Get News Fast

وعده جدید؛ متروی قم تا سال 1406 به مسجد جمکران می‌رسد

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: سه ایستگاه میرزای قمی، ایستگاه میدان ولیعصر و ایستگاه مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۶ به طور ۱۰۰ درصدی وارد مدار بهره‌برداری و سایر ایستگاه‌ها به صورت عبوری با پیشرفت ۵۰ تا ۶۰ درصد، آماده می‌شود.

وعده جدید؛ متروی قم تا سال 1406 به مسجد جمکران می‌رسد

اخبار استانها –

محمدرضا انگشت‌باف در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، اظهار کرد: خط A متروی قم به طول 14 کیلومتر با 14 ایستگاه در سال 90 طراحی و به مناقصه گذاشته شد.

وی با بیان اینکه فاز نخست پروژه به طول شش کیلومتر با شش ایستگاه توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام شد، افزود: فاز نخست با دو ایستگاه کامل و چهار ایستگاه عبوری با پیشرفت فیزیکی 70 درصد به نتیجه رسیده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم خاطرنشان کرد: سازمان قطار شهری سال گذشته تصمیم گرفت ایستگاه‌های فاز دوم را وارد مدار کند که فاز دوم به طول هشت کیلومتر از جمله هشت ایستگاه از میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران ادامه دارد.

انگشت‌باف با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده طی چهار سال هر هشت ایستگاه وارد مدار می‌شود، اضافه کرد: سه ایستگاه میرزای قمی، ایستگاه میدان ولیعصر و ایستگاه مسجد مقدس جمکران تا سال 1406 به طور 100 درصدی وارد مدار بهره‌برداری و سایر ایستگاه‌ها به صورت عبوری با پیشرفت 50 تا 60 درصد، آماده می‌شود.

وی اضافه کرد: 10 کیلومتر از تونل مترو به صورت مکانیزه با دستگاه tbm حفاری شده و برای چهار کیلومتر باقیمانده نیز به صورت دستی و اتریشی برنامه‌ریزی برای حفاری انجام شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تاکید کرد: در حفاری چهار کیلومتر باقیمانده از میدان ولیعصر تا مسجد مقدس جمکران، دو کیلومتر انجام شده و دو کیلومتر باقیمانده است، مناقصه سال گذشته انجام و قرارداد با پیمانکار نیز منعقده شد تا طی دو سال عملیات حفاری دو کیلومتر باقیمانده انجام شود.

انگشت‌باف عنوان کرد: سه ایستگاه مسافرپذیر وجود دارد که مناقصات آن به ترتیب انجام می‌شود، نخستین ایستگاه میرزای قمی است که مناقصات آن انجام می‌شود و طی دو تا سه سال آینده ایستگاه میرزای قمی و میدان ولیعصر و سال 1406 ایستگاه مسجد مقدس جمکران روی مدار می‌آیند.

وی گفت: در فاز دوم، ایستگاه‌های فاز اول که سال 90 طراحی آن‌ها آغاز شد و در مواردی با حجم بالا مورد طراحی قرار گرفته بود، مورد بهینه سازی قرار گرفت و یک قرارداد مشاوره نیز برای بازنگری طراحی هشت ایستگاه فاز نخست سال گذشته منعقد شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم افزود: مطالعات مربوط به تهویه ایستگاه‌ها انجام و الزامات رعایت شده است، فضاهای کاربری مورد بهینه‌سازی قرار گرفته است و 1500 تا 2000 متر فضای ایستگاه‌ها بهینه‌سازی شد که با این اقدام، 20 درصد کاهش هزینه در فاز دوم ایستگاه‌ها وجود داشت.

در اسناد بالادستی برای شهر قم سه خط قطار شهری شامل خطوط یک و دو مترو و پروژه منوریل قم که در مجموع 35 کیلومتر خط ریلی مصوب تعریف شده وجود دارد و در آینده برای خدمت‌رسانی به مردم قم آماده خواهند شد.

 قرارداد خط یک متروی قم سال 1390 با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بسته شد و قرار بود، در 72 ماه و در انتهای سال 96 افتتاح شود اما با توجه به مسائلی مثل همزمانی شروع پروژه با پروژه منوریل و محدودیت‌های مالی زیاد در سال‌های 90 تا 95 برای شهرداری و دولت، پیشرفت فیزیکی پروژه 15 درصد بود و از سال 96 به بعد با هدف گذاری در شورای عالی فنی کشور پروژه به دو فاز تعریف شد.

 فاز اول پروژه متروی قم از محدوده شهرک شهید کامکار تا میدان مطهری است که شامل 6 کیلومتر مسیر و 2 ایستگاه مسافری و 4 ایستگاه عبوری است.

 فاز دوم نیز از میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران با 3 ایستگاه مسافری است که این ایستگاه‌ها شامل نکویی، ولیعصر و مسجد مقدس جمکران می‌شوند. این مسیر با 5 ایستگاه عبوری با 9 کیلومتر زیرسازی و روسازی تعریف شده است.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا