لزوم ایجاد فضای سالم رقابتی در حوزه فناوری اطلاعات
یک کارشناس معتقد است: در چند سال اخیر به وضوح مشاهده کردهایم جریانها و روشهای اقتصادی در حال شکلگیری است که تعداد محدودی از شرکتهای بزرگ عمده منابع و بازار اقتصاد دیجیتال را نه از طریق راههای لزوما نوآورانه بلکه روشهای اقتصادی به خود جذب میکنند و این رفتارهای انحصاری سبب میشود رقابت از حالت متوازن خود خارج شود. |
لزوم ایجاد فضای سالم رقابتی در حوزه فناوری اطلاعات
محمد مهدی جعفریان – کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفتوگو با ایسنا، درباره مهمترین اقداماتی که انتظار میرود دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد دیجیتال و توسعه آن انجام دهد، اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل به نظام اقتصاد دیجیتال باز میگردد که در این زمینه چند ایراد وجود دارد و بخشی از آن مربوط به قیمتگذاری و تعرفه است. به طور مثال در حوزه اپراتورهای همراه شاهدیم که هر چند وقت یک بار از این بابت گلایه میکنند.
وی افزود: چالشی که وجود دارد این است که نحوه قیمتگذاری و مدلی که استفاده میشود نهایتا سبب شده هزینه های شرکتها از درآمدشان پیشی بگیرد، به همین دلیل توان و قدرت سرمایهگذاری در این زمینه در حال کم شدن است. بنابراین نظام تعرفه و قیمتگذاری ماننده خرده و عمده فروشی ایراد دارد و باید اصلاح شود.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به چرایی عدم اصلاح این حوزه توضیح داد: یکی از مهمترین دلایل آن ساختار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. این سازمان به عنوان رگولاتور از اساس با مشکلاتی رو به روست و شاکله یک تنظیم درست و حسابی را ندارد. از جمله اینکه تنظیمگر برای اینکه بتواند خدمت کاملا تخصصی در اقتصاد و حقوق و غیره را انجام دهد، لازم است که از ذینفعان استقلال داشته باشد.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه یکی از کاستیهای بسیار مهم ما نظام جامع محصولات پلتفرمی است. چالشی که در حال حاضر داریم این است که مشخص نیست هر پلتفرمی در قبال کار و ارائه خدمتی که انجام میدهد چه مسئولیتی باید در برابر قانون داشته باشد؛ چون قانون مشخصی نداریم و اتفاقی که میافتد نهادهای مختلف میتوانند به این شرکتها ورود پیدا کنند و اتفاقاتی رخ دهد.
جعفریان با اشاره به لزوم ایجاد فضای سالم رقابتی در فضای فناوری اطلاعات گفت: در چند سال اخیر به وضوح مشاهده کردهایم جریانها و روشهای اقتصادی در حال شکلگیری است که تعداد محدودی از شرکتهای بزرگ عمده منابع و بازار اقتصاد دیجیتال را نه از طریق راههای لزوما نوآورانه بلکه روشهای اقتصادی به خود جذب میکنند. این رفتارهای انحصاری سبب میشود رقابت از حالت متوازن خود خارج و شرکتهای متوسط و کوچک که توان نوآوری دارند از بازار حذف شوند.
انتهای پیام
© | خبرگزاری ایسنا > خبرنگار: یاسمین نسبتی | 37 |