متر مکعب بالاست، 42 هزار متر مکعب زیربالاست استفاده شده و 35 کیلومتر فیبر نوری نیز برای این خط احداث شده است.

سرعت حرکت قطار مسافری در این طرح به 120 کیلومتر بر ساعت و سرعت حرکت قطار باری در آن به 80 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

این خط با اتصال منطقه آزاد کاسپین به شبکه ریلی و تکمیل کریدور ریلی دریا به دریا علاوه بر ایجاد زمینه‌های حمل‌ونقل کالا و از شمال به جنوب کشور و بالعکس، می‌تواند با بهره‌گیری از حمل‌ونقل ترکیبی، نقشی مهم در حمل‌ونقل کالاهای ترانزیتی داشته باشد. علاوه بر این راه‌آهن رشت-کاسپین می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اقتصادی و گردشگری منطقه آزاد کاسپین و استان گیلان باشد و در بخش‌های مختلف، پیش‌نیازهای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی را برای منطقه و کشور فراهم کند.

رشت ـ کاسپین؛ گام پایانی تکمیل کریدور ریلی دریا به دریا

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + نه =

دکمه بازگشت به بالا